کولر گازی

راهنمای نگهداری از کولر گازی

کولر گازی، دستگاهی بسیار کاربردی به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر، به یکی از اجزای اصلی خانه‌ها نیز تبدیل شده است.

بر همین این اساس، نگهداری و سرویس مرتب این وسیله، اهمیت بسیار زیادی دارد و برای کارکرد بهینه آن در فصل‌های گرم و سرد هم واجب است.

بیشتر کارهای ضروری برای نگهداری از اسپلیت، ساده هستند و شما می‌توانید بدون نیاز به یک تکنسین، خودتان آن‌ها را انجام دهید. اگر نمی‌خواهید در آینده هزینۀ زیادی را برای تعمیر اسپلیت خود بپردازید، در این مطلب همراه ما باشید تا با نکات مهم نگهداری از این وسیله ضروری آشنا شوید.

راه‌های نگهداری از کولر گازی

شاید تصور کنید که سرویس‌های سالانه که توسط تکنسین‌ها انجام می‌شوند، برای رسیدگی به اسپلیت کافی هستند؛ اما بهتر است بدانید که کارهای دیگری نیز وجود دارند که شما خودتان می‌توانید آن‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای انجام دهید تا عمر مفید دستگاه خود را افزایش دهید. در ادامه، به معرفی این اقدامات می‌پردازیم:

تعمیر واحدهای خارجی کولر گازی

تمیزکردن واحد خارجی کولر گازی

کولر گازی از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش آن داخل خانه و دیگری در هوای آزاد و بیرون از خانه نصب می‌شود. بخش بیرونی این دستگاه، کندانسور نام دارد و یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های اسپلیت به‌شمار می‌رود. کندانسور، از تعدادی لوله‌ مسی تشکیل شده است که گاهی با یک لایه فوم پوشیده شده‌اند.

تمیزکردن کندانسور کولر گازی:

برای تمیزکردن کندانسور، ابتدا اسپلیت را خاموش کنید و آن را از برق بکشید؛ سپس به کمک یک دستمال نرم، همۀ بخش‌های آن را تمیز کنید. اگر روی کندانسور گردوغبار زیادی وجود دارد، بهتر است از یک برس نرم کمک بگیرید. بیشترین مقدار آلودگی و گردوغبار، روی پره‌های کندانسور  می‌نشیند که می‌توانید با استفاده از سری‌های کوچک جاروبرقی، آن‌ها را تمیز کنید.

دقت داشته باشد که کندانسور را باید در محلی نصب کنید که حداقل 60 سانتی‌متر با گل و گیاه یا اشیاء دیگر فاصله داشته باشد.

تمیزکردن فن اسپلیت:

فن موجود در واحد خارجی کولر گازی، یکی دیگر از فضاهایی است که گردوغبار زیادی را به مرور زمان در خود جمع می‌کند. ساده‌ترین راه برای تمیزکردن فن، استفاده از یک پارچۀ مرطوب است تا پس از پاک‌کردن پره‌ها، رطوبت آن‌ها در آفتاب خشک شود.

تمیز‌کردن باله‌های بیرونی کولر گازی:

واحد خارجی کولر گازی، باله‌هایی در پشت خود دارد که محل تجمع آلودگی‌ها و گرد و غبار هستند. برای تمیزکردن این بخش می‌توانید یک شلنگ آب را به‌صورت پرفشار روی باله‌ها بگیرید تا لابه‌لای آن‌ها  کاملا تمیز شود؛ البته دقت کنید که آب روی موتور فن نریزد.

تعمیر واحدهای داخلی کولر گازی

تمیزکردن واحد داخلی کولر گازی

قسمتی از کولر گازی که در داخل خانه نصب قرار دارد و هوا را گرم یا خنک می‌کند، واحد اواپراتور نامیده می‌شود. کویل‌های اواپراتور، با گذشت زمان، کثیف می‌شوند و این موضوع، سرعت خنک یا گرم‌شدن خانه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی، انرژی بیشتری نیز باید برای مطبوع‌کردن هوای خانه صرف خواهد شد. تمیز‌کردن واحد داخلی اسپلیت، شامل موارد زیر می‌شود:

 

تمیزکردن کویل اواپراتور اسپلیت:

کویل‌های اواپراتور، زیر قاب اصلی آن قرار دارند و به شکل سیم‌پیچ‌های U شکل هستند. برای تمیزکردن این قسمت، پس از برداشتن قاب دستگاه، از یک برس نرم استفاده کنید.

اسپری‌های مخصوص پاک‌کننده کولر گازی نیز گزینه‌های بسیار مناسبی برای تمیز‌کردن کویل‌ها هستند و رسوبات قدیمی را از روی سیم‌پیچ‌ها پاک می‌کنند؛ البته در صورت تمایل می‌توانید از مواد شویندۀ ملایم و آب نیز برای از بین بردن آلودگی بین کویل‌ها استفاده کنید.

 

تمیزکردن زهکش اواپراتور کولر گازی:

گاهی اوقات، به‌دلیل تجمع آلودگی، زهکش اواپراتور مسدود می‌شود و باید آن را از برق جدا کنید. گرفتگی زهکش، با جلوگیری از تخلیه آب، باعث می‌شود که سطح داخل دستگاه پر شود. اگر کولر گازی شما مجهز به شناور تخلیه باشد، این آلودگی‌ها باعث می‌شوند که دستگاه تا زمان تخلیه کامل آب، کار خود را متوقف کند؛ به همین دلیل نیز باید آن را به‌طور مرتب تمیز کنید.

بهترین راه برای بازکردن گرفتگی‌های زهکش اواپراتور، استفاده از یک سیم است. با کمک مقداری سرکه و آب گرم هم می‌توانید داخل لولۀ آن را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر مکنده کولر گازی

تعویض یا تمیزکردن فیلتر دمنده اسپلیت:

فیلتر‌های کولرگازی، برای جلوگیری از ورود گردوغبار به داخل خانه  و روی دمنده قرار می‌گیرند. اگر این فیلترها کثیف شده باشند، موتور دستگاه، برای به‌جریان‌انداختن هوا، باید بیشتر از همیشه کار کند. با توجه به این موضوع، فیلترهای دمنده باید حداقل دو بار در سال تمیز شوند؛ البته برخی از فیلترها قابل شست‌وشو نیستند و باید آن‌ها را تعویض کنید.

اقدامات تخصصی برای نگهداری از کولر گازی

در کنار تمام نکاتی که شما می‌توانید برای نگهداری از اسپلیت خود انجام دهید، مواردی نیز وجود دارند که حتما باید از کمک‌ یک فرد حرفه‌ای استفاده کنید:

توجه به ظرفیت کولرگازی

زمانی که قصد خرید یک اسپلیت را دارید، انتخاب ظرفیت و اندازۀ آن از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ البته که نوع برند هم اهمیت زیادی دارد؛ در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، خرید کولر گازی ال جی از نظر کیفیت بسیار عالی بوده اما اگر می‌خواهید در کنار داشتن کیفیت هزینه کمتری هم بکنید، قیمت کولر گازی جی پلاس در کنار کیفیت خوب آن بسیار مناسب است.

در نظر داشته‌باشید اگر محصولی که می‌خرید، برای خانۀ شما خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، نمی‌توانید حداکثر استفاده را از آن ببرید؛ بنابراین بهتر است از متخصصان یا نمایندگان فروش کمک بگیرید تا با درنظرگرفتن عواملی مانند اندازه فضا، دمای محیط، مدت زمان کار و شرایط آب‌‌وهوای منطقه، یک دستگاه مناسب را برای شما انتخاب کنند.

اگر برای خرید این دستگاه مهم، نیاز به راهنمایی دارید حتما مقاله “راهنمای خرید کولر گازی” را مطالعه کنید.

تعمیر کولر گازی توسط شخص متخصص

بررسی مشکلات و تعمیر به‌موقع کولر گازی توسط متخصص

شاید شما هم جزو آن‌دسته از افرادی باشید که تمایل دارند برای کاهش هزینه و صرفه‌جویی در زمان خود، عیوب ایجادشده برای کولر گازی را خودشان برطرف کنند؛ اما فراموش نکنید که اگر اطلاعات کافی را درباره سیستم پیچیدۀ این دستگاه نداشته باشید، ممکن است آسیب بیشتری به کولر بزنید. در چنین شرایطی، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر در این رابطه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، حتما به مقاله “راهنمای عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی” مراجعه کنید.

سرویس کردن کولر گازی

سرویس‌کردن کولر گازی

 کولر گازی، سیستم پیچیده و حساسی دارد و به همین دلیل نیز تنها افراد متخصص می‌توانند سرویس آن را انجام دهند. توجه داشته باشید که بهتر است سرویس‌های دوره‌ای، حداقل یک‌بار در سال انجام شوند. برخی از اقداماتی که در زمان سرویس اسپلیت انجام می‌شوند، عبارت هستند از:

  • بررسی و تنظیم ترموستات داخلی؛
  • بررسی سالم‌بودن اتصالات الکتریکی کولر گازی؛
  • انجام روغن‌کاری‌های لازم در موتور و بخش‌های متحرک؛
  • بررسی عملکرد کنترلر و برد؛
  • تنظیم مقدار گاز مبرد داخل دستگاه و افزایش یا کاهش آن.

انجام سرویس‌های دوره‌ای، مزایای مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها صرفه‌جویی در هزینه‌های برق و آب است. زمانی که سرویس دستگاه به‌درستی و در فواصل منظم انجام ‌شود، حفظ دمای خانه برای اسپلیت آسان‌تر خواهد بود و عملکرد آن نیز بهتر می‌شود؛ به همین دلیل انرژی کمتری برای خنک کردن هوا نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، سرویس‌های منظم دوره‌ای به شما کمک می‌کند تا اختلالات جزئی دستگاه خود را بررسی و به سرعت تعمیر کنید؛ در نتیجه، عمر قطعات طولانی‌تر می‌شود و نیاز به تعویض آن‌ها نیز کمتر خواهد شد.

البته راه بهتری برای صرفه جویی در مصرف برق و آب هم وجود دارد،آن هم استفاده از کولرگازی‌هایی که موتور کم‌مصرف دارند؛ در همان ابتدای کار، مبلغ بیشتری باید بپردازید ولی در نهایت به نفع شما خواهد بود.

مثلا قیمت کولرگازی ال جی مدل NF-129SQ1 نسبت به مشابه خودش با مصرف انرژی بالاتر، بیشتر است؛ یا قیمت کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HV24CB1 نسبت به دستگاه مشابه خودش با موتور پرمصرف، بیشتر است.

نکاتی برای جلوگیری از ایجاد مشکل در کولرگازی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که لوازم خانگی از جمله کولر، تا زمانی که نیاز به تعمیر نداشته باشند، مراقبت خاصی نمی‌خواهند. این درحالی است که افراد برای مراقبت از خودروی خود، کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. همان‌طور که تعویض روغن خودرو، در حفظ سلامت و عملکرد موتور آن نقش مهمی دارد، مراقبت‌های منظم از کولر گازی نیز برای برای پیشگیری از پرداخت هزینه‌های گزاف در آینده، حائز اهمیت هستند.

کارهایی برای جلوگیری از خراب شدن کولر گازی

  • بهتر است دفترچه راهنمای محصول خود را مطالعه کنید و با اصول نگهداری هر یک از قطعات کولر گازی آشنا شوید.
  • یکی دیگر از نکاتی که باید به آن دقت کنید، میزان کارکرد کولر در روز است. در حقیقت شما باید بدانید که اسپلیت شما چه مدت در روز کار می‌کند. این موضوع، ارتباط مستقیمی با محل نصب دستگاه دارد.
  • انتخاب دمای مناسب، تاثیر قابل‌توجهی روی عملکرد اسپلیت خواهد داشت. بهتر است همواره دمای محیط را بین 22 تا 25 درجه تنظیم کنید تا فشاری به دستگاه وارد نشود.
  • دقت داشته باشید که برخلاف کولر آبی، کولرهای گازی نیازی به باز‌بودن در و پنجره‌ها برای خنک‌کردن محیط ندارند؛ بنابراین بهتر است با بستن پنجره‌ها و کم‌کردن راه‌های تبادل گرما با محیط بیرون، انرژی موردنیاز کولر را کاهش دهید.

جمع‌بندی

نگهداری از اسپلیت، یک موضوع بسیار مهم است که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش عمر و کارکرد بهینه آن داشته باشد. در این مطلب، راهنمای نگهداری از کولر گازی را برای شما شرح دادیم تا با رعایت آن‌ها بتوانید طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید.

برای اینکه این نکات را فراموش نکنید، بهتر است یک چک لیست تهیه کنید و هر چند وقت یک‌بار با مراجعه به این چک‌ لیست، مراقبت‌های لازم را از دستگاه خود انجام دهید.

اگر تنها در فصل گرما از کولر گازی خود استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدای فصل و پیش از استفاده از کولر، یک‌بار تمام این اقدامات را انجام دهید. پرسش‌های خود را در زمینۀ نگهداری از اسپلیت، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *