اجاق گاز

راهنمای نصب اجاق گاز

راهنمای نصب انواع اجاق گاز

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین لوازمی که برای هر خانه‌ای خریداری می‌شود، اجاق گاز است.  اجاق گازها در انواع متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند که به‌عنوان نمونه می‌توان به اجاق گاز ایستاده، مبله، فرگاز یا رومیزی اشاره کرد.

اگرچه نصب اجاق گاز کار چندان دشواری نیست، اما به دلیل سروکارداشتن با گاز، نیازمند رعایت نکات ایمنی و شرایطی خاص است؛ چراکه در صورت نصب اشتباه ممکن است خسارات مالی و جانی زیادی به شما وارد کند. از سوی دیگر، انواع اجاق گاز‌ها نیز شرایط متفاوتی برای نصب دارند. اگر برای نصب این دستگاه نیازمند راهنمایی هستید، همراه ما باشید تا نحوۀ صحیح نصب انواع اجاق گاز را برای شما شرح دهیم.

 

 

نکات ایمنی مهم پیش از نصب اجاق گاز

برای اینکه خطر یا مشکلی در هنگام نصب اجاق‌ گاز ایجاد نشود، پیش از هر اقدامی باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • نصب پرده در اطراف اجاق، موجب افزایش احتمال آتش سوزی می‌شود؛ بنابراین هیچ پارچه یا پرده‌ای را در اطراف اجاق خود نصب نکنید.
  • اجاق گاز را در محلی که در معرض باد است، نصب نکنید؛ زیرا امکان خاموش‌شدن شعله و نشت گاز وجود دارد.
  • مکان اجاق را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که فاصله مناسبی با شلنگ گاز و آب داشته باشد.
  • بهتر است که دستگاه را با فاصلۀ مناسبی از هود نصب کنید؛ زیرا در صورت نزدیک‌بودن این دو دستگاه به یکدیگر، سیم‌های هود آسیب خواهد دید.
  • مکان نصب اجاق گاز را در قسمتی در نظر بگیرید که با یخچال و ماشین لباسشویی فاصله داشته باشد.
  • اجاق‌ گاز را در کنار پریز برق قرار ندهید.
  • حداقل فاصلۀ اجاق گاز با دیوار پشتی باید 5 سانتی‌متر و با دیوارهای جانبی 7 سانتی‌متر باشد.
  • بهتر است بدون حضور یک تکنسین باتجربه، اجاق را از جعبۀ آن خارج نکنید.

 

راهنمای نصب اجاق گاز صفحه ای

آموزش نصب اجاق گاز صفحه‌ای یا رومیزی

اجاق گاز صفحه‌ای یا رومیزی، روی سطح کابینت قرار می‌گیرد. برای انتخاب محل نصب این نوع اجاق، علاوه بر مواردی که به عنوان نکات ایمنی مطرح کردیم، باید سطح کابینت خود را نیز به اندازۀ اجاق برش دهید. برای این‌کار بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا ابعاد اجاق را به‌درستی اندازه‌گیری کند و آن را روی کابینت موردنظر برش دهد.

اگر خودتان قصد برش‌دادن کابینت را دارید، بهتر است ابعاد قسمت برش‌خورده را طوری درنظر بگیرید که اجاق با کمی فشار در جای موردنظر قرار گیرد و قسمت خالی‌شده بیش از اندازه بزرگ نباشد.

پس از برش‌دادن کابینت، تجهیزات و لوازم موردنیاز (مانند شلنگ با قطر و جنس مناسب، سرشلنگی استیل با نوک بلند، بست و…) را تهیه کنید. معمولاً تمامی گازهای رومیزی، در جعبۀ خود یک نوار درزگیر دارند که برای محکم‌کردن آن‌ها در جای خود استفاده می‌شود. این درزبند، یک بستر ارتجاعی مناسب را زیر گاز رومیزی ایجاد می‌کند تا جرم، مواد غذایی یا گرد و غبار، به زیر گاز وارد نشود. پیش از نصب اجاق گاز، طبق دستورالعمل اعلام‌شده در دفترچه راهنما، از این درزبند برای محکم‌کردن اجاق در جای خود استفاده کنید.

در مرحله آخر، پس از بازکردن بست‌های اجاق گاز، از آن‌ها برای محکم‌کردن اجاق استفاده کنید.

پس از اتمام مراحل نصب، شلنگ گاز را به شیر گاز متصل و به کمک یک بست، محکم کنید. بعد از بستن شلنگ و بازکردن شیر گاز، باید تست نشتی گاز را انجام دهید. برای این‌کار، مقداری کف صابون تهیه و روی قسمت‌هایی که مشکوک به نشتی هستند را با آن بپوشانید. درصورتی‌که روی کف، حباب‌هایی تشکیل شد، در آن قسمت نشتی وجود دارد و باید شلنگ را محکم کنید.

پس از اطمینان از نبود نشتی گاز، باید شعله‌ها را نیز تست کنید. چنانچه همه چیز به‌خوبی انجام شد، کار شما تمام شده است و می‌توانید از اجاق گاز رومیزی خود استفاده کنید.

اگر با خواندن این قسمت نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص نصب این مدل گاز هستید، حتما مقاله “راهنمای نصب اجاق گاز رومیزی” را مطالعه بفرمایید.

آموزش نصب اجاق گاز فردار یا مبله

 

آموزش نصب اجاق گاز ایستاده فردار یا مبله

برای نصب اجاق گاز ایستاده یا فردار، مانند اجاق گاز دوو، پس از خارج‌کردن اجاق از جعبه، قطعات موجود را بررسی و در صورت نیاز، مواردی مانند شلنگ مخصوص نصب اجاق گاز، بست و… را تهیه کنید.

اجاق گاز را به محلی ببرید که قصد نصب آن را دارید و پایه‌های آن‌ را باتوجه به ارتفاع سطح کابینت، تراز و محکم کنید.

در این مرحله، نوبت به اتصال شلنگ گاز به ورودی شیر اجاق و محکم‌کردن آن با بست می‌رسد. سر دیگر شلنگ را نیز به شیر گاز آشپزخانه متصل و محکم کنید. پس از اتصال و محکم‌کردن شلنگ، شیر گاز را باز کنید و مقداری کف را دور قسمت بسته‌شدۀ شلنگ (در هر دو طرف آن) بزنید. اگر پس از مدت کوتاهی اثری از حباب روی آن ایجاد نشد، به معنای آن است که شلنگ شما نشتی ندارد؛ در غیر این صورت، شیر گاز را مجدداً ببندید و از محکم شدن شلنگ اطمینان حاصل کنید.

حال نوبت به امتحان‌کردن شعله‌های اجاق گاز می‌رسد. هرکدام از شعله‌ها را روشن و مدتی صبر کنید. درصورتی‌که شعله‌ها بلافاصله پس از روشن‌شدن، خاموش نمی‌شوند، می‌توانید با خیال راحت از اجاق گاز خود استفاده کنید.

 

آموزش نصب فر دیواری

آموزش نصب فر توکار

برخی از اوقات افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای خرید اجاق گاز فردار، از اجاق گاز رومیزی استفاده کنند و فر را به‌صورت جداگانه بخرند. فرهای توکار یا دیواری، معمولا به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌صورت کامل داخل کابینت قرار گیرند؛ بنابراین در قدم اول باید ابعاد فر خود را اندازه‌گیری کنید.

در بیشتر مواقع، اطلاعات مربوط به ابعاد فر داخل دفترچۀ راهنمای دستگاه گنجانده شده است. این ابعاد را با ابعاد کابینت‌های خود مقایسه و در صورت لزوم، فضای مناسبی را برای نصب فر ایجاد کنید. چنانچه مکانی که قبلا مشخص کرده‌اید، کوچک‌تر از ابعاد فر شما است، مقدار این اختلاف را تقسیم بر دو کنید و کابینت را از هر طرف (به میزان مشخص‌شده) برش دهید.

در مرحله بعد، برق خانه را از فیوز قطع و فر را نیز از جعبه خارج کنید. برای اینکه آسیبی به کف آشپزخانه وارد نشود می‌توانید یک مقوا را روی زمین پهن کنید و دستگاه را روی آن قرار دهید.

در پشت کابینت خود به‌دنبال یک جعبۀ اتصال بگردید. این جعبه ممکن است چند سانتی‌متر بالاتر از بریدگی کابینت قرار داشته باشد. پس از پیداکردن این جعبه و برای اتصال فر به آن، دستگاه خود را با کمک یک فرد دیگر به آرامی کج کنید. توجه داشته باشید که ارتفاع پایه‌های فر، به میزان برش کابینت بستگی دارد.

پس از آنکه پایه‌ها را به فر وصل کردید، آن را در نزدیک محل موردنظر نگه ‌دارید و از فرد دیگری بخواهید که اتصالات مربوط به سیم‌کشی فر را طبق دستور‌العمل موجود در دفترچۀ راهنما انجام دهد. درصورتی‌که برای اتصال به برق، دریچه ایجادشده را باز کرده‌اید، آن را نیز مهر و موم کنید.

اگر فر شما گازی است، شلنگ مربوطه را به کمک یک بست مناسب، به فر و ورودی شیر گاز وصل کنید. تمامی اتصالات شلنگ گاز را به‌خوبی بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ‌گونه نشتی در آن‌ها وجود ندارد. در نهایت، فر را در محل خود قرار دهید.

راهنمای نگهداری از اجاق گاز

 

راهنمای حفظ و نگهداری انواع اجاق گاز

برای اینکه اجاق گاز شما، صرف‌نظر از نوع آن، به‌خوبی کار کند، باید برخی از نکات را رعایت کنید. این نکات عبارت هستند از:

  • هر چند وقت یک‌بار، محل اتصالات شلنگ گاز را بررسی و از نداشتن نشتی اطمینان حاصل کنید.
  • درصورتی‌که اطلاعات کافی در زمینۀ نصب اجاق گاز ندارید، بهتر است این کار را به یک تکنسین بسپارید.
  • در برخی از مواقع، برای اینکه بتوانید از گارانتی دستگاه خود استفاده کنید، باید نصب آن را به نمایندۀ شرکت محول کنید.
  • تمام قسمت‌های گاز خود را به‌صورت مرتب تمیز کنید.
  • در صورت‌ سرریزشدن مایعات روی اجاق گاز، حتما آن‌ها را پاک کنید.
  • از ابزار خشن (مانند اسکاج سیمی) برای تمیزکردن اجاق گاز استفاده نکنید؛ زیرا این‌کار باعث خش‌افتادن روی سطح آن می‌شود. بهتر است مواد شویندۀ مخصوص را روی گاز خود اسپری و پس از مدتی، با استفاده از یک دستمال نرم، کثیفی‌ها را پاک کنید.

کلام آخر

در این مطلب، نحوۀ صحیح نصب انواع اجاق گاز را برای شما شرح دادیم. اجاق گاز، یکی از پرخطرترین وسایل آشپزخانه است که در صورت بروز هرگونه مشکل در نصب یا نگهداری آن، آسیب‌ها و خسارات زیادی به شما وارد خواهد شد. با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که اگر  مهارت و توانایی لازم را برای نصب این دستگاه ندارید، از یک متخصص کاربلد کمک بگیرید.

اگر به هر دلیلی مایل به نصب اجاق گاز خود هستید، از راهنمایی‌های ارائه‌شده در این مطلب استفاده کنید. به‌خاطر داشته باشید که تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید و از تست نشتی گاز نیز غافل نشوید. چنانچه دربارۀ نصب یا خرید اجاق گاز پرسشی دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی یا بخش دیدگاه‌های همین مطلب، پرسش‌های خود را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *