اجاق گاز

راهنمای نصب اجاق گاز رومیزی

راهنمای نصب گاز رومیزی

اجاق گاز، یکی از سه وسیلۀ بسیار مهم در هر آشپزخانه‌ای به‌شمار می‌رود و در انواع مختلفی نیز طراحی و تولید می‌شود. اجاق‌های صفحه‌ای یا رومیزی، یکی از محبوب‌ترین انواع این وسیله‌ کاربردی هستند و نصب آن‌ها مراحل خاصی دارد؛ به همین دلیل نیز بهتر است که این‌کار را به افراد متخصص و ماهر بسپارید. اگر خودتان توانایی و تخصص لازم را دارید، می‌توانید با رعایت موارد ایمنی، این‌کار را انجام کنید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با مراحل نصب اجاق گاز رومیزی آشنا شوید و بتوانید این‌کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

چنانچه برای خرید اجاق گاز هنوز تصمیم خود را نگرفتید که رومیزی بخرید یا مبله، حتما صفحه قیمت اجاق گاز دوو را مشاهده کنید. در این صفحه انواع اجاق گازهای مبله برند دوو موجود هستند.

نکات مهم قبل از نصب گاز رومیزی

 

نکات مهم قبل از نصب اجاق گاز رومیزی

پیش از آنکه اقدامات لازم را جهت نصب اجاق گاز انجام دهید، لازم است تا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • شیر گاز باید در دسترس باشد تا در صورت ایجاد مشکل یا نشتی، به‌راحتی بتوانید جریان گاز را قطع کنید.
  • لوله گاز شهری یا شیر آن نباید بالا یا در مجاورت اجاق گاز صفحه‌ای نصب شود. علاوه بر این، سیم‌های برق یا دوشاخه نیز نباید در نزدیکی اجاق باشند.
  • فاصلۀ لوله گاز از کاشی آشپزخانه، حداقل 10 سانتی‌متر و از انتهای اجاق صفحه‌ای، حداقل 20 سانتی‌متر باشد.
  • هرگز اجاق گاز را در کنار پنجره یا مکانی که باد جریان دارد قرار ندهید.
  • از نصب پرده در اطراف اجاق گاز پرهیز کنید.
  • هود را با فاصلۀ استاندارد از اجاق نصب کنید تا شعلۀ اجاق گاز باعث آسیب به آن نشود.
  • پیش از نصب اجاق، حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

 

 

نحوۀ نصب اجاق گاز رومیزی

مراحل نصب اجاق گاز رومیزی به‌شرح زیر هستند:

ابزار مورد نیاز برای نصب گاز رومیزی

  • قدم اول: فراهمکردن ابزار موردنیاز

برای نصب اجاق گاز صفحه‌ای، به ابزار زیر احتیاج خواهید داشت:

  • پیچ گوشتی؛
  • لوله کانکتور منعطف برای گاز؛
  • نوار چسب تفلون؛
  • بست‌های اتصال؛
  • آچار
  • صابون مایع.

 

  • قدم دوم: انتخاب مکان مناسب و آماده‌سازی آن

از آنجایی که اجاق‌های رومیزی روی کابینت قرار می‌گیرند، برای نصب آن‌ها باید بخشی از صفحۀ کابینت را برش دهید. چنانچه این بخش از قبل پیش‌بینی شده است، تنها کافی است که ابعاد اجاق گاز را با آن تطبیق دهید؛ در غیر این صورت از یک کابینت‌ساز یا فرد ماهر بخواهید تا ابعاد موردنظر را برای شما برش دهد.

پیش از آنکه برای نصب اجاق اقدام کنید، حتما شیر گاز را ببندید. درصورتی‌که پیش از این، اجاق گاز دیگری در محل موردنظر بوده است، آن را از روی کابینت بردارید؛ سپس دور بخش برش‌خوردۀ کابینت را به کمک یک دستمال آغشته به سرکه، به‌خوبی تمیز کنید تا چربی‌های باقی‌مانده از قبل کاملا پاک شوند.

نحوۀ برش کابینت برای نصب اجاق گاز رومیزی

برای این‌کار ابتدا ابعاد اجاق گاز خود را اندازه بگیرید یا دفترچۀ راهنمای دستگاه را بررسی کنید؛ سپس این ابعاد را روی کابینت علامت بزنید. توجه داشته باشید که بهتر است اجاق گاز به دیوار نچسبد و کاملا در وسط کابینت قرار بگیرد. ابعاد قسمت برش‌خورده باید به‌گونه‌ای باشد که اجاق گاز شما با مقداری فشار در جای خود قرار گیرد و از لبه‌ها فاصله نداشته باشد. دقت کنید که شما باید ابعاد بخش زیرین اجاق را اندازه‌ بگیرید.

پس از آنکه قسمت برش‌خورده را علامت‌گذاری کردید، با کمک یک دستگاه برش، آن را خالی کنید؛ سپس گردوخاک روی کابینت را پاک کنید و با استفاده از چسب آکواریوم، تمامی قسمت‌های برش‌خورده را پوشش دهید. این کار برای آن است که اطراف اجاق شما رطوبت را جذب نکند و آب‌بندی شود.
در مرحله بعد اجازه دهید که چسب به‌خوبی خشک شود تا بتوانید اجاق را در جای خود قرار دهید.

نصب گاز رومیزی روی کابینت

  • قدم سوم: نصب اجاق گاز روی کابینت

اجاق گاز‌ رومیزی خود را از جعبه خارج کنید و قطعات جانبی موجود در آن را کنار بگذارید. برای قراردادن اجاق در محل پیش‌بینی‌شده، از نوارهای درزبند پلاستیکی که معمولا داخل جعبه وجود دارند استفاده کنید تا دستگاه شما به‌خوبی در محل خود ثابت شود.

نصب لوله گاز اجاق گاز رومیزی

  • قدم چهارم: نصب لولۀ گاز به اجاق

پس از آنکه اجاق گاز را در محل خود قرار دادید، از زیر کابینت، شیر گاز را پیدا کنید و برای جلوگیری از ایجاد هرگونه نشتی، دور آن را به کمک یک لایه نوار تفلون بپوشانید؛ سپس باید تنظیم‌کننده را به این بخش متصل کنید. تنظیم‌کننده، جزء قطعاتی است که معمولا داخل جعبۀ اجاق گاز وجود دارد.

تنظیم‌کننده را در محل اتصال و به کمک آچار، کاملا محکم ببندید. در مرحلۀ بعد باید شلنگ گاز را به سر تنظیم‌کننده وصل کنید و سر آن را با کمی نوار تفلون بپوشانید.

اگر کانکتور سر شلنگ را از آن جدا و به تنظیم‌کننده متصل کنید، اتصال شلنگ به اجاق گاز راحت‌تر خواهد شد. بعد از انجام این‌کار، یک سر شلنگ را به کانکتور و سر دیگر آن را به شیر گاز شهری وصل کنید. دقت کنید که دو سر شلنگ، کاملا محکم باشند.

اتصلب به برق و تست شعله گاز رومیزی

  • قدم پنجم: اتصال به برق و آزمایش شعله

پس از آنکه شلنگ گاز را به اجاق متصل کردید، کافی است که اجاق گاز را به برق بزنید. هر اجاقی، یک دفترچه راهنمای مخصوص دارد که نکات ایمنی لازم در آن را نوشته شده است. برای اطلاع از ولتاژ مناسب برای اجاق و نحوه نصب صحیح اجاق گاز، حتما دفترچۀ دستگاه خود را مطالعه کنید.

حال وقت آن است که برچسب‌های ایمنی را از روی اجاق جدا کنید، شبکۀ چدنی را روی آن قرار دهید و شیر گاز را باز کنید.

برای اطمینان از نبود نشتی، مقداری صابون مایع را با کمی آب هم بزنید تا کف کند؛ سپس اطراف بست شلنگ گاز را به کمک کف بپوشانید. از آنجا که شلنگ گاز را به‌صورت عمودی وصل کرده‌اید، بهتر است این کف را با مقدار خیلی کمی آب درست کنید تا از روی شلنگ پایین نریزد. درصورتی‌که روی این کف حباب تشکیل نشود، می‌توانید مطمئن باشید که شلنگ به‌درستی وصل شده است و نشتی ندارد.

برای اینکه مطمئن شوید اجاق گاز شما به‌درستی کار می‌کند، یکی از شعله‌ها را امتحان کنید. زمانی‌که برای اولین بار از اجاق استفاده می‌کنید، باید فندک را به‌مدت چند ثانیه نگه‌دارید تا گاز به شعله برسد و روشن شود.

 

کلام آخر

در این مطلب، نحوۀ صحیح نصب اجاق گاز رومیزی را برای شما شرح دادیم. نصب این دستگاه کار دشواری نیست؛ اما از آنجا که با دو عنصر خطرناک گاز و برق ارتباط دارد، بهتر است نصب آن را به افراد متخصص بسپارید. با این وجود، اگر قصد دارید که خودتان این‌کار را انجام دهید، می‌توانید با رعایت نکات ایمنی و انجام مراحل ذکرشده در این مطلب، اجاق گاز رومیزی خودتان را نصب کنید.

چنانچه دربارۀ خرید اجاق گاز رومیزی یا مراحل نصب آن سوالی دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

  • فاصله اجاق گاز رومیزی تا دیوار باید چقدر باشد؟

فاصله بین دیوار پشتی با اجاق گاز رومیزی، باید حداقل 5 سانتی‌متر باشد.

 

  • چگونه اجاق گاز رومیزی را روی کابینت محکم کنیم؟

برای اینکه مطئمن شوید اجاق گاز رومیزی به‌خوبی روی کابینت نصب شده است، می‌توانید از درزبند پلاستیکی استفاده کنید و دورتادور آن را بپوشانید. این‌کار موجب می‌شود تا علاوه بر محکم‌شدن اجاق، امکان نفوذ چربی یا رطوبت به داخل کابینت نیز وجود نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *