ماشین ظرفشویی

راهنمای نگهداری از ماشین ظرفشویی

استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی برای افزایش طول عمر آن

در گذشته، چاره‌ای جز شستن ظرف‌ها به روش دستی وجود نداشت؛ اما خوشبختانه مدت‌هاست که تکنولوژی با تولید ماشین ظرفشویی به کمک ما آمده است تا این کار سخت و کسل‌کننده را برایمان آسان کند.

ماشین ظرفشویی، شستن حجم زیادی از ظروف را برعهده می‌گیرد؛ ولی باید این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که اگر به‌خوبی از آن نگهداری نکنید، پس از مدت کوتاهی از کار می‌افتد. نگهداری درست از ماشین ظرفشویی و سرویس به‌موقع آن، اهمیت بسیار زیادی در کارکرد بهینه و عمر طولانی‌مدت این دستگاه کاربردی خواهد داشت. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با نکات مهم نگهداری از ماشین ظرفشویی آشنا کنیم.

نصب ماشین ظرفشویی

 

نکات مهم هنگام نصب ماشین ظرفشویی

اگر به‌تازگی اقدام به خرید ماشین ظرفشویی کرده‌اید، هنگام نصب آن، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بهتر است مکان موردنظر برای نصب ماشین ظرفشویی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که دستگاه در نزدیکی سینک قرار بگیرد. این‌کار موجب می‌شود تا علاوه بر نزدیکی به خروجی فاضلاب و لوله‌های آب، ظروف کثیف نیز در مسافت کوتاهی جابه‌جا شوند.
  • فاصلۀ استاندارد بین ماشین ظرفشویی با دیوار و کابینت را رعایت کنید تا گردش هوای اطراف دستگاه به‌خوبی انجام شود.
  • دستگاه‌ را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید.
  • از آنجا که برق شهری همواره نوسان دارد، برای مراقبت از دستگاه، از یک محافظ استفاده کنید.
  • سطح زیر دستگاه باید صاف باشد تا موجب ایجاد لرزش و صدای زیاد در هنگام کارکردن ماشین ظرفشویی نشود.

اگر برای تهیه ماشین طرفشویی نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، حتما مقاله ” راهنمای خرید ماشین ظرفشویی” را مطاله کنید.

 

5 نکتۀ مهم برای نگهداری از ماشین ظرفشویی

 

برای اینکه ماشین ظرفشویی بتواند مدت طولانی‌تری کار کند، به نگهداری نیاز دارد. در ادامه، نکات مربوط به مراقب از قسمت‌های مختلف این دستگاه را برای شما شرح می‌دهیم:

چیدمان درست ظروف در ماشین ظرفشویی

1-نظافت دورهای

یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری از ماشین ظرفشویی، نظافت دوره‌ای سطوح داخلی و بیرونی آن است. درصورتی‌که این‌کار را به‌صورت مرتب انجام ندهید، ماشین ظرفشویی شما به محلی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف تبدیل خواهد شد. برای تمیز‌کردن هریک از بخش‌های دستگاه، به روش زیر عمل کنید:

بخش داخلی:

برای این‌کار می‌توانید پس از خارج‌کردن سبدهای داخل دستگاه، به کمک سرکه و یک دستمال، تمام سطوح داخلی ماشین ظرفشویی را تمیز کنید؛ همچنین می‌توانید مقداری سرکه را نیز به‌جای شوینده داخل دستگاه بریزید و یک‌بار آن را روشن کنید.

بخش بیرونی:

برای اینکه گردوغبار سطح بیرونی دستگاه را پاک کنید، از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید.

فیلتر:

یکی از بخش‌های بسیار مهم ماشین ظرفشویی که باید حتما به‌صورت دوره‌ای تمیز شود، فیلتر‌های‌ آن است. این فیلتر‌ها که در داخل دستگاه، کف و زیر بازوی آب‌پاش قرار دارند، باقی‌ماندۀ مواد غذایی را در خود گیر می‌اندازند و به همین دلیل نیز باید هر چند وقت یک‌بار تمیز شوند.

برای تمیزکردن فیلترها، باید بازوی آب‌پاش را جدا کنید و پوشش فیلتر را بردارید؛ سپس باقی‌مانده‌ مواد غذایی را از آن خارج کنید و پوشش را سر جای خود قرار دهید.

لاستیک:

لاستیک دور درِ ماشین ظرفشویی، در صورت تمیز نشدن، یک محل مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف است. برای تمیزکردن این لاستیک، از یک پارچه لطیف کمک بگیرید. درصورتی‌که لاستیک دچار آسیب یا پارگی شده است، حتما آن را تعویض کنید.

واشر:

واشر درِ ماشین ظرفشویی، یکی دیگر از بخش‌های پرکاربرد دستگاه است که امکان تجمع آلودگی در آن وجود دارد؛ بنابراین باید به‌صورت مرتب این واشر را تمیز کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

تمیز کردن باقی مانده غذا قبل از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی

2- تمیزکردن باقیماندۀ غذاها

یکی از نکاتی که باید برای استفادۀ طولانی‌مدت از ماشین ظرفشویی رعایت کنید، پاک‌کردن باقی‌مانده غذا از روی ظرف است. برخی از افراد تصور می‌کنند که باید پیش از شست‌وشوی ظروف با دستگاه، یک‌بار آن‌ها را آبکشی کنند، درصورتی‌که چنین نیست؛ زیرا اگر انجام این‌کار ضروری بود، دیگر نیازی به استفاده از ماشین ظرفشویی نداشتیم.

تنها کاری که برای محافظت از ماشین ظرفشویی خود باید انجام دهید، این است که با کمک یک دستمال، مواد غذایی داخل ظروف را پاک کنید و سپس آن‌ها را داخل دستگاه قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا خللی در عملکرد ماشین ظرفشویی ایجاد نشود.

جرم گیری ماشین ظرفشویی با نمک ظرفشویی

3- جرمگیری با استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

همان‌طور که می‌دانید، سختی آب در مناطق مختلف، یکسان نیست. سختی آب، به‌معنای میزان مواد معدنی و دیگر مواد موجود در آب است؛ برای مثال اگر شما در منطقه‌ای با آب شور زندگی کنید، پس از شست‌وشو و خشک‌کردن ظروف، لکه‌های سفیدرنگ آب روی آن‌ها باقی خواهد ‌ماند. برای پاک‌کردن این لکه‌ها نیز مجبور خواهید بود که از یک دستمال نم‌دار استفاده کنید.

ماشین‌های ظرفشویی، مواد مخصوصی به‌نام نمک ظرفشویی دارند. این ماده، در پایان شست‌وشو و برای ازبین‌بردن رسوبات آب موجود روی ظروف مورداستفاده می‌گیرد و باعث می‌شود تا ظرف‌های شما برق بیفتند. چراغ نشانگر نمک، با علامت S یا Rinse روی دستگاه مشخص می‌شود.

دقت داشته باشید که استفاده مداوم از نمک ماشین ظرفشویی، باعث آسیب‌رسیدن به دستگاه شما خواهد شد؛ بنابراین بهتر است همیشه از این نمک استفاده نکنید.

از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

4- ازبینبردن بوی بد دستگاه

بوی بد ماشین ظرفشویی، یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که پس از مدتی استفاده از این دستگاه، ممکن است با آن مواجه شوید. این مشکل، مخصوصا زمانی‌که ماشین ظرفشویی به‌طور مرتب تمیز نمی‌شود، پیش خواهد آمد.

برای ازبین‌بردن بوی بد ماشین ظرفشویی، بهتر است مقداری سرکه سفید را داخل محفظه شوینده بریزید و سپس یک چرخۀ شست‌وشو را بدون قراردادن ظرف، فعال کنید.

رعایت چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

5- رعایت چیدمان ظروف در دستگاه

قراردادن صحیح ظروف در طبقات ماشین ظرفشویی، تاثیر بسیار زیادی در عملکرد دستگاه و تمیزشدن ظروف دارد. هر کدام از طبقات ماشین ظرفشویی، برای قراردادن وسایل خاصی طراحی شده‌اند؛ برای مثال، هنگام شست‌وشوی قاشق و چنگال، باید آن‌ها را در طبقۀ اول و محل مشخص‌شده قرار دهید. بهتر است قطعات بزرگ مانند تخته خردکن یا تابه را در اطراف دستگاه بگذارید تا مانعی برای چرخش آب‌پاش ایجاد نشود.

ماشین ظرفشویی هم مانند ماشین لباسشویی، ظرفیت مشخصی دارد؛ بنابراین برای اینکه دستگاه به‌خوبی عمل کند، به این ظرفیت دقت کنید. هرگز بیش از ظرفیت ماشین ظرفشویی، ظرف کثیف داخل آن قرار ندهید؛ زیرا علاوه بر آسیب‌رسیدن به دستگاه، ظروف کثیف نیز به‌خوبی شسته نخواهند شد.

 

 

نکاتی برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

درصورتی‌که از ماشین ظرفشویی خود به‌درستی استفاده و نگهداری کنید، این دستگاه تا سال‌های سال برای شما کار خواهد کرد؛ بااین‌وجود اگر در محیطی با آب‌وهوای مرطوب زندگی می‌کنید، ممکن است عمر دستگاه شما زودتر به پایان برسد. برای اینکه حداکثر استفاده را از ماشین ظرفشویی خود داشته باشید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای شست‌وشوی چاقوها، از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید؛ اما اگر ناچار به انجام این‌کار هستید، آن‌ها را در پایین‌ترین طبقه قرار دهید.
  • چنانچه ماشین ظرفشویی صدای نامعمولی دارد، بلافاصله دستگاه را خاموش و علت آن را بررسی کنید؛ مطمئن شوید که مواد غذایی درون آن گیر نکرده باشد.
  • در انتخاب برنامۀ شست‌وشو دقت کافی را به‌خرج دهید. برنامه‌ای را انتخاب کنید که با حجم ظروف، جنس و میزان آلودگی آن‌ها متناسب باشد.
  • پس از اتمام شست‌وشو، درِ دستگاه را برای چند دقیقه باز بگذارید تا رطوبت داخل آن خارج و پلاستیک دور در نیز کاملا خشک شود.
  • دقت داشته باشید که اگر بخواهید هرروز و به‌صورت مداوم از ماشین ظرفشویی استفاده کنید، عمر مفید آن کاهش خواهد یافت.
  • هرگز برای تمیزکردن ماشین ظرفشویی از مواد شیمیایی یا ساینده‌ها استفاده نکنید.
  • ظروف آهنی، وسایل باغبانی یا ابزار نقاشی را در ماشین ظرفشویی شست‌وشو ندهید.
  • هرگز پیش از پایان عملیات شست‌و‌شو، درِ ماشین را باز نکنید و قبل از انجام این‌کار، حتما دکمۀ STOP را فشار دهید.

نکته: اگر شما تصمیم به خرید ماشین ظرفشویی دوو دارید یا بین برند دوو و جی پلاس دچار شک و تردید هستید، حتما صفحه قیمت ماشین ظرفشویی جی پلاس و دوو را بررسی کنید تا به تصمیم قطعی برسید.

کلام آخر

در این مطلب، نکات مهم نگهداری از ماشین ظرفشویی را برای شما شرح دادیم. از آ‌نجا که ماشین ظرفشویی، یک دستیار کمکی بسیار کاربردی در آشپزخانه است، نگهداری از آن نیز اهمیت زیادی دارد. چنانچه نکات مطرح‌شده در این مطلب را به‌دقت رعایت کنید، می‌توانید عمر دستگاه خود را افزایش دهید.

1 دیدگاه در “راهنمای نگهداری از ماشین ظرفشویی

  1. M گفت:

    سلام ممنون مطالبتون خیلی خوب بود ممنونم.پیشنهادی که دارم اینه تجربه خرید چی پلاس و دو مورد داشتم و جی پلاس خوب نبوده و دیگه نمیخرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *