تلویزیون

راهنمای تنظیم و استفاده از تلویزیون ماهواره‌دار

راهنمای استفاده و تنظیم تلویزیون ماهواره دار

زمانی که قصد خرید یک تلویزیون جدید را دارید، ملاک‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت. از برندهای مختلف گرفته، تا ابعاد صفحه نمایش و… هر کدام یک شاخصۀ مهم برای شما محسوب می‌شوند. در این میان، برخی از تلویزیون‌ها با نام تلویزیون‌های ماهواره‌ دار نیز وجود دارند که ممکن است علاقه‌مند به خرید آن‌ها شوید. اگر قصد دارید تلویزیون جدید خریداری کنید، قبل از هرکاری اول مقاله “راهنمای جامع خرید تلویزیون” را مطالعه کنید، تا همه نکات مهم هنگام خرید را متوجه شوید؛ حتی آنهایی که بعضی فروشندگان از شما پنهان می‌کنند!!!

تلویزیون‌های ماهواره‌ دار، برای دریافت شبکه‌های تلویزیونی، به رسیور جداگانه احتیاج ندارند؛ اما برای دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای، باید آن‌ها را تنظیم کنید. اگر به‌تازگی یک تلویزیون ماهواره‌ دار خریده‌اید یا قصد خرید آن را دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا نحوۀ تنظیم و کارکردن با این دستگاه را به شما آموزش دهیم.

معرفی تلویزیون ماهواره دار

معرفی تلویزیونهای ماهواره‌دار

امروزه، تلویزیون‌ها با امکانات بسیار زیادی عرضه می‌شوند که یکی از آنها، داشتن رسیور است. این تلویزیون‌ها که شما را از خرید گیرندۀ دیجیتال جداگانه بی‌نیاز می‌کنند، نسبت به تلویزیون‌های دیگر کمی گران‌تر هستند.

در مدل‌های قدیمی‌تر، همواره این دغدغه وجود داشت که اگر برد رسیور به هر دلیلی آسیب ببیند، تلویزیون نیز معیوب می‌شود؛ اما بهتر است بدانید که در مدل‌های جدید، برد رسیور و برد تلویزیون کاملا جدا هستند. این موضوع باعث می‌شود تا در صورت سوختن برد رسیور، شما همچنان بتوانید از تلویزیون خود استفاده کنید.

برای اینکه بفهمید تلویزیون شما به رسیور مجهز است یا خیر، دو روش پیش‌رو خواهید داشت. در روش اول، باید از پشت تلویزیون، قسمت درگاه‌ها را پیدا کنید. اگر یک ورودی آنتن ماهواره در پشت دستگاه وجود داشته باشد، تلویزیون شما ماهواره‌دار است.

درصورتی‌که تلویزیون خود را روی دیوار نصب کرده‌اید یا به پشت آن دسترسی ندارید، می‌‌توانید از جعبۀ بسته‌بندی کمک بگیرید. اگر تلویزیون شما از نوع ماهواره‌دار باشد، روی جعبۀ آن عبارتند DVB/S یا DVB/S2 نوشته شده است. اگر در نظر دارید که تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید، حتما مقاله ” نصب تلویزیون روی دیوار ” را مطالعه کنید تا از همه نکات مهم در حین نصب، مثل ارتفاع استاندارد و وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای نصب تلویزیون روی دیوار مطلع شوید.

نحوه تنظیم تلویزیون ماهوارهدار

برای استفاده از گیرندۀ تلویزیون، ابتدا باید آن را راه‌اندازی کنید. این تنظیمات ممکن است در تلویزیون‌های مختلف، تفاوت‌های اندکی داشته باشند.

نحوه راه اندازی تلویزیون ماهواره دار

 

راه‌ اندازی و تنظیم ماهواره تلویزیون با کنترل

برای فعال‌سازی رسیور تلویزیون‌، به کنترل مادر احتیاج خواهید داشت. روی این کنترل، دکمۀ ADJ را انتخاب کنید و منتظر بمانید. پس از چند ثانیه، تلویزیون از شما یک پسورد درخواست می‌کند. این رمز عبور معمولا 0413 است. رمز را وارد کنید تا به مرحلۀ بعد بروید.

در این مرحله، باید کشور خود را انتخاب و سپس عدد 16 را به‌جای 12 وارد کنید. در انتها باید تلویزیون را یک‌بار خاموش و روشن کنید تا بتوانید فرآیند کانال‌یابی را انجام دهید.

نکته: اگر در برندهای داخلی به دنبال تلویزیون دارای گیرنده دیجیتال هستید، پیشنهاد ما به شما خرید تلویزیون جی پلاس است و اگر برند دیگری مدنظرتان است، سری به صفحه قیمت تلویزیون دوو بزنید. این دو برند، در تلویزیون‌های هوشمند خود، گیرنده دیجیتال تعبیه کرده‌اند. به طور مثال تلویزیون دوو مدل 65SU1810 دارای گیرنده دیجیتال DVB-T2 است.

نحوه تنظیم کانال های تلویزیون ماهواره دار

چگونگی تنظیم کانال‌های تلویزیون ماهواره‌ دار با کنترل

برای تنظیم کانال‌های تلویزیون، ابتدا دکمه Quick Settings کنترل را فشار دهید؛ سپس به کمک دکمه‌های بالا و پایین، در منوی نمایش‌ داده‌شده، علامت چرخ دنده (گزینۀ All settings) را انتخاب کنید. برای این‌کار می‌توانید دکمه تنظیمات سریع را به‌مدت 5 ثانیه نگه‌دارید تا به‌صورت مستقیم وارد منوی موردنظر شوید.

در صفحه جدید، روی گزینۀ Select Programs کلیک کنید. پس از آن گزینۀ  Program Tuning & setting را انتخاب کنید و روی اولین گزینه که Auto Tuning است، ضربه بزنید. تنظیمات را روی گزینه آنتن قرار دهید و دکمه Next را بزنید. در صفحه جدید، تیک گزینۀ Digital only search را فعال کنید و به صفحه بعد بروید.

در این مرحله، تلویزیون شما به‌صورت خودکار، شبکه‌ها را جست‌وجو می‌کند. توجه داشته باشید که این مرحله ممکن است چند دقیقه طول بکشد. پس از آنکه اسکن کامل شد، گزینه Done را بزنید.

نحوه مرتب کردن کانال های تلویزیون ماهواره دار

نحوه مرتب کردن کانال‌های تلویزیون ماهواره‌ دار با استفاده از کنترل

در پایان می‌توانید کانال‌های دریافتی را مرتب کنید. برای این‌کار، دکمه Home را روی کنترل انتخاب کنید و وارد تنظیمات شوید. مانند مراحل قبلی، پس از وارد‌شدن به بخش تنظیم کانال‌ها، ویرایش فهرست را انتخاب کنید. در این مرحله می‌توانید تمامی کانال‌ها را به‌صورت دستی مرتب و به موقعیت جدید منتقل کنید.

این تنظیمات، در تلویزیون‌های مختلف، روند مشابهی دارند و تنها ممکن است نام برخی از گزینه‌ها اندکی تفاوت داشته باشند.

در نظر داشته باشید که برخی از تلویزیون‌ها، درگاه آنتن و ماهواره جداگانه دارند که در این‌صورت باید در مراحل گفته‌شده، به‌جای آنتن، گزینه ماهواره را انتخاب کنید.

 

کلام آخر

در این مطلب، نحوۀ تنظیم تلویزیون ماهواره‌ دار را به شما آموزش دادیم و گفتیم که روند انجام این‌کار در مدل‌های مختلف تلویزیون، مشابه است. چنانچه قصد خرید تلویزیون ماهواره‌ دار را دارید، می‌توانید انواع این تلویزیون‌ها را در فروشگاه شوکت کالا بررسی کنید. در صورت نیاز برای دریافت مشاوره در خصوص هر یک از این تلویزیون‌ها، از طریق‌ راه‌های ارتباطی، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *