تلویزیون

راهنمای نگهداری از تلویزیون

راهنمای نگهداری و محافظت از تلویزیون

تلویزیون، یکی از لوازم حساس و پرکاربرد هر خانه‌ای به‌شمار می‌رود و همین موضوع نیز موجب می‌شود تا در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرد. بدون شک، این دستگاه، وسیله‌ای است که نمی‌خواهیم هر سال آن را تغییر دهیم؛ بنابراین بهتر است برای افزایش عمر و البته جلوگیری از پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیر، به فکر نگهداری هرچه‌بهتر از آن باشیم. در این مطلب همراه ما باشید تا با برخی از نکات مهم برای نگهداری از تلویزیون آشنا شوید و یاد بگیرید که چه عواملی، سلامت این وسیله را به‌خطر می‌اندازند.

10 نکتۀ ضروری برای نگهداری از تلویزیون

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که تلویزیون، نیازی به مراقبت و نگهداری خاص ندارد و به همین دلیل نیز ساده‌ترین کارها را برای استفادۀ صحیح از آن فراموش می‌کنیم یا انجام نمی‌دهیم. در ادامه، با ما همراه باشید تا نکات ساده اما در عین حال کلیدی را برای افزایش عمر تلویزیون‌های هوشمند، با هم مرور کنید:

نصب تلویزیون در مکان مناسب

1- نصب در محل مناسب

تلویزیون هم مانند ما نیاز به تنفس دارد! بنابراین باید دقت کافی را هنگام انتخاب محل نصب آن به‌خرج دهید. این دستگاه، باید در مکانی نصب شود که امکان تهویه در اطراف آن وجود داشته باشد تا گرمای تولیدشده توسط تلویزیون، آسیبی به آن وارد نکند. اگر تلویزیون خود را به دیوار وصل کرده‌اید نیز این موضوع را در نظر بگیرید و حتما فاصله استاندارد بین دیوار و تلویزیون را رعایت کنید؛ همچنین دقت داشته باشید که این مکان نباید در معرض تابش خورشید یا در فضایی مرطوب باشد. برای نصب تلویزیون روی دیوار، مقاله راهنمای نصب تلویزیون روی دیوار را مطالعه کنید. البته قبل از گرفتن تصمیم قطعی، حتما مقاله مزایا و معایب نصب تلویزیون روی دیوار را مطالعه کنید.

2- جداکردن تمام برچسب‌‌ها

وقتی اقدام به خرید تلویزیون دوو، جی پلاس یا هر برند دیگری می‌کنید، اطراف آن با کمک برچسب‌هایی پوشانده شده است تا از وارد‌آمدن آسیب به دستگاه جلوگیری کنند. نگهداشتن این برچسب‌ها ممکن است به شما این احساس را بدهد که تلویزیون خود را در برابر خط‌وخش یا گردوغبار محافظت می‌کنید؛ اما متاسفانه در واقعیت این‌طور نیست! این پلاستیک‌ها موجب می‌شوند که گرمای ایجاد‌شده هنگام روشن‌بودن تلویزیون، مدت طولانی‌تری روی آن باقی بماند؛ به همین دلیل نیز عمر صفحه نمایش، در طولانی‌مدت، کاهش خواهد یافت.

با توجه به این موضوع، حتما بلافاصله پس از نصب تلویزیون جدید، تمام برچسب‌ها را از روی آن‌ جدا کنید.

3- استفاده از محافظ

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد اختلال یا نوسان در برق شهری می‌شوند. اگر دستگاه‌های الکترونیکی در برابر این نوسانات محافظت نشوند، حتما دچار آسیب خواهند شد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، استفاده از یک محافظ مناسب است. این محافظ‌ها، برای لوازمی مانند یخچال و تلویزیون ساخته می‌شوند و از این دستگاه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از ولتاژ‌های بالا یا پایین محافظت می‌کنند.

کابل‌های مناسب برای نصب تلویزیون

4- استفاده از کابل‌های رابط باکیفیت

از آنجا که تلویزیون‌های هوشمند امروزی، به دستگاه‌های مختلفی مانند کنسول، گیرنده دیجیتال و… متصل می‌شوند، نوع کابل مورداستفاده برای این اتصالات، اهمیت بسیار زیادی دارد. برای انتخاب یک کابل مناسب و باکیفیت، بهتر است موارد زیر را هنگام خرید در نظر بگیرید:

  • کابلی که انتخاب می‌کنید نباید سفت باشد. هنگام خرید، یک کابل قابل‌انعطاف بخرید تا در مواقع لازم، به‌راحتی خم شود.
  • اتصالات دو سر کابل باید محکم باشند.
  • بهتر است هنگام خرید کابل‌های مسی، نوع بدون اکسیژن این محصول را خریداری کنید.
  • اگر قصد خرید کابل HDMI را دارید، مطمئن شوید که کابل موردنظر شما، علاوه بر داشتن کیفیتی مناسب، برای تلویزیون‌های 4k یا 8k نیز مناسب باشد. یکی از مدل‌های مناسبی که می‌توانید انتخاب کنید، مدل HDMI 1.2 است. نوع HDMI 2.0 برای تلویزیون‌های 4k و نوع HDMI 2.1 هم برای تلویزیون‌های 8k پیشنهاد می‌شوند.
  • کابل‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

5- بهینه‌سازی روشنایی و کنتراست تلویزیون

تلویزیون‌ها، این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهند تا میزان روشنایی و کنتراست تصاویر را به‌صورت دلخواه تنظیم کنید. توجه داشته باشید که تنظیم این ویژگی‌ها در حالت غیراستاندارد، علاوه بر مضر بودن برای سلامتی چشمان شما، در طولانی‌مدت، به تلویزیون نیز آسیب می‌رساند؛ چراکه ممکن است پیکسل‌های ویدیو بسوزند و صفحه‌نمایش دچار اختلال شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است پس از بررسی دفترچه راهنمای تلویزیون خود، روشنایی و کنتراست تصویر را بر اساس مقادیر استاندارد پیشنهادشده توسط شرکت، تنظیم کنید. اگر از تلویزیون‌های 4K استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که طیف رنگی کامل را از منوی نرم‌افزاری تلویزیون خود فعال کرده‌اید تا رنگ‌ها به‌خوبی نمایش داده شوند.

6- خاموش‌کردن تلویزیون به‌طور منظم

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که جلوی تلویزیون خواب‌شان می‌برد، به این مورد با دقت بیشتری توجه کنید!در حالت عادی، چرخۀ عمر یک تلویزیون حدود 65000 ساعت است؛ به‌ عبارت بهتر، عمر پیکسل‌های تلویزیون برای نمایش، تنها همین مقدار خواهد بود. اگر تلویزیون شما روزانه به مدت طولانی روشن بماند، این موضوع طول عمر آن را کاهش خواهد داد و به احتمال زیاد، پس از 2 یا 3 سال،  راهی تعمیرگاه خواهد شد.بهترین راه برای جلوگیری از چنین مشکلی این است که تلویزیون را در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید. با استفاده از تایمر یا زمان خواب تلویزیون هم می‌توانید دستگاه خود را طوری تنظیم کنید که پس از چند ساعت خاموش شود.

تمیز کردن صفحه تلویزیون

7- تمیزکردن تلویزیون

تمیزکردن خانه، در کنار اهمیتی که برای سلامتی دارد، به افزایش طول عمر لوازم خانگی، به‌خصوص تلویزیون، نیز کمک می‌کند. پیشنهاد ما این است که تلویزیون خود را حداقل یک‌بار در ماه تمیز کنید تا گرد‌و‌غبار، به‌مدت طولانی روی آن نماند. برای انجام این‌کار، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • برای تمیزکردن تلویزیون بهتر است از یک دستمال نانو یا نرم میکروفیبر استفاده کنید تا صفحه‌نمایش تلویزیون شما خش نیفتد.
  • هرگز از مواد شیمیایی قوی برای تمیزکردن صفحه‌نمایش تلویزیون استفاده نکنید.
  • هرگونه آب یا مواد شوینده را به‌طور مستقیم روی نمایشگر تلویزیون اسپری نکنید. در صورت لزوم به استفاده از این مواد، مقدار بسیار کمی از آن‌ها را روی دستمال بپاشید و سپس با دستمال، صفحه‌نمایش تلویزیون را تمیز کنید.
  • اگر از دستمال مرطوب برای تمیزکردن تلویزیون استفاده می‌کنید، پس از آن با کمک یک دستمال خشک، سطح موردنظر را پاک کنید.

تمیز کردن ریموت کنترل تلویزیون

8- مراقبت از ریموت کنترل

دست‌های ما در طول روز، آلودگی‌های مختلفی را به خود جذب می‌کنند و در برخی از مواقع، با همان دست‌های آلوده، به کنترل تلویزیون هم دست می‌زنیم. این آلودگی‌ها یا حتی گردوغبار معمولی، پس از مدتی به داخل ریموت نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند تا عملکرد دکمه‌های کنترل مختل شود؛ به‌عبارت بهتر، شما برای استفاده از کنترل تلویزیون، باید فشار بیشتری به دکمه‌های آن وارد کنید که این فشار، به برد آن آسیب می‌رساند و در نهایت، باعث خراب‌شدن ریموت می‌شود.برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از پوشش‌های سیلیکونی یا پلاستیکی مناسب به‌عنوان کاور کنترل خود استفاده کنید. کاورهای سیلیکونی، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را تعویض کنید تا آسیبی به ریموت وارد نشود.

9- دورکردن اجسام تیز از تلویزیون

اجسام تیز، به‌راحتی می‌توانند به صفحه‌نمایش تلویزیون شما آسیب بزنند؛ زیرا صفحه‌نمایش تلویزیون‌های امروزی بسیار نازک هستند و به‌سرعت صدمه می‌بینند. با توجه به این موضوع، بهتر است ظروف یا اجسام تیز را در اطراف تلویزیون نگهداری نکنید تا دستگاه خود را از آسیب‌های احتمالی دور نگه دارید.

10- قرار ندادن تلویزیون در هوای خیلی سرد یا گرم

آخرین نکته‌ای که باید آن را مدنظر داشته باشید این است که هرگز تلویزیون خود را در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم نگهداری نکنید. این موضوع، خصوصا در زمان جابه‌جایی‌، اهمیت بسیار زیادی دارد. دمای بسیار بالا یا بسیار پایین، با نفوذ به قطعات داخلی تلویزیون، به آن‌ها آسیب می‌رسانند.

کارهای خطرناک برای تلویزیون

چه کارهایی برای تلویزیون آسیب‌زا هستند؟

تا به اینجای مقاله، با کارهایی که باید برای نگهداری از تلویزیون خود انجام دهید، آشنا شدید؛ اما سوال بسیار مهمی وجود دارد و آن هم این است که چه کارهایی را نباید انجام داد؟ صفحه‌نمایش تلویزیون، از چندین صفحۀ نازک تشکیل شده است و این پنل‌ها نیز با یک صفحه پوشانده شده‌اند تا از شکستگی صفحات اصلی جلوگیری کنند. این صفحات، حساسیت بسیاری بالایی دارند و ممکن است به‌راحتی دچار آسیب شوند. برخی از عواملی که باعث آسیب‌رسیدن به صفحه‌نمایش تلویزیون می‌شوند عبارت هستند از:

  • فشاردادن انگشت روی صفحه، هنگام تلاش برای حرکت‌دادن یا چرخاندن تلویزیون؛
  • اسپری‌کردن مواد شوینده یا آب روی صفحه‌نمایش؛
  • خم‌شدن جزئی پنل هنگام جابه‌جایی تلویزیون؛
  • سوختن، تاب‌برداشتن یا ذوب‌شدن پنل در اثر نزدیک‌بودن به منابع گرمازا مانند بخاری و‌…؛
  • اگر کودکی در خانه دارید، می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به تلویزیون، آن را به دیوار وصل کنید تا کودکان نتوانند به دستگاه دست بزنند.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی برخی از نکات مهم برای نگهداری از تلویزیون پرداختیم. مهم نیست تلویزیون‌تان بی‌وقفه روشن باشد یا اینکه به ندرت از دستگاه خود استفاده کنید، در هر صورت، مراقبت از این وسیله کاربردی، بسیار ضروری است. شما چه نکات دیگری را برای افزایش طول عمر تلویزیون خود رعایت می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. اگر به دنبال خرید تلویزیون جدید هستید، از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید تا شما را برای داشتن یک خرید بهتر و هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *