یخچال

دلایل متعدد صدای یخچال فریزر | علت صدای یخچال

 

با گذر زمان و با گذشت عمر یخچال فریزر، گاهی متوجه صداهایی از آن خواهیم شد. اما بعضی وقت‌ها این مسئله تبدیل به یک نگرانی برای ما می‌شود. شاید نقصی در یخچال فریزر رخ داده باشد که باید به دنبال راه چاره بگردیم. اما چه نقصی؟ به نظر شما علت صدای یخچال واقعا چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد.

صدای یخچال فریزر

وقتی یخچال شما دچار سر و صدا می‌شود، در محیط خانه صدای آن می‌پیچد و گاهی این مسئله بسیار آزاردهنده می‌شود. با کمی تحقیق به دلایل مشخصی از این مشکل رسیده‌ایم که اگر به آن توجه نشود، ممکن است دچار نقص و مشکل بزرگی شود که هزینه‌ زیادی را روی دست شما بگذارد. پس باید اول دلایل را شناسایی کرده و سپس در صدد حل مشکل باشیم. با شوکت کالا همراه باشید.

تراز نبودن یخچال

یکی از دلایل مهمی که می‌توان برای صدای یخچال فریزر درنظر گرفت، تراز نبودن جایگاهی است که در آن قرار گرفته. محیط قرارگیری آشپزخانه باید کاملا تراز، مناسب و مسطح باشد تا یخچال دچار لرزش و صدا نشود. مسلما این مشکل با تراز بودن سطح حل می‌شود و مسئله خطرناکی نیست. اگر زمین آشپزخانه شما مسطح نیست، می‌توانید با قرار دادن مقوا یا موکت این مسئله را حل کنید.

علت صدای یخچال فریزر

ایجاد شکستگی در پروانه یخچال

اگر به تازگی جا به جایی داشته‌اید، بعید نیست که یخچال شما دچار شکستگی در پروانه خنک کننده و پره‌ها شده باشد. همین امر می‌تواند در زمان کار کردن یخچال، سر و صداهایی را ایجاد کند. برای رفع این مشکل حتما از نمایندگی یخچال مورد نظر درخواست کمک کنید.

ایجاد مشکل در یخ‌ساز

برای یخچال فریزرهایی که یخ‌ساز دارند، می‌توان مشکل این بخش را درنظر گرفت. اگر در هنگامی که یخ‌ساز پر است، صدایی احساس کردید، مطمئن باشید که نقصی در آن وجود دارد و برای رفع آن حتما با تکنیسن تعمیرکار تماس بگیرید.

ایجاد مشکل در دریچه های هوای یخچال

همیشه باید فاصله یخچال را از کنار یا پشت با دیوار حفظ کنید. تعدادی دریچه هوا در پشت یا کناره‌های یخچال شما وجود دارد که اگر فاصله مناسبی نداشته باشد، مسلما دچار مشکل خواهد شد و به درستی هوا  را تهویه نمی‌کند. برای همین منظور شما صدایی از یخچال فریزر خود می‌شنوید.

بروز برفک در یخچال فریزر

اگر یادتان باشد یخچال فریزرهای قدیمی بدون برفک نبوده و همواره دچار برفک می‌شدند. بروز این برفک‌ها باعث بروز صدای یخچال فریزر خواهد شد. برای این منظور شما باید ۲ الی ۳ ساعت یخچال را از برق کشیده و منتظر بمانید تا یخ آن ذوب شود و سپس آن را تمیز کنید. پس از آن دیگر صدایی از یخچال فریزر نخواهید شنید.

 

ایجاد مشکل در سیستم موتورفن کندانسور

یخچال فریزرهای جدید دارای سیستم موتورفن کندانسور هستند. اگر دچار نقص فنی شود حتما با صدایی از یخچال فریزر خود مواجه خواهید شد. برای تشخیص و رفع این مشکل حتما با تعمیرکار تماس حاصل فرمایید.

تمیز نبودن کمپرسور فن یخچال

در صورتی که این قطعه دچار گرد و خاک یا چربی شود، ممکن است دچار نقص شده و شما صدای نامطلوبی را از یخچال بشنوید. هر از چند گاهی این قسمت از یخچال را بررسی کرده و در صورتی که گرد و خاکی روی آن مشاهده کردید، با یک برس تمیز کنید.

لوله های داخلی یخچال

لوله‌های داخلی یخچالبه وسیله فوم در داخل بدنه محکم می شوند، در صورت جدا شدن این لوله ها سر و صدای زیادی را از یخچال خواهید شنید. این صداها معمولا طبیعی است و به دلیل انبساط و انقباض لوله ها صورت می گیرد.

شل شدن اتصالات مربوط به یخچال

در صورتی که کمپرسور و اتصالات مربوط به موتور یخچال دچار آسیب شوند، منجر به صدای یخچال می‌شوند. در صورت شل شدن پیج ها یا خراب شدن لرزه گیر، صدای زیادی از موتور یخچال به گوش می رسد که در این صورت لازم است لرزه گیرهای لاستیکی را تعویض نمایید.

بیشتر بدانید: برای اطلاع از بین بردن بوی بد یخچال حتما مقاله “از بین بردن بوی بد یخچال” را مطالعه کنید.

دلایل متعدد صدای یخچال فریزر

سخن آخر

البته که دلایل دیگری نیز باعث ایجاد سر و صدای یخچال خواهند شد، با این حال در این مقاله تمامی موارد اصلی را بررسی کردیم. در ادامه موارد ذکر شده را به ترتیب برای رفع صدای یخچال مورد بررسی قرار دهید:

  • ابتدا ترازبودن یخچال رابررسی می کنید.
  • سپس درون یخچال رابه منظوراطمینان ازنبود شیء و وسیله‌ای که تولید صدا کند بررسی نمایید و اتصالات داخلی رابازنگری کنید.
  • در صورتی که مشکل همچنان برطرف نشده، پره‌های فن‌ ها را مورد بررسی قراردهید.
  • اگر مشکل از پره های فن ها هم نبود، کندانسور و اواپراتور را چک ‌کنید.
  • در آخر موتور را بررسی کنید.
  • لازم است پس از بررسی تراز بودن یخچال، تمامی واشرها وپیچ و مهره‌ها را نیز بررسی‌ کنید.

در صورتی که صدای یخچال فریزر به دلیل هیچ یک از مشکلات ذکر شده نبوده، پیشنهاد می کنیم که حتما با نمایندگی مورد نظر صحبت کنید و از آنها برای رفع این مشکل کمک بخواهید. در آخر ما توصیه می کنیم که اگر اطلاعات کافی فنی برای بررسی موتور و پره ها و … ندارید، حتما با مرکز و نمایندگی مورد نظر تماس بگیرید.

اگر نیاز به خرید یخچال فریزر جدید دارید، پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه مقاله “راهنمای خرید یخچال فریزر” از مدل های یخچال فریزر دوو و یخچال فریزر جی پلاس ما نیز دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *