ماشین لباسشویی

آموزش برنامه های ماشین لباسشویی

اگر به صفحه ای که در قسمت بالایی ماشین های لباسشویی واقع شده، دقت کنید، شاهد برنامه هایی خواهید بود که هر کدام برای موقعیت ها و لباس‌های خاص در نظر گرفته شده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم این برنامه‌ها و کاربردشان را با هم بررسی کنیم.با شوکت کالا همراه باشید!

آموزش برنامه‌های مشترک در ماشین‌های لباسشویی

تعدادی از برنامه‌های شستشوی ماشین‌های لباسشویی در همه مدل‌ها وجود دارند؛ این برنامه‌ها عبارتند از:

برنامه مخصوص الیاف مصنوعی (SYNTETHIC)

SYNTETHIC، برای شستشوی لباس‌ها یا پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی مانند پلی استر و ویسکوز به کار می‌رود. در این برنامه دما در حدود 40 درجه و یا پایین تر است. پارچه های غیر نخی که حساس هستند، بهتر است با این برنامه شسته شوند.

آموزش برنامه های ماشین لباسشویی

برنامه لباس‌های نخی و کتانی (COTTON )

این برنامه، همانطور که از نامش پیداست، مربوط به شستشوی لباس ها یا پارچه های نخی، کتان و پنبه ای است. این برنامه در اغلب ماشین های لباسشویی با برندها و مدل های مختلف دیده می شود و مانع از آسیب دیدگی لباس ها خواهد شد.

برنامه مخصوص لباس‌های پشمی (WOOL)

لباس های پشمی به طور طبیعی ضد لک، مقاوم در برابر بو و همچنین چین و چروک می باشند، بنابراین به شستشوی کمتری احتیاج دارند. برای شستن لباس های پشمی می توانید از برنامه wool استفاده کنید. این برنامه لباس ها را با دمای 40 درجه سانتیگراد شستشو می کند.

برنامه مخصوص شست‌وشوی دستی (HAND WASH)

شستشوی دستی مربوط به پارچه هایی است که بسیار حساس و ظریف هستند، از جمله پارچه های قابل شستشو با این برنامه عبارتند از پارچه های ابریشمی، پنبه ای نرم، حریر، پشمی نازک ولباس های همراه با پولک یا منجوق. سرعت و چرخش کم این برنامه از کشیدگی و پارگی پارچه جلوگیری می کند. علاوه بر این دمای شستشو نیز پایین است.

برنامه مخصوص لباس‌های ظریف و حساس (DELECATE)

DELECATE به معنای ظریف و حساس است. این گزینه برای شستشوی پارچه های معمولا حریر و توری به کار می رود. دما در این برنامه کم است و چرخش لباس ها در داخل آن به آرامی انجام می شود.این برنامه در برخی ازماشین های لباسشویی با نام gentle شناخته می شود.

برنامه شست‌وشوی اقتصادی (ECO)

حالت Eco باعث صرفه‌جویی در شست‌وشوی لباس‌ها می شود. این برنامه با حداقل مصرف انرژی بهترین شست‌وشو را انجام می‌دهد. البته تمام ماشین‌های لباسشویی به این قابلیت مجهز نیستند. در این برنامه دما به صورت خودکار تنظیم می‌شود، البته شما می‌توانید میزان آن را نیز کاهش دهید.

زمان شستشو نیز به صورت پیش‌فرض تنظیم می‌شود و به عوامل مختلفی بستگی دارد. روشن یا خاموش بودن حالت چرخش و شست‌وشوی اضافی، میزان دما و … بر این زمان تاثیر گذارند.

هرچه عملکردهای اضافی بیشتر انتخاب شده و درجه حرارت بالاتر باشد، این فرآیند بیشتر طول خواهد کشید.به همراه حالت Eco، می توانید گزینه‌های تایمر و PRE WASH را نیز فعال کنید.

برنامه مخصوص لباس‌های ورزشی (SPORT)

این گزینه مربوط به شستشوی لباس های ورزشی است. از آنجایی که لباس های ورزشی نیاز به شستشوی بیشتری برای از بین بردن اثرات عرق و بوی بدن دارند، بنابراین مدت زمان در نظر گرفته شده برای شستن این لباس ها بیشتر است.در این برنامه لباس ها با دمای پایین شسته می شوند تا دچار آسیب نشوند .

در برخی از ماشین های لباسشویی گزینه ای برای شستشوی کفش های ورزشی نیز وجود دارد.

برنامه شست‌وشوی سریع(Go Quick/program)

این گزینه قابلیت شستشوی سریع لباس ها  را فراهم می کند. البته برای استفاده از آن باید از لباس های کمتری استفاده کنید و ترجیحا لباس هایی را انتخاب کنید که زیاد کثیف نبوده و به شستشوی زیادی احتیاج ندارند. برنامه شستشوی سریع معمولا برای شستن لباس ها به صورت روزانه نیز استفاده می شود.

برنامه تنظیمات دما

اغلب ماشین های لباسشویی دیجیتال برنامه تنظیم دما دارند. این قابلیت به شما کمک می کند تا با توجه به نوع پارچه و میزان کثیفی آن دما را تعیین کنید. به عنوان مثال برای پاک کردن لکه های بیشتر دمای بالاتر و یا برای صرفه جویی در انرژی دمای پایین تر را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که دماهای پایین‌تر لکه‌های کمتری را از روی لباس‌های شما پاک خواهد کرد اما مانع از آسیب‌دیدگی پارچه یا لباس خواهند شد.

برنامه تاخیر در اجرا (DELAY START/END TIME)

ماندن لباس ها در ماشین لباسشویی پس از اتمام کارآن، باعث چروک شدن و در برخی مواقع ایجاد بوی نامطبوع در آن ها می شود. اینجاست که گزینه تاخیر در اجرا به کمک شما می آید.

فرض کنید برای انجام کاری می خواهید از منزل خارج شوید و علاوه بر آن می خواهید لباس هایتان را نیز بشویید. با استفاده از گزینه تاخیر در زمان شروع می توانید مشخص کنید که ماشین لباسشویی در ساعت مشخصی کار خود را آغاز کند.

برنامه Night Wash نیز به همین صورت است. این برنامه یک بازه زمانی را مشخص می کند تا در زمان هایی که منزل نیستید یا در طول شب که خواب هستید، بتوانید لباس هایتان را با میزان انرژی مصرفی کمتری بشویید.

برنامه قفل کودک (Child lock)

وجود این برنامه در هر ماشین لباسشویی ضروری است. با روشن کردن این گزینه دیگر کودک شما نمی تواند ماشین لباسشویی را فعال کند. برخی از ماشین های لباسشویی امکان قفل در را هم دارندکه مانع بسته شدن در دستگاهتوسط کودک می شود.

برنامه ضد چروک

نام این برنامه در ماشین های لباسشویی متفاوت است و با نام های مختلفی مانندPREIRONING، EASY IRON و ANTI CREASE مشخص می شود. با فعال کردن این گزینه ماشین لباسشویی سرعت یا مدت زمان شستشو را کم می کند. بنابراین لباس های شما پس از شستشو چروک نخواهند شد.

برنامه مخصوص لباس بچه (BABY CARE)

زمانی که ماشین لباسشویی روی این گزینه تنظیم می شود، عمل آبکشی بهتر انجام می شود. بنابراین مواد شوینده به خوبی از روی لباس ها پاک خواهند شد.

برنامه ضد حساسیت

این برنامه برای افرادی مناسب است که به مواد شوینده حساسیت دارند و با HYGIENE یا ANTIALLERGY نمایش داده می شود.

در این برنامه ماشین لباسشویی دمای آب را بالا نگه می دارد. در برخی از ماشین های لباسشویی نیز بخار ایجاد می شود. بنابراین کلیه مواد آلرژی زا و باکتریها از روی لباس از بین خواهند رفت.

برنامه SPIN

SPIN برای گرفتن رطوبت از لباس شما در پایان چرخه شستشو معمولا استفاده می شود. هرچقدر “RPM” (دور در دقیقه) بالاتر باشد، لباس ها زودتر خشک می شوند.به این معنی که میزان زمان خشک شدن کامل لباس ها در خشک کن یا فضای آزاد کمتر خواهد شد.

در این برنامه ماشین لباسشویی آب را خالی کرده و چرخش سریع آن باعث می شود​​ تا آب از لباس ها خارج شود. به این ترتیب لباس سریع تر خشک می‌شود.

برنامه RINSE + SPIN

این گزینه هم مربوط به خشک کردن لباس هاست، با این تفاوت که قبل از انجام پروسه خشک کردن، لباس ها آبکشی می شوند.

برنامه NO SPIN

این برنامه کاملا بر خلاف گزینه قبلی است. با انتخاب این برنامه ماشین لباسشویی دیگر عمل خشک کردن لباس هایتان را انجام نخواهد داد.

 

مواردی که عنوان شد در اغلب ماشین های لباسشویی های موجود در بازار دیده می شوند. هر چند که در برخی از ماشین های لباسشویی برنامه های اضافه تر یا کمتری وجود دارد. در ادامه ما به برنامه های دو برند پرطرفدار جی پلاس و دوو به صورت اختصاصی پرداخته ایم و برنامه های موجود در ماشین های لباسشویی تولید شده توسط آن ها را بررسی کرده ایم، پس با ما همراه باشید.

آموزش برنامه‌های شستشوی ماشین لباسشویی دوو

از جمله برنامه های شستشوی ماشین لباسشویی دوو عبارتند از:

برنامه STEAM CARE

SteamCare با کمک بخار و قبل از خارج کردن لباس ها از ماشین لباسشویی، چروک پارچه های را به طور موثرتری صاف می کند. با استفاده از این برنامه، نیاز به اتو به میزان قابل توجهی (تقریبا تا 50٪) کاهش می یابد. برخی از لباس ها پس از این برنامه به هیچ وجه نیاز به اتو نخواهند داشت.

برنامه ANTI STAIN

این گزینه مربوط به شست و شوی لباس های لک دار می باشد و با تنظیمات و قابلیت هایی که دارد، به خوبی قادر به تمیز کردن لباس ها به صورت کامل و اساسی است.

برنامه SPEED PERFECT

این گزینه زمان شستشوی لباس های شما را تا 65 درصد کاهش می دهد، اگر احساس می کنید که لباس های شما در این مدت تمیز نمی شوند، می توانید این زمان را بیشتر کنید.

برنامه SELF CLEAN

عملکرد Self Clean آلودگی‌ها و باکتری‌ها را از بخش داخلی ماشین لباسشویی پاک می کند. توصیه می‌شود پس از هر 20 بار شستشو از این برنامه استفاده کنید. با انتخاب این برنامه ماشین لباسشویی فرآیند شستشو، تخلیه آب و خشک کردن را انجام می‌دهد البته با درام بدون لباس و خالی! بعد از اتمام کار هر نوع میکروب و آلودگی‌ای داخل درام لباسشویی باشد از بین می‌رود.

توصیه می‌شود مقدار کمی سرکه به همراه مایع یا پودر لباسشویی داخل مخزن مخصوص بریزید تا فرآیند میکروب زدایی بهتر انجام شود.

برنامه DRAIN

این برنامه آب درون ماشین لباسشویی را تخلیه می‌کند و در اکثر مدل‌های لباسشویی وجود دارد.

برنامه Drum Clean

از آنجایی که در ماشین لباسشویی آب‌های کثیف در حال حرکت هستند، این آلودگی ها می‌توانند در قسمت‌های مختلف ماشین لباسشویی باقی بمانند. با استفاده از DRUM CLEAN می توانید این آلودگی‌ها را بر طرف نمایید. توصیه می‌شود هر 6 ماه یکبار از این گزینه استفاده کنید.

آموزش برنامه‌های شست‌وشوی ماشین لباسشویی جی پلاس

از جمله برنامه‌های ماشین لباسشویی جی پلاس عبارتند از:

برنامه Mix Wash

mix wash یک برنامه ترکیبی برای شستشوی لباس هاست. دما برای این برنامه باید نهایتا 40 درجه سانتی‌گراد باشد. انواع لباس‌های ابریشمی، نخی، ورزشی، پشمی و… را با این برنامه بصورت یکجا می‌توانید بشویید.

برنامه Shirt

این برنامه کمی اختصاصی و مربوط به شستشوی تی شرت است. تیشرت‌ها معمولا بعد از شستشو گشاد یا چروک می شوند.این برنامه با تنظیم دمای آب و میزان چرخش از آسیب رسیدن به تی شرت ها و لباس هایی با پارچه های مشابه جلوگیری می کند.

برنامه Blanket

با انتخاب این برنامه در ماشین لباسشویی، می‌توانید پتو، پارچه، رو تختی، لحاف و لباس های ضخیم را بشویید.

نکته: قبل از شستن روتختی، برچسب شستشوی آن را بخوانید.

برنامه Strong

این برنامه برای شست و شوی لباس هایی به کار می رود که نیاز به شستشوی بیشتر و قوی تری دارند.

برنامه Feather

لباس‌هایی با جنس پر را باید با این برنامه بشویید. این لباس ها شامل کاپشن، ژاکت و … هستند.

برنامه Lingerie Care

برای شستشوی لباس های ظریف و حساس با استفاده از ماشین های لباسشویی جی پلاس، از برنامه Lingerie care استفاده می شود.

برنامه Jeans

این برنامه همانطور که از نامش پیداست مخصوص شستشوی لباس های جین است. بنابراین با استفاده از این گزینه، دیگر لباس های جین، رنگ پس نمی دهند و کمرنگ و پوسیده نخواهند شد. این برنامه معمولا با دمای پایین لباس ها را می شوید.

آموزش برنامه های ماشین لباسشویی

 

بیشتر بدانید: اگر برنامه ها و قابلیت های ماشین لباسشویی کار نمی‌کند، حتما ابتدا مقاله کار نکردن ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.

سخن پایانی

سعی کردیم در این مطلب تمام برنامه هایی که در ماشین های لباسشویی وجود دارند را مورد بررسی قرار دهیم. البته تمام این کاربردها و نحوه استفاده از آن ها در دفترچه راهنمای ماشین های لباسشویی موجود است اما شاید توضیحات آن ها به صورت خلاصه به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت ها و برنامه های ماشین لباسشویی خود به دست آورید.

در آخر باید بگوییم که استفاده درست از این برنامه ها به شما کمک می کند تا با کهنه شدن، رنگ رفتگی و مشکلات ناشی از شستشو با ماشین لباسشویی رو به رو نشوید.

چنانچه نیاز به خرید ماشین لباسشویی جدید دارید، پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه مقاله راهنمای خرید ماشین لباسشویی” از مدل های لباسشویی دوو و لباسشویی جی پلاس ما نیز دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *