تلویزیون

راهنمای نصب تلویزیون روی دیوار

نصب تلویزیون روی دیوار

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که تاحدامکان تمام کارهای خود را بدون کمک از دیگران انجام دهند؛ البته این روزها، اینترنت هم به کمک بسیاری از ما آمده است و می‌توانیم هرکاری را با کمک آن انجام دهیم.

نصب‌کردن وسایل الکتریکی مانند تلویزیون، یکی از مواردی است که به دلیل آسان‌بودن مراحل آن، اغلب افراد خود تصمیم به انجام آن می‌گیرند؛ بااین‌وجود به‌دلیل حساسیت بالای این‌ لوازم، هرگونه اشتباه در مراحل نصب ممکن است موجب آسیب‌دیدن یا حتی ازکارافتادن آن‌ها شود؛ اگر قصد دارید خودتان تلویزیون را راه اندازی کنید، حتما “راهنمای نصب تلویزیون” را مطالعه کنید تا تمام نکات لازم را متوجه شوید.

در این مطلب همراه ما باشید تا با بهترین روش نصب تلویزیون روی دیوار آشنا شوید.

وسایل مورد نیاز برای نصب تلویزیون روی دیوار

وسایل لازم برای نصب تلویزیون به دیوار

یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که پیش از نصب تلویزیون باید انجام دهید، تهیۀ تمامی لوازم موردنیاز است. این لوازم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مته برقی؛
  • متر؛
  • تراز؛
  • پیچ‌گوشتی با سری‌های مختلف؛
  • اهرم حبابی یا براکت (مخصوص تلویزیون)؛
  • پایه تلویزیون؛
  • یراق‌آلات موردنیاز مانند پیچ، رول‌پلاک و… .

انواع پایه برای نصب تلویزیون روی دیوار

انواع پایه جهت اتصال تلویزیون به دیوار

یکی از اصلی‌ترین لوازمی که برای نصب تلویزیون به دیوار لازم دارید، پایه اتصال است. این پایه‌ها، انواع مختلفی دارند که در ادامه، هر کدام از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • مدل ثابت: این نوع پایه، یکی از ارزان‌ترین پایه‌های موجود در بازار به‌شمار می‌رود و همان‌طور که از نام آن هم پیداست، هیچ‌ چرخش یا انعطافی ندارد. پس از نصب این پایه، امکان جابه‌جایی در جهت تلویزیون وجود نخواهد داشت؛ بنابراین در استفاده از پایه ثابت، ارتفاع مناسب برای تلویزیون اهمیت بسیار زیادی دارد تا افراد بتوانند با زاویه مناسبی تلویزیون تماشا کنند.
  • مدل چرخشی: این مدل که با نام «پایه بازویی» هم شناخته می‌شود، قابلیت مناسبی برای چرخاندن صفحه نمایش دارد. به کمک این پایه می‌توانید زاویۀ مناسب را برای تماشای تلویزیون انتخاب کنید و در صورت تمایل، اندکی آن را تغییر دهید.
  • مدل منعطف: این پایه متحرک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب تلویزیون روی دیوار است. این نوع پایه‌ها، با داشتن یک پیچ یا دکمۀ مخصوص، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهند که با تنظیم شیب صفحه و ارتفاع یا جهت آن، صفحۀ نمایش را دقیقاً مطابق خواستۀ خود تنظیم کنید. شیب‌دارکردن صفحه تلویزیون این امکان را به شما می‌دهد که از بازتاب نور خورشید در صفحه جلوگیری کنید و تصاویر واضح‌تری از تلویزیون خود داشته باشید.

انواع دیگری از براکت تلویزیون نیز وجود دارند که برای نصب تلویزیون به سقف یا قرار‌دادن آن به‌صورت ایستاده مورداستفاده قرار می‌گیرند.

هنگام خرید پایۀ تلویزیون باید در نظر داشته باشید که به چه نوع پایه‌ای احتیاج دارید. علاوه بر این، مواردی مانند جنس پایه، تناسب اندازۀ آن با ابعاد تلویزیون و البته حداکثر وزن قابل‌‌تحمل پایه نیز اهمیت بسیاری دارد. بدون شک شما نمی‌خواهید که دائم نگران افتادن تلویزیون خود باشید! بنابراین بهتر است توجه زیادی به این موارد بکنید.

در کنار این فاکتورها، بهتر است حداکثر وزن قابل‌تحمل پایه را نیز اندکی بیشتر از تلویزیون خود در نظر بگیرید تا در صورت تغییر تلویزیون، پایه همچنان قابل‌استفاده باشد.

نحوه نصب تلویزیون روی انواع دیوار

قبل از نصب تلویزیون روی دیوار، موارد مختلفی وجود دارند که باید آن‌ها را بررسی کنید. اولین چیزی که در این مرحله باید از آن مطمئن شوید، نوع جنس دیوار موردنظرتان است. جنس دیوار ممکن است از پنل‌های گچی یا سفال، کناف و… باشد. اهمیت دانستن نوع دیوار، به روش سوراخ‌کردن هر یک از آن‌ها باز می‌گردد.

علاوه بر نوع دیوار، محل آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام انتخاب دیوار، باید توجه داشته باشید که مکان آن در نقطۀ مناسبی از خانه باشد تا به‌خوبی بتوانید از تمامی زوایا تلویزیون تماشا کنید. توجه داشته باشید که پس از نصب پایه روی دیوار، جابه‌جایی آن دشوار خواهد بود؛ بنابراین پیش از سوراخ‌کردن دیوار، حداقل یک‌بار محل آن را بررسی کنید.

 

نحوه نصب پایه تلویزیون به دیوار

برای نصب پایۀ تلویزیون روی دیوار، در قدم اول باید پایۀ رومیزی را جدا کنید. در حالت عادی، تمامی تلویزیون‌ها روی یک پایه نصب شده‌اند تا بتوانند به‌راحتی روی میز قرار بگیرند و شما ابتدا باید این پایه را از آن‌ها جدا کنید. در بسیاری از تلویزیون‌های جدید، این کار تنها با باز‌کردن تعدادی پیچ انجام می‌شود. هنگام بازکردن پیچ‌های پایه مراقب باشید که تلویزیون روی زمین نیفتد.

پس از آنکه پایه را جدا کردید، باید پشت تلویزیون را بررسی و محل نصب پایه دیواری را پیدا کنید. محل نصب پایه در هر تلویزیون متفاوت است؛ در برخی از تلویزیون‌ها این محل روی یک پلیت در مرکز تلویزیون قرار دارد و در برخی دیگر نیز در دو طرف دستگاه و با فاصله از مرکز آن واقع شده است.

هنگامی‌که پایۀ دیواری را تهیه می‌کنید، داخل جعبه آن یک دفترچه راهنما برای نحوۀ نصب وجود دارد که چگونگی نصب پایه روی هر کدام از انواع تلویزیون‌ها را توضیح داده است.

علاوه بر دفترچه راهنما، چند بازو هم در جعبه وجود دارد که باید به‌صورت مستقیم به تلویزیون شما متصل شوند. این پایه‌ها به‌همراه پیچ و ابزاری که در جعبه قرار دارند، به قسمت مشخص‌شده روی تلویزیون وصل می‌شوند. برای این‌کار می‌توانید از پیچ‌گوشتی یا مته برقی با سری پیچ‌گوشتی استفاده کنید.

پس از نصب دو بازوی اصلی، باید براکت را از دو طرف به آن‌ها وصل کنید. این براکت، معمولا سوراخ‌های زیادی دارد که می‌توانید آن‌ها را با توجه به ابعاد تلویزیون، در جای مناسب ببندید.

پس از اینکه ارتفاع مناسب تلویزیون را مشخص کردید، آن را به کمک یک چسب کوچک علامت بزنید. برای تعیین ارتفاع تلویزیون، در آسان‌ترین حالت می‌توانید به‌صورت موقت، پایۀ دیواری را به براکت نصب کنید و سپس فاصلۀ قسمت پایین تلویزیون را تا پایین براکت اندازه‌‌ بگیرید. این فاصله، معمولا بین 20 تا 25 سانتی‌متر است.

در مرحلۀ بعد، کافی‌ است که از ارتفاع استانداردی که پیش از این و با چسب مشخص کرده بودید، به اندازۀ فاصلۀ براکت تا پایین تلویزیون (برای مثال 25 سانتی‌متر) بالاتر بروید. این مکان، دقیقاً همان جایی است که شما باید پایۀ دیواری تلویزیون را به دیوار متصل کنید.

 

ارتفاع استاندارد نصب تلویزیون روی دیوار

بیشتر مبلمان‌ها و کاناپه‌های خانگی، معمولا بین 40 تا 45 سانتی‌متر ارتفاع دارند؛ البته ممکن است برخی از مبل‌های رسمی‌تر یا سلطنتی ارتفاع بالاتری هم داشته باشند. در کنار این موضوع، باید بدانید که خط دید یک انسان بزرگسال از کف، حدود 60 سانتی‌متر است. این موضوع به معنای آن است که اگر روی زمین بنشینید، ارتفاع چشم شما 60 سانتی‌متر خواهد بود.

برای محاسبۀ ارتفاع مناسب تلویزیون، باید ارتفاع مبلمان خود را اندازه‌گیری و سپس ارتفاع آن را با خط دید جمع کنید؛ برای مثال اگر ارتفاع مبلمان شما 45 سانتی‌متر باشد، ارتفاع مناسب دید برابر است با:

105=45+60

برای اینکه بیننده در هنگام تماشای تلویزیون، دچار گردن‌درد یا مشکلات دیگر نشود، بهتر است تلویزیون در همین ارتفاع قرار گیرد. در نظر داشته باشید که این عدد، ارتفاع مرکز تلویزیون تا چشم است؛ پس باید ارتفاع تلویزیون خود را نصف کنید تا مرکز آن را به‌دست آورید. سپس این ارتفاع را از عدد 105 کم کنید و ارتفاع اصلی تا لبۀ پایینی تلویزیون را حساب کنید.

مثال: فرض کنید ارتفاع تلویزیون شما 68 سانتی‌متر است. با این حساب، مرکز تلویزیون برابر با 34 سانتی‌متر خواهد بود. با کسر 34 سانتی‌متر از 105، ارتفاع لبۀ پایینی تلویزیون از زمین، 71 سانتی‌متر خواهد بود.

 

نحوه نصب تلویزیون روی دیوار ساده

برای نصب تلویزیون روی دیوار ساده، ابتدا مطمئن شوید که پشت محل نصب براکت، لولۀ گاز، آب و… وجود ندارد که هنگام سوراخ‌کردن دیوار، آسیبی به آن‌ها وارد شود. پس از اطمینان از وضعیت پشت دیوار، وقت آن است که براکت را به دیوار متصل کنید. تراز خود را روی براکت بگذارید و آن را در محلی که پیش از این علامت زده‌اید، به دیوار تکیه دهید. پس از آنکه از ترازبودن پایه مطمئن شدید، باید نقاطی که قصد دریل‌کردن آن‌ها را دارید، علامت بزنید.

بعد از سوراخ کردن نقاط موردنظر، پایه را روی دیوار قرار دهید و پیچ‌ها را داخل آن بگذارید. بهتر است ابتدا همۀ پیچ‌ها را سفت نکنید تا در صورت لزوم بتوانید زاویۀ پایه را اندکی تغییر دهید.

پس از قراردادن تمام پیچ‌ها، مجدداً و به کمک تراز، از صاف‌بودن پایه اطمینان حاصل کنید. در نهایت، تلویزیون را روی پایۀ خود قرار دهید. برای این‌کار شما به فرد دیگری هم نیاز خواهید داشت تا تلویزیون را بالا ببرد و در محل درست آن قرار دهد. پس از اینکه دستیار شما تلویزیون را در محل مناسب آن نگه داشت، می‌توانید پیچ‌های پشتی را محکم کنید.

توجه داشته باشید که برخی از پایه‌های ثابت، نیازی به پیچ ندارند و تنها با قراردادن تلویزیون روی پایه، کار شما به اتمام می‌رسد.

نصب تلویزیون روی دیوار سه گوش

نحوه نصب تلویزیون روی دیوار سه گوش

برای نصب تلویزیون روی دیوار سه‌گوش یا گوشه‌های خانه، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم، برای نصب تلویزیون روی دیوار، باید براکت پایۀ دیواری به‌صورت کامل به یک سطح صاف متصل شود؛ به همین دلیل شما باید در ابتدا یک صفحه را به‌صورت زوایه‌دار به گوشۀ دیوار متصل کنید تا تلویزیون به این صفحه نصب شود. برای درک بهتر این موضوع، تصاویر زیر را بررسی کنید:

برای نصب تلویزیون روی دیوار سه‌گوش، می‌توانید از نوعی پایۀ چرخشی نیز استفاده کنید. با اتصال این پایه به یک گوشه از دیوار و تنظیم زاویۀ مناسب، تلویزیون به‌راحتی روی آن نصب می‌شود.

نصب تلویزیون روی دیوار کناف

نحوه نصب تلویزیون روی دیوار کناف

اگر قصد نصب تلویزیون روی دیوار کناف را دارید، بهتر است بدانید که برخلاف دیوارهای ساده، این نوع دیوار به خودی خود تحمل نگه‌داشتن تلویزیون را ندارد. دیوارهای کناف، دارای سازه‌های فلزی گالوانیزه یا چوبی به‌نام «استاد» (Stud) هستند. این سازه‌ها، در پشت دیوار مخفی شده‌اند و با فاصلۀ مشخصی از هم قرار دارند.

برای نصب تلویزیون کوچک روی دیوار کناف، ابتدا باید محل این سازه‌ها را تشخیص دهید تا بتوانید دو طرف پایۀ تلویزیون را روی آن‌ها وصل کنید. علاوه بر این، باید از نبود هرگونه تاسیسات در محل دریل‌کاری هم مطمئن شوید.

روش‌های مختلفی برای تعیین محل تقریبی استاد وجود دارند؛ برای مثال، اگر یک پریز برق روی دیوار باشد، احتمالا در سمت راست یا چپ آن یک استاد نیز وجود خواهد داشت، چراکه این پریز به استاد متصل است. روش دیگر برای تعیین محل استاد، استفاده از پژواک صدا است. شما می‌توانید با کمک ضربه‌های آرام به دیوار، محل تقریبی استاد را مشخص کنید.

توجه داشته باشید که برای شناسایی استادهای فلزی می‌توانید از آهن‌رباهای قوی نیز استفاده کنید؛ البته دستگاه‌هایی هم برای این‌کار وجود دارند که با اسکن دیوار، محل تقریبی استاد را مشخص می‌کنند.

پس از تعیین محل استاد، می‌توانید مراحلی را که پیش از این گفتیم، به‌ترتیب انجام دهید. سعی کنید محل سوراخ‌های دو طرف را روی دو سازه در نظر بگیرید تا این مکان‌ها با سازه تلاقی داشته باشند. در نهایت، ادامۀ مراحل را با نصب پایه روی دیوار و تراز‌کردن آن به پایان برسانید.

 

نحوه نصب تلویزیون روی دیوار گچی

برای نصب تلویزیون بزرگ روی دیوار گچی می‌توانید از ابزارهای مختلف (مانند انواع رول پلاک) استفاده کنید و استحکام دیوار را افزایش دهید. توجه داشته باشید که رول پلاک‌های شاخک‌دار یا پروانه‌ای، انتخاب مناسب‌تری برای این‌کار هستند.

برای نصب تلویزیون روی این نوع دیوارها، باید پس از انجام مراحلی مانند اندازه‌گیری ارتفاع و مشخص‌کردن مکان پیچ‌ها روی دیوار، با استفاده از دریل، دیوار را سوراخ کنید؛ سپس رول پلاک‌ها را داخل دیوار قرار دهید و براکت تلویزیون را در محل خود ثابت کنید. در نهایت، پیچ‌ها را در داخل رول پلاک سفت کنید تا در جای خود محکم شوند.

با توجه به نوع رول پلاک، ممکن است در برخی از موارد لازم باشد که پیش از قراردادن پیچ، رول پلاک را بچرخانید تا پشت سطح موردنظر گیر کند و ثابت شود.

نصب تلویزیون روی دیوار سفالی

نحوه نصب تلویزیون روی دیوار سفالی

درصورتی‌که دیوار شما از نوع سفالی باشد، باید نکات خاصی را برای نصب تلویزیون روی آن مدنظر قرار دهید. دیوارهای سفالی معمولا از بلوک‌های توخالی ساخته می‌شوند تا وزن آن‌ها کاهش یابد؛ بنابراین برای اینکه دیوار شما استحکام کافی را برای نگه‌داشتن تلویزیون داشته باشد، باید سوراخ‌های مورنیاز را در قسمت‌های پرشده سفال ایجاد کنید و به سراغ قسمت‌های توخالی نروید. ابتدا، انتها و وسط هر بلوک، فضاهای مناسبی برای سوراخ‌کردن هستند.

برای سوراخ‌کردن این نوع دیوار، باید از دریل و سری مخصوصی استفاده کنید که توانایی سوراخ‌کردن بتن یا سفال را داشته باشد. برای اینکه سوراخ‌ها عمق کافی داشته باشند، می‌توانید روی دریل خود را با چسب علامت بزنید تا بیش ‌از حد در بلوک سفالی فرو نرود. معمولا عمق 6 سانتی‌متر برای این کار کافی است.

پس از سوراخ‌کردن دیوار، پایۀ تلویزیون را روی آن نصب و پیچ کنید. در قدم بعدی و پس از محکم‌کردن پیچ‌ها، تلویزیون را روی پایه قرار دهید.

نکته: چنانچه تصمیم به نصب تلویزیون روی دیوار دارید، اینکه شما برای خرید تلویزیون جی پلاس اقدام کنید یا تصمیم به خرید تلویزیون دوو داشته باشید و یا تلویزیون سام را تهیه کنید، فرقی در رعایت نکات گفته شده نمی‌کند و تمامی نکات بالا برای آنها نیز صدق می‌کند.

معایب نصب تلویزیون روی دیوار

قراردادن تلویزیون روی دیوار، مزیت‌های فراوانی دارد و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد این کار را انجام می‌دهند؛ البته این کار معایبی نیز دارد که بهتر است پیش از عملی‌کردن تصمیم خود از آن‌ها مطلع شوید.

پروسۀ نصب تلویزیون روی دیوار ممکن است برای بسیاری از افراد زمان‌بر باشد؛ علاوه بر این، رعایت‌نکردن نکات ایمنی یا سوراخ‌کردن مکان نامناسب نیز باعث ایجاد آسیب به تأسیسات ساختمان خواهد شد.

با نصب تلویزیون روی دیوار، امکان تغییر مکان آن از شما سلب می‌شود و اگر قصد جابه‌جایی تلویزیون را داشته باشید، باید تمامی مراحل را از ابتدا انجام دهید و آسیب‌های ایجاد‌شده روی دیوار قبلی را هم تعمیر کنید.

علاوه بر تمام این معایب، درصورتی‌که مستاجر باشید، این کار به‌ صلاح شما نخواهد بود و ممکن است باعث اعتراض و ناخشنودی صاحب‌خانه شود.

جمع‌بندی

این روزها، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از میز تلویزیون، آن را به دیوار وصل کنند. این تصمیم، مزایای متعددی دارد؛ مخصوصا اگر کودک خردسالی در منزل‌تان داشته باشید. اگر مایل به نصب تلویزیون روی دیوار اتاق خواب یا نقاط دیگر منزل خود هستید، بهتر است تمامی مراحل گفته‌شده در این مطلب را به‌خوبی مطالعه کنید و طبق آن‌ها پیش بروید. با انجام این مراحل می‌توانید بدون بروز هیچ مشکلی، تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید.

اگر تصمیم گرفتید که برای تلویزیون خود میز تهیه کنید، حتماسری به صفحه میز تلویزیون متین که در سایت ما موجود است، بزنید.

فراموش نکنید که چنانچه قصد تعویض تلویزیون خود را دارید، بهتر است ابتدا تلویزیون جدید را خریداری کنید و سپس برای انتخاب پایه تصمیم بگیرید. اگر برای خرید تلویزیون نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید ابتدا مقاله “راهنمای خرید تلویزیون” را مطالعه کنید و سپس از پشتیبانی سایت ما در شوکت کالا کمک بگیرید و در سریع‌ترین زمان ممکن راهنمایی‌های موردنیاز خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *