دسته‌بندی نشده

راهنمای تنظیم و استفاده از اجاق گاز

راهنمای تنظیم و استفاده از اجاق گاز

اگر این سوال برای شما پیش آمده که : “مگه استفاده از اجاق گاز هم راهنما می‌خواد؟” یا “مگه یه اجاق گاز چه تنظیماتی داره که راهنمایی هم بخواد؟” باید این نکته را عنوان کنم که در زمان مادرها و مادربزرگ‌ها که یا گاز نبود یا اگر هم بود خیلی سیستم پیچیده‌ای نداشت، سوالات شما کاملا به جا و درست بود؛ ولی برای درست بودن طرح این سوال‌ها، تقریبا بین 30 تا 50 سال دیر به دنیا آمده‌اید!!! اجاق گازهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند سیستم‌های پیچیده‌ای دارند و برای راه‌اندازی و استفاده از آنها باید این راهنما را مطالعه کنید وگرنه یا خودتان را به آتش می‌کشید یا خانه و کاشانه را !!!

 

نکات مهم پیش از استفاده از اجاق گاز

اجاق گاز، با دو عنصر خطرآفرین گاز و آتش در ارتباط است؛ به همین دلیل نیز برای جلوگیری از هرگونه آتش‌سوزی و ایجاد خطر، رعایت‌کردن نکات زیر الزامی است:

  • پیش از هرگونه اقدام، حتماً دفترچه راهنمای دستگاه خود را به‌خوبی مطالعه کنید.
  • حتما اجاق گاز خود را روی سطح صاف قرار دهید و پس از نصب، از تراز بودن آن مطمئن شوید.
  • مطمئن شوید که اجاق گاز شما به‌درستی نصب شده است و آزمون نشتی گاز را با استفاده از کف صابون انجام دهید.
  • برای اطمینان بیشتر، بهتر است اجاق گاز را متخصصین شرکت گارانتی کننده نصب کنند.
  • همیشه پیش از روشن‌ کردن اجاق، نکات ایمنی را بررسی کنید؛ برای مثال، آستین‌های لباس‌تان را بالا بزنید و از تماس‌ نداشتن موها و زیورآلات خود با شعله، مطمئن شوید.
  • اگر در هنگام استفاده از اجاق، متوجه نشتی گاز شدید، سریع شیر گاز را ببندید و در و پنجره‌‌ها را باز کنید.

 

امتحان کردن هر 4 شعله اجاق گاز

نحوۀ راه‌اندازی اجاق گاز

استفاده از اجاق گاز، کار بسیار آسانی است و هر کسی می‌تواند این‌کار را انجام دهد. اگر برای اولین بار پس از نصب اجاق گاز قصد روشن‌ کردن آن را دارید، بهتر است یک‌بار تمامی شعله‌ها را بدون قرار‌ دادن ظرف روی آن‌ها امتحان کنید.

درصورتی‌که وقت امتحان‌ کردن شعله‌ها را ندارید، ابتدا ماهیتابه یا قابلمۀ خود را روی شعله‌ای بگذارید که می‌خواهید از آن استفاده کنید؛ سپس دستگیرۀ کنترل مشعل را به داخل فشار دهید و آن را به سمت موقعیت شعلۀ کم بچرخانید.

زمانی که دستگیره را به داخل فشار می‌دهید، صدای فندک اجاق شنیده خواهد شد. پس از چند ثانیه، شعله روشن می‌شود و شما می‌توانید دست خود را به‌آرامی از روی دستگیره بردارید و دمای آن را تنظیم کنید. اگر در اولین تلاش شعله روشن نشد، آن را به حالت اول برگردانید و یک‌بار دیگر تلاش کنید.

دقت داشته باشید که اگر برای اولین بار از اجاق خود استفاده می‌کنید، باید مدت طولانی‌تری دستگیره را به داخل فشار دهید و نگه‌ دارید؛ زیرا ابتدا باید تمامی هوای موجود در لولۀ گاز خارج شود تا گاز به شعله برسد.

 

روشن کردن شعله گاز با کبریت

روشن‌کردن اجاق گاز بدون فندک

برای این‌کار، ابتدا دستگیره اجاق گاز را روی حالت متوسط قرار دهید، کبریت را روشن کنید و آن را در نزدیکی سوراخ‌های مرکز مشعل نگه دارید. پس از حدود 3 ثانیه، مشعل شعله‌ور می‌شود و شما می‌توانید کبریت را از شعله دور کنید.

 

تنظیم شعلۀ اجاق گاز

در حالت استاندارد، رنگ شعلۀ اجاق گاز باید آبی و ارتفاع آن بین 6 تا 20 میلی‌متر باشد. درصورتی‌که اجاق شما به این صورت کار نمی‌کند، باید آن را تنظیم کنید.

برای تنظیم شعله اجاق، قاب پیلوت را خارج و سوراخ‌ها را تمیز کنید؛ سپس پیچ تنظیم اجاق را با کمک یک پیچ‌گوشتی و در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن بچرخانید تا شعله به‌میزان موردنظر تنظیم شود. این پیچ، در وسط محور چرخش شیرگاز قرار دارد و با پیچ گوشتی قابل‌تنظیم است.

 

برنامه گریل کردن و گرم کردن اجاق گاز مبله

آشنایی با برنامۀ گرم‌کن یا گریل در اجاق گاز فردار

برخی از اجاق گازها، مخصوصا اجاق‌های فردار، دارای برنامۀ warm و Grilling هستند.

برنامۀ warm برای زمانی است که غذای شما پخته است و فقط باید گرم شود.

برنامۀ Grilling نیز برای سرخ‌کردن یا کباب‌کردن غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجاق‌های مجهز به این فناوری، دارای المنت‌های حرارتی هستند که برای پخت مرغ گریل‌شده، کیک، لازانیا و … کاربرد دارند. برای مثال اجاق گاز دوو مدل DGC5-2111n دارای برنامه گریل است و با استفاده از آن می‌توانید تمامی غذاها و دسرهای نیاز به فر یا گریل را بپزید.

 

تمیز کردن اجاق گاز

نحوۀ تمیز‌کردن اجاق گاز

اگر پس از مدتی، شعلۀ اجاق شما روشن نمی‌شود، بهتر است آن را تمیز کنید. برای این کار، سوراخ‌های دور مشعل را با کمک یک مسواک و بدون آب یا هر محلول تمیزکننده‌ دیگری پاک کنید تا چربی‌ یا خرده‌های غذا پاک شوند. در صورت نیاز می‌توانید از یک سوزن نیز برای خارج‌ کردن غذا از داخل سوراخ‌های مشعل استفاده کنید.

توجه داشته باشید که امکان تمیز ‌کردن سری شعله، به‌صورت جداگانه نیز وجود دارد. برای این‌کار می‌توانید از ترکیب آب و سرکه یا آب و جوش شیرین استفاده کنید تا تمامی چربی‌های قدیمی، از روی اجاق پاک شوند. دقت کنید که هرگز برای تمیزکردن این قطعات نباید از وسایل زبر، مانند سیم ظرفشویی، استفاده کنید.

 

نکات مهم برای نگهداری از اجاق گاز

برای نگهداری بهینه از اجاق گاز خود، باید همواره نکات زیر را رعایت کنید:

  • شعله‌های اجاق گاز را بررسی کرده و هر گونه کثیفی مثل چربی و مایعات خشک شده را با یک مسواک خشک و یا سوزن تمیز کنید تا آلودگی‌های روی آن قدیمی نشوند.
  • در صورت ریختن مایعات و غذا روی گاز، قبل از خشک شدن، آنها را تمیز کنید
  • بهتر است ظروف خیلی سنگین را روی اجاق گاز خود قرار ندهید.
  • اگر قطعه‌ای از اجاق گاز شما نیاز به تعویض دارد، بهتر است آن را از نمایندگی رسمی برند اجاق گاز خود تهیه کنید. به طور مثال اگر اقدام به خرید اجاق گاز دوو بکنید، شرکت انتخاب تا 24 ماه خدمات پس از فروش دارد و تمامی قطعات مورد نیازتان را تامین می‌کند.

 

مزایای اجاقِ گازی نسبت به برقی

مزایای استفاده از اجاقِ گازی نسبت به برقی

اجاق‌های گازی طرفداران زیادی دارند و قیمت بیشتر آنها نسبت به اجاق‌های برقی، هم تاثیری در این موضوع نداشته است! به دلایل زیر اجاق گازی برتری‌هایی نسبت به رقیب خود دارد:

  1. تغییر دمای فوری اجاق گازی نسبت به برقی
  2. استفاده راحت‌تر
  3. پایین بودن مصرف انرژی در اجاق‌های گازی نسبت به برقی
  4. صرفه‌جویی در وقت

 

نکته: با تمام این مزایا، در استفاده از اجاق گازی، باید همواره مراقب نشتی گاز باشید!!!

کلام آخر

بدون شک، دانستن نحوۀ صحیح استفاده از اجاق گاز اولین قدم برای آشپزی است و به همین دلیل نیز هر فردی باید بتواند به‌راحتی از این دستگاه استفاده کند. در این مطلب، روش صحیح استفاده از اجاق گاز و نکات ایمنی مربوط به آن را برای شما شرح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *