تلویزیون

راهنمای نصب تلویزیون و همه نکاتی که باید بدانید

راهنمای نصب تلویزیون

نصب تلویزیون، از نصب لوازم برقی دیگر مانند ماشین لباسشویی یا یخچال ساده‌تر است و شما حتی اگر تجربه‌ای هم در این زمینه نداشته باشید، با مطالعه‌ی این راهنمای نصب تلویزیون که فروشگاه شوکت کالا برای شما تهیه کرده است، می‌توانید به تنهایی تلویزیون خود را نصب و راه‌اندازی کنید؛ البته در نظر بگیرید که اگر خودتان نصب تلویزیون را برعهده بگیرید از گارانتی خارج خواهد شد؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید تلویزیون، صرف نظر از اینکه الجی، سام، دوو و یا جی پلاس است، فروشگاه معتبر برند مدنظرتان را پیدا کنید، تا مثلا پس از خرید تلویزیون جی پلاس، از گارانتی گلدیران بهره ببرید و نصب رایگان هم نصیب شما شود.

نصب تلویزیون، در حالت کلی، به دو روش امکان‌پذیر است: نصب و راه‌اندازی تلویزیون روی پایه میز و نصب و راه‌اندازی تلویزیون روی پایه براکت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نکات لازم و ضروری برای نصب تلویزیون را به هر دو روش ببنید.

نصب تلویزیون روی میز

 

نکات مهم در نصب تلویزیون روی پایه‌‌ی میز

نصب تلویزیون روی پایه‌ی میز، روشی ساده، راحت و رایج است که در آن، تلویزیون را به پایه‌ی میز وصل می‌کنند. برخی از میزها، دارای پایه هستند و شما باید پس از بازکردن پایه‌ی تلویزیون خود با استفاده از آچار مخصوص، تلویزیون را به پایه‌ی میز نصب کنید؛ اما برخی از میزها پایه ندارند و اگر قصد بستن تلویزیون به پایه و محکم‌کردن آن را داشته باشید، باید یک پایه‌ی مناسب خریداری کنید. پایه‌های رومیزی که برای نصب تلویزیون استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند و شما باید با توجه به مدل تلویزیون، مدل میز، وزن تلویزیون، جنس میز، سایز تلویزیون، سایز میز و… پایه مناسبی را انتخاب کنید.

اگر به دنبال میز مناسب برای تلویزیون خود هستید، پیشنهاد ما به شما این است که از صفحه میز تلویزیون متین دیدن کنید.

انتخاب محل قرارگیری میز برای نصب تلویزیون

قبل از اینکه تلویزیون را روی پایه نصب کنید، میز را در فضای موردنظر خود قرار دهید. انتخاب محل قرارگرفتن تلویزیون، از نکات مهمی است که بی‌توجهی به آن ممکن است مشکلاتی را برای شما را به‌دنبال داشته باشد. در انتخاب محل میز تلویزیون سعی کنید که آن را در جلوی پنجره قرار ندهید تا از تابش مستقیم آفتاب به دستگاه خود جلوگیری کرده باشید و برای بازوبسته‌کردن پنجره مزاحمت ایجاد نکنید.

اگر تلویزیون را جلوی پنجره قرار دهید، تابش نور آفتاب از پشت، در طول روز، تماشای تصاویر را برای شما آزاردهنده خواهد کرد؛ همچنین قراردادن تلویزیون در نقطه‌ای که نور به صفحه‌ی آن بتابد، تماشای تصاویر را برای شما دشوار می‌کند. از قراردادن میز تلویزیون در نقاطی که رفت‌وآمد زیاد است مانند درِ اتاق‌ها یا آشپزخانه نیز خودداری کنید.

نحوه متصل کردن میز تلویزیون

تمامی پایه‌های رومیزی، دارای دو قسمت متحرک هستند که با استفاده از پیچ و مهره‌های خاص، باید آن‌ها را روی میز ثابت کرد. بعد از اینکه محل مناسب برای قراردادن میز تلویزیون را انتخاب کردید، پایه را به میز ببندید؛ پس از سوارکردن تلویزیون روی پایه، آن را با پیچ و مهره‌های مخصوص، محکم کنید. یکی از مزیت‌های نصب‌کردن تلویزیون به پایه‌ی میز این است که تلویزیون بر اثر تکان‌های احتمالی از روی میز نخواهد افتاد. توجه داشته باشید که میز و تلویزیون را به دیوار نچسبانید تا هوا به‌راحتی جریان داشته باشد و دستگاه بیش از حد داغ نشود.

 

نصب تلویزیون روی دیوار با براکت

چگونگی نصب تلویزیون روی پایه‌‌ی دیواری یا براکت

نصب تلوزیون روی پایه‌ی دیواری که اصطلاحا به آن پایه‌ی براکت نیز می‌گویند، کمی سخت‌تر و متفاوت‌تر از نصب تلویزیون روی پایه‌ی میز است و نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد. تمامی نکات لازم و ضروری، در ادامه مطلب توضیح داده شده‌اند. قبل از شروع نصب تلویزیون روی پایه‌ی براکت، باید چند ابزار مهم را تهیه کنید.

ابزار مورد نیاز در نصب تلویزیون روی دیوار

  • مته برقی: می‌توانید سعی کنید تا تلویزیون را با پیچ‌گوشتی نصب کنید؛ اما این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد. ما به شما توصیه می‌کنیم که از دریل برقی برای سرعت‌بخشیدن به کار خود استفاده کنید.
  • مته‌های مختلف: از آن‌ها برای ایجاد سوراخ‌هایی در دیوار خشک استفاده کنید تا پیچ‌های نصب خود را در داخل سوراخ قرار دهید.
  • تراز بنایی: در این مورد به چشمان خود اعتماد نکنید. قطعا شما دوست ندارید که یک تلویزیون کج را تماشا کنید. از یک تراز استفاده کنید تا مطمئن شوید که تلویزیون تازه‌نصب‌شده شما تراز است. این‌کار می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر نصب صاف تلویزیون، از ایجاد چندین سوراخ غیرضروری روی دیوار منزل خود نیز جلوگیری کنید.
  • پایه تلویزیون: بدیهی است که برای نصب تلویزیون خود روی دیوار، به یک پایه نیاز دارید که برای مدل تلویزیون شما درجه‌بندی شده باشد. دفترچه راهنمای تلویزیون خود را، برای اندازه‌گیری پایه، بررسی کنید و یک پایه متناسب با آن را بخرید.
  • نوارچسب رنگی: وقتی جای میخ‌های را روی دیوار خود پیدا کردید، آن‌ها را با یک تکه نوارچسب علامت بزنید. دیدن این نوار بسیار ساده‌تر از علامت مداد است و شما دیگر مجبور نیستید که روی دیوار خود را بنویسید.

نکته: توجه کنید که اگر تلویزیون شما بزرگ و سنگین است، برای بلندکردن آن، به کمک شخص دیگری نیاز خواهید داشت.

انتخاب دیوار مناسب برای نصب تلویزیون روی براکت

اگر تمام موارد گفته‌شده را رعایت کرده‌اید و ابزارهای مورد نیاز را در دسترس دارید، زمان آن رسیده که تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید. قبل از هرچیزی، باید دیوار موردنظر خود را برای نصب تلویزیون، مشخص کنید. زوایای دید، برای دستیابی به بهترین کیفیت تصویر، اغلب مهم هستند؛ بنابراین مکان خود را با دقت و وسواس انتخاب کنید. در انتخاب محل نصب توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا نصب تلویزیون روی دیوار و بالاتر از حد استاندارد، با گذشت زمان، موجب ایجاد درد در ناحیه‌ی گردن خواهد شد.

اگر شومینه دارید، نصب تلویزیون در دیوار بالای آن انتخاب مناسبی است تا به‌طور کلی یک نقطه کانونی در سالن شما وجود داشته باشد؛ البته اگر به‌طور مداوم از شومینه استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که نقطه‌ی دیگری را برای نصب پایه‌ی براکت انتخاب کنید، زیرا گرمای زیاد شومینه و نزدیک‌بودن تلویزیون به منبع گرما، باعث آسیب‌دیدن دستگاه خواهد شد.

نکات مهم در حین و بعد از نصب تلویزیون روی دیوار

جابه‌جایی تلویزیون بعد از نصب روی دیوار، نه‌تنها کاری اضافی است، بلکه سوراخ‌های بی‌فایده‌ای نیز روی دیوار شما باقی خواهد گذاشت.

توجه داشته باشید که دستگاه شما باید فاصله‌ی استانداردی با دیوار داشته باشد تا جریان‌داشتن هوا در فضای پشت تلویزیون، از داغ‌شدن آن جلوگیری کند. برای نصب تلویزیون روی دیوار، به کمک شخص دیگری نیز نیاز خواهید داشت.

پایه را روی دیوار نگه دارید و از یک تراز برای اطمینان از صاف‌بودن آن استفاده کنید. محل میخ‌ها را مشخص کنید و با نوارچسب رنگی علامت بزنید. با استفاده از مته، جای میخ‌ها را سوارخ کنید و داخل آن‌ها رول‌پلاک قرار دهید. براکت را روی دیوار بگذارید و به وسیله‌ی پیچ‌ها، جای آن را محکم کنید. در مرحله‌ی آخر، تلویزیون را به پایه‌ی براکت وصل کنید.

چگونه کابل و سایر اتصالات را پنهان کنیم؟

مدیریت کابل‌ها را فراموش نکنید. قطعا شما نمی‌خواهید تعداد زیادی کابل و آنتن تلویزیون از دستگاه شما آویزان شود. این کار، از نظر زیبایی‌ شناسی نیز کار بسیار اشتباهی است. خوشبختانه، چند گزینه برای مدیریت کابل وجود دارد:

  • می‌توانید آن‌ها را از داخل دیوار عبور دهید یا به‌صورت مرتب به هم ببندید و پشت یک قفسه یا دکور پنهان کنید.
  • یک کاور بخرید. روکش‌هایی با رنگ دیوار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. این روکش‌ها، راهی ساده برای پنهان‌کردن و مرتب‌کردن کابل‌ها هستند.

از سالم‌بودن روکش کابل‌ها اطمینان حاصل کنید تا در صورت نزدیک‌بودن آنها به یکدیگر، از احتمال اتصالی برق و آتش‌سوزی پیشگیری کرده باشید.

اگر برای سالم نگه‌داشتن تلویزیون خود نیاز به اطلاعات دارید، حتما مقاله “راهنمای نگهداری از تلویزیون” مطالعه کنید.

مزایا و معیاب نصب تلویزیون روی پایه براکت

نصب‌کردن تلویزیون روی پایه‌ی براکت، مزایا و معایبی را به همراه دارد؛ در ادامه همه آنچه به عنوان مزیت و یا عیب وجود دارد را خواهیم گفت.

مزایای نصب تلویزیون روی پایه براکت

از مزایای آن می‌توان به افزایش فضا در سالن یا اتاق اشاره کرد. اگر شما تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافه برای خرید میز نخواهید داشت. این روش، برای کسانی که کودک خردسال دارند نیز راهکار خوبی جهت ایجاد فضای امن برای کودکان است؛ همچنین با نصب دستگاه روی دیوار، تلویزیون را از دسترس کودک خود خارج می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای نصب تلویزیون روی دیوار، جنبه چیدمان و دکوراسیون منزل است؛ همان‌طور که گفته شد، شما با این روش، فضای منزل خود را افزایش می‌دهید و با نصب برخی اکسسوری‌های مختلف در اطراف تلویزیون، زیبایی منزل خود را دوچندان می‌کنید.

معایب نصب تلویزیون روی پایه براکت

از معایب نصب تلویزیون روی دیوار، می‌توان به ثابت‌بودن محل نصب تلویزیون اشاره کرد؛ با توجه به سختی و زمان‌بربودن این کار و وجود سوراخ‌های اضافی روی دیوار، ترجیح می‌دهید که دستگاه شما روی یک دیوار ثابت بماند. مشکل دیگر این روش این است که اگر تلویزیون در نقطه‌ی مناسبی روی دیوار نصب نشده باشد، موجب ایجاد کمردرد و گردن‌درد برای شما خواهد شد. آخرین ایراد این روش این است که برای نصب پایه‌ی براکت، نیاز به سوراخ‌کردن دیوار دارید و در مناطقی که رطوبت هوا زیاد است، امکان نم‌کشیدن دیوار و در نهایت ایجاد جرقه و آتش‌سوزی وجود دارد.

سخن پایانی:

قبل از نصب تلوزیون روی دیوار، تمامی نکات گفته‌شده در این راهنمای نصب تلویزیون را بررسی و رعایت کنید. مخصوصا اگر مستاجر هستید، بهترین نقطه‌ی ممکن را در منزل برای نصب تلویزیون خود انتخاب کنید؛ در غیر این صورت جابه‌جا کردن تلویزیون از دیواری به دیوار دیگر، ممکن است هزینه‌هایی مثل تعمیرکردن دیوار را برای شما به‌دنبال داشته باشد. فراموش نکنید که برای بلندکردن تلویزیون‌های سنگین و بزرگ، حتما از یک دوست کمک بخواهید و به‌تنهایی این کار را انجام ندهید. شما می‌خواهید از خرید تلویزیون جدید لذت ببرید؛ بنابراین با رعایت نکات ایمنی، از خسارت‌های جانی و مالی در امان بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *