ماشین ظرفشویی

راهنمای تنظیم و استفاده از ماشین ظرفشویی

شست‌وشوی ظروف، یکی از کارهایی است که افراد بسیاری علاقه‌ای به انجام دادن آن ندارند. در این شرایط، ماشین ظرفشویی این کار نفرت انگیز را به جای شما انجام می‌دهد؛ بااین‌حال گاهی اوقات امکان دارد متوجه ‌شوید که ظروف به خوبی در ماشین ظرفشویی تمیز نشده‌اند. در چنین شرایطی، نه‌تنها کار شما کمتر نمی‌شود، بلکه باید وقت بیشتری هم برای شست‌وشوی مجدد ظروف صرف کنید.

برای مقابله با بروز این مشکل یا مشکلات مشابه دیگر، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید و بدانید در چه مواقعی از کدام برنامه استفاده کنید تا هم ماشین ظرفشویی متحمل فشار زیادی نشود، انرژی کمتری مصرف شود و ظروف شما هم بخوبی تمیز شوند. با ما همراه باشید تا نکات مهم برای نگهداری و استفاده از ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید.

راه‌اندازی ماشین ظرفشویی

آشنایی با عملکرد ماشین ظرفشویی

برای اینکه بتوانید به‌درستی از دستگاه خود استفاده کنید، باید با نحوۀ عملکرد آن آشنا شوید. ابتدای کار، به محض روشن کردن ماشین ظرفشویی، آب از ظریق لوله‌های متصل به آب وارد حوضچه دستگاه می‌شود و با حرارت لازم به دمای مورد نظر می‌رسد. در ادامه این آب گرم از ظریق فواره‌ها با فشار زیاد به سطح ظروف اسپری می‌شود. مواد شوینده‌ای که داخل مخزن مخصوصش گذاشته‌اید نیز در حین شستشوی ظروف، به آنها اسپری می‌شود و در آخر آب کثیف از طریق لوله‌ای که به فاضلاب وصل است از دستگاه خارج می‌شود و مقداری آب برای آبکشی ظرف‌ها اسپری می‌شود و پس از اتمام آبکشی با حرارت ملایم، عملیات خشک شدن انجام می‌شود.

نکته: برای درست کار کردن ماشین ظرفشویی باید آن را به طور اصولی و استاندارد نصب کرده باشید مخصوصا شلنگ تخلیه؛ اگر هنوز دستگاه‌تان را نصب نکرده‌اید حتما مقاله راهنمای نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید.

نحوۀ استفاده از ماشین ظرفشویی

برای اینکه بتوانید از ماشین ظرفشویی خود به‌درستی استفاده کنید، باید چند مرحله اصلی را پشت سر بگذارید. در ادامه، این مراحل را برای شما شرح می‌دهیم:

قرار دادن ظرف‌ها در طبقات ماشین ظرفشویی

  • مرحلۀ اول: قراردادن ظروف در طبقات ظرفشویی

در قدم اول، باید ظروف خود را داخل دستگاه قرار دهید. برای این‌کار حتما باید پیش از قراردادن ظروف، باقی‌ماندۀ غذها را با کمک یک دستمال مناسب، از روی آن‌ها پاک کنید. هنگام قراردادن ظروف در دستگاه دقت کنید که بشقاب‌ها یا دیگر ظرف‌ها را روی یکدیگر نگذارید و آن‌ها را با فاصلۀ مشخصی درون دستگاه بچینید؛ چراکه در غیر این صورت، ظروف شما به‌درستی تمیز نخواهند شد.

برای اینکه تمامی ظروف شما به‌خوبی تمیز شوند، علاوه بر ایجاد فاصلۀ لازم بین آن‌ها، باید هر وسیله را نیز در طبقۀ مناسب آن قرار دهید؛ برای مثال، ظروفی مانند کاسه، فنجان، لیوان، بطری و در‌های پلاستیکی ظروف را در بالاترین طبقه قرار دهید تا تاب برندارند.

وسایلی مانند بشقاب‌های بزرگ، ظروف پذیرایی، قابلمه و سایر ظروف بسیار آلوده را در قفسۀ پایین و با فاصلۀ مناسب از یکدیگر قرار دهید. بهتر است قابلمه و ماهیتابه را در کناره‌های ماشین ظرفشویی قرار دهید تا به خوبی شسته‌ شوند. دقت داشته باشید که اجسام تیز مانند چاقو، حتما به سمت پایین قرار داشته باشند تا در هنگام شست‌وشو، آسیبی به قسمت داخلی دستگاه وارد نشود.

برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی مانند ماشین ظرفشویی جی پلاس مدل N4983S-IND هستند که 3 طبقه دارند و طبقۀ سوم آن‌ها، مناسب قراردادن کاسه‌ یا فنجان‌ است. برای اینکه ظروف خود را به‌درستی درون دستگاه قرار دهید، بهتر است پیش از استفاده از ماشین ظرفشویی، دفترچه راهنمای آن را به‌دقت بررسی کنید.

اضافه کردن ماده شوینده به ماشین ظرفشویی

  • مرحلۀ دوم: اضافه‌کردن مواد شوینده به مخزن ماشین ظرفشویی

انتخاب مواد شوینده مناسب برای ماشین ظرفشویی، بسیار مهم است؛ زیرا در صورت استفاده از مواد نامناسب، علاوه بر آسیب‌رساندن به دستگاه، ممکن است ظروف شما هم به‌درستی تمیز نشوند. معمولا قرص‌های ماشین ظرفشویی، بهترین گزینه برای استفاده در این دستگاه‌ها هستند؛ زیرا مقدار مشخصی شوینده را در خود جای داده‌اند. شما می‌توانید از انواع دیگر شوینده‌های مناسب ماشین ظرفشویی که به شکل ژل، پودر یا مایع شوینده هستند نیز استفاده کنید.

در اکثر دستگاه‌ها، محفظه مایع ظرفشویی در قسمت پایین و داخل در قرار دارد. برخی از ماشین‌های ظرفشویی نیز بخشی به نام کمک‌آبکشی یا rinse دارند که می‌توانید برای آن از قرص یا بسته‌های شویندۀ مخصوص از جمله نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید. دقت داشته باشید که هرگز مواد شوینده را بیشتر از مقدار مشخص‌شده، داخل دستگاه قرار ندهید. پس از قراردادن قرص یا مایع ظرفشویی در جایگاه خود، درِ آن را محکم فشار دهید تا به‌صورت کامل بسته شود.

مادۀ شوینده، در چرخه شست‌وشو، وارد دستگاه می‌شود؛ بنابراین هرگز در حین شست‌وشو، درِ قسمت مخصوص مواد شوینده را باز نکنید.

انتخاب برنامه مناسب ماشین ظرفشویی

  • مرحلۀ سوم: انتخاب برنامۀ شست‌وشوی مناسب ظرفشویی

بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی، حداقل 3 برنامه برای شست‌وشوی ظروف دارند و کاربران می‌توانند با توجه به نوع ظروف، مقدار آلودگی آن‌ها یا زمان خود، هر یک از این برنامه‌ها را انتخاب کنند. سه نمونه از برنامه‌های اصلی ماشین‌های ظرفشویی عبارت هستند از:

حالت عادی (Normal):

متداول‌ترین برنامه‌ای که در ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حالت عادی است. شما می‌توانید از این حالت برای شست‌وشوی ظروف روزانه خود استفاده کنید.

حالت سریع (Quick):

این حالت معمولاً از آب، انرژی و دمای بالاتر برای شست‌وشوی سریع‌تر ظروف استفاده می‌کند. بهتر است زمانی از این برنامه استفاده کنید که ظروف شما چندان کثیف نباشند و عجله هم نداشته باشید.

حالت سنگین (Heavy Duty):

این حالت هنگامی استفاده می‌شود که ظروف شما بسیار کثیف باشند یا قصد شستن وسایلی مانند تابه، قابلمه و… را داشته باشید. این برنامه، از آب بیشتر با دمای بالاتر استفاده می‌کند تا بتواند ظروف را به‌خوبی شست‌وشو دهد.

دقت کنید که دمای شست‌وشو نباید خیلی بالا یا خیلی پایین باشد؛ زیرا دمای سرد باعث می‌شود تا ظروف به‌خوبی تمیز نشوند و دمای بالا نیز موجب آسیب به ظروف خواهد شد.

  • مرحلۀ چهارم: شروع به کار ماشین ظرفشویی

پیش از آغاز چرخۀ شست‌وشو، بهتر است تمامی طبقات را مجدداً بررسی کنید و مطمئن شوید که ظروف روی یکدیگر قرار نگرفته‌اند تا مانع گردش آب در دستگاه شوند. پس از انجام این بررسی، از بسته‌‌بودن کامل درِ ماشین‌ ظرفشویی نیز مطمئن شوید و در نهایت، دکمۀ شروع را بزنید تا کار دستگاه آغاز شود.

معمولا چرخۀ کامل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی، در حدود 2 تا 2.5 ساعت زمان می‌برد؛ البته این زمان ممکن است در دستگاه‌های مختلف و با توجه به برنامۀ شست‌وشو، متفاوت نیز باشد. در مرحله آخر، پس از پایان شست‌وشو، می‌توانید ظروف تمیز خود را از دستگاه خارج کنید.

برنامه‌های مختلف ماشین ظرفشویی

آشنایی با برنامه‌های شست‌وشو در ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی، برنامه‌های شست‌وشوی مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها، برای زمان و ظروف خاصی قابل‌استفاده هستند. پیش از این، سه نمونه از برنامه‌های اصلی را که در  اکثر دستگاه‌ها وجود دارند، به شما معرفی کردیم. در ادامه، چند برنامه‌ کاربردی دیگر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 اتوماتیک (Auto):

این چرخه، برای تمام ظروف قابل‌استفاده است و دمای آب و دیگر شرایط شست‌وشو، با توجه به ظروف و به‌صورت خودکار انتخاب می‌شود.

 آبکشی (Rinse):

این برنامه، برای آبکشی سادۀ ظروف یا خیساندن آن‌ها است و در آن از مواد شوینده استفاده نمی‌شود.

 سریع (Express):

Express برای شست‌وشوی ظروف کریستالی و بلورین مناسب است و آن‌ها را در کمترین زمان ممکن تمیز می‌کند. برنامه اکسپرس، ممکن است شامل چرخه خشک‌کردن ظروف نباشد.

برنامۀ مخصوص ظروف حساس (Delicate):

برای شست‌وشوی ظروف حساس و شیشه‌ای مناسب است.

برنامه پیش شست‌وشو (Pre Wash):

اگر ظروف شما بسیار کثیف هستند، می‌توانید ابتدا یک‌بار این برنامه برای شست‌وشوی اولیه آن‌ها مورد استفاده قرار دهید؛ پس از آن، برنامۀ دیگری برای تمیزکردن ظروف انتخاب کنید.

 اقتصادی (Eco):

زمانی که می‌خواهید ظروف شما با مصرف کمترین میزان آب و انرژی شسته شوند، می‌توانید از حالت اکو استفاده کنید.

 Half Load:

گاهی اوقات، ظروف شما به اندازه‌ای نیستند که تمام دستگاه را پر کنند. در چنین مواقعی می‌توانید با کمک این برنامه و پرکردن تنها بخشی از ظرفیت ماشین ظرفشویی، ظروف خود را بشویید. از آنجا که قرص ماشین ظرفشویی، برای یک چرخۀ شست‌وشو با ظرفیت کامل تهیه شده است، بهتر است هنگام استفاده از این برنامه، از چنین قرص‌هایی استفاده نکنید. ماشین ظرفشویی دوو مدل 3480 برنامه Half Load را دارد و می‌توانید از نصف ظرفیت آن استفاده کنید.

 Hygiene Plus:

این برنامه، برای استریل‌کردن ظروف، به‌خصوص ظروف کودک، مناسب است. این چرخه برای شست‌وشو، به مدت 10 دقیقه از دمای 70 درجه برای آب استفاده می‌کند.

 Intensive zone:

این برنامه، برای شست‌وشوی بهتر ظروف بزرگ مانند ماهیتابه و قابلمه مناسب است. در این حالت بهتر است این ظروف را در طبقات پایین قرار دهید تا با کیفیت بالاتری شسته شوند.

 Night Program:

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید در حین کار دستگاه، صدایی از آن بشنوید، می‌توانید از این برنامه استفاده کنید. این چرخه، برای شست‌وشوی ظروف در شب بسیار مناسب است و صدای دستگاه را حد زیادی کاهش می‌دهد.

مراقبت از ماشین ظرفشویی

نکات مهم برای مراقبت از ماشین ظرفشویی

برای اینکه ماشین ظرفشویی شما به‌درستی کار کند، همواره باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی، حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.
  • همیشه فقط از محصولات مخصوص ماشین ظرفشویی به‌عنوان مواد شوینده استفاده کنید. هرگز نمک طعام یا سنگ‌های محلی را به‌عنوان شوینده، در محفظه مخصوص قرار ندهید.
  • هر چند وقت یک‌بار دستگاه خود را سرویس و تمیز کنید.
  • هرگز بیش از ظرفیت دستگاه، ظرف کثیف داخل آن قرار ندهید.
  • حداقل 5 دقیقه پس از پایان برنامۀ شست‌وشو، درِ ماشین ظرفشویی را باز کنید.
  • بهتر است پس از پایان شست‌وشو، درِ ماشین را برای مدتی باز بگذارید تا رطوبت داخل آن خارج شود.
  • درصورتی‌که آب منطقۀ شما سختی زیادی دارد، بهتر است از نمک ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از لک‌افتادن روی ظروف استفاده کنید.

اگر نیاز به راهنمایی کامل‌تری درباره این موضوع دارید، حتما مقاله راهنمای نگهداری از ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید.

کلام آخر

وقتی صحبت از شست‌وشوی ظروف خصوصاً هنگام برگزاری مهمانی‌های‌ پرجمعیت می‌شود، ماشین ظرفشویی یک دستیار ارزشمند به‌شمار می‌رود. برای اینکه بتوانید مدت طولانی‌تری از کمک‌های این دستیار کاربردی استفاده کنید، باید نحوۀ کار با آن را بدانید. در این مطلب، راهنمای کامل استفاده از ماشین ظرفشویی و تنظیم آن را در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید بهترین استفاده را از این وسیله بکنید.

اگر به‌دنبال خرید ماشین ظرفشویی دوو، جی پلاس یا برندهای معتبر هستید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی، با ما در مجموعۀ شوکت کالا تماس بگیرید. مشاوران ما به شما کمک می‌کنند تا بتوانید ماشین ظرفشویی مناسبی را با توجه به بودجه و ظرفیت موردنیازتان خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *