ماشین لباسشویی

راهنمای نگهداری از ماشین لباسشویی

نکات مهم در نگهداری از ماشین لباسشویی

نگهداری از ماشین لباسشویی و استفاده اصولی از آن، کمک زیادی به دوام این دستگاه می‌کند. در این مطلب همراه ما باشید تا مهم‌ترین نکات نگهداری از ماشین لباسشویی را به شما آموزش دهیم. این نکات برای همه برندها کاربرد دارد و مختص برند خاصی نیست؛ چنانچه اقدام به خرید ماشبن لباسشویی دوو کرده‌اید و یا به دلیل قیمت ماشین لباسشویی جی پلاس، آن را خریداری کرده‌اید، این نکات برای شما هم مناسب است.

 

10 نکته برای نگهداری از ماشین لباسشویی

در ادامه، با چند نکته بسیار مهم برای نگهداری از ماشین لباسشویی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کند تا از دستگاه خود بهتر و اصولی‌تر مراقبت کنید:

انتخاب بهترین مکان برای نصب ماشین لباسشویی

1. انتخاب محل مناسب

اولین نکته برای نگهداری از ماشین لباسشویی، انتخاب یک مکان مناسب برای نصب آن است. توصیه می‌شود که محل نصب ماشین لباسشویی، به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و رطوبت باشد. سطح زیر دستگاه هم باید کاملا صاف باشد و ماشین لباسشویی به‌خوبی روی آن تراز شود. برای آنکه بتوانید بهترین مکان را برای تصب ماشین لباسشویی خود انتخاب کنید، حتما مقاله راهنمای نصب ماشین لباسشویی ، بخش “نکات مهم در انتخاب مکان مناسب برای نصب ماشین لباسشویی” را مطالعه کنید.

 

2. تمیز‌کردن دستگاه

ماشین لباسشویی، هنگام تمیزکردن لباس‌های ما، بسیاری از آلودگی‌ها یا حتی تکه‌های کاغذ، دستمال کاغذی و پرزهای لباس را از آن‌ها جدا می‌کند. این آلودگی‌ها، باعث می‌شوند که پس از مدتی، ماشین لباسشویی نتواند به اندازۀ قبل لباس‌ها را تمیز کند. اگر می‌‌خواهید که دستگاه شما مثل روز اول کار کند، باید به‌طور مرتب آن را تمیز کنید. دقت داشته‌باشید که هرگز نباید از پاک‌کننده‌های شیمیایی قوی برای تمیزکردن این وسیله استفاده کنید؛ زیرا ممکن است به قطعات فلزی و پلاستیکی ماشین لباسشویی آسیب بزنند.

بهتر است تمامی قطعات دستگاه، از لاستیک دور در تا فیلتر، را به‌طور کامل تمیز کنید. برای تمیزکردن فضای داخلی ماشین لباسشویی می‌توانید مقداری سرکه و آب را در جاپودری بریزید و یک‌بار دستگاه را روشن کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید این کار را یک‌بار با آب گرم و یک‌بار با آب سرد انجام دهید. علاوه بر سرکه، جوش شیرین نیز برای تمیزکردن داخل ماشین لباسشویی مناسب است.

واشر، قطعه‌ای پلاستیکی اما مهم

واشر، یکی از قطعات مهم ماشین لباسشویی است که بیشتر دچار سایش و پارگی می‌شود. این قطعه، در لبه‌های ماشین لباسشویی قرار دارد و هر بار که از دستگاه خود استفاده می‌کنید، ذرات ریز گردوغبار در لبه‌ها و کناره‌های آن جمع می‌شوند. برای تمیزکردن این لاستیک، مخلوط نصف پیمانه مایع سفیدکننده و نصف پیمانه آب را با استفاده از یک اسفنج، روی این قسمت بکشید؛ سپس با کمک یک دستمال مرطوب، محلول را از روی لاستیک پاک کنید. برای تمیزکردن بدنۀ دستگاه هم می‌توانید از یک پارچه یا حولۀ نم‌دار استفاده کنید.

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر، بخش مهم هر ماشین لباسشویی

یکی از بخش‌های مهم ماشین لباسشویی که باید هر چند وقت یک‌بار تمیز شود، فیلتر دستگاه است. برای تمیزکردن این قطعه می‌توانید از یک مسواک کمک بگیرید تا باقی‌مانده آلودگی‌ها، پرز و مو را به‌راحتی از فیلتر پاک کنید. در صورت تمایل می‌توانید پس از خارج‌کردن آلودگی‌ها، مسواک را به مقدار کمی جوش شیرین آغشته کنید و داخل فیلتر بکشید؛ سپس آن را با آب تمیز کنید.

3. قرارندادن اجسام سنگین روی ماشین لباسشویی

بسیاری از مواقع، ماشین لباسشویی داخل کابینت قرار می‌گیرد؛ اما گاهی اوقات، افراد از سطح روی دستگاه برای قراردادن لباس‌های کثیف، اجسام سنگین یا دکوری استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید دستگاه شما به مدت طولانی‌تری سالم بماند، بهتر است هرگز وسیله سنگینی روی آن قرار ندهید.

4. توجه به ظرفیت لباسشویی

هر ماشین لباسشویی، ظرفیت مشخصی دارد و اگر مقدار لباس‌های ریخته‌شده در آن، بیشتر از این ظرفیت باشد، فشار زیادی به موتور دستگاه وارد خواهد شد.

بسیاری از افراد، برای شستشوی پتوهای خود نیز از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند. اگر شما هم در این دسته قرار دارید، این نکته را در نظر داشته باشید که وزن پتو پس از خیس‌شدن، حداقل 2 یا 3 برابر افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر ظرفیت ماشین لباسشویی شما 8 کیلو است، نمی‌توانید یک پتوی 4 کیلوگرمی را در آن شست‌‌وشو دهید.

5. تنظیمات دما و برنامۀ مناسب

ماشین‌های لباسشویی امروزی، برنامه‌های شست‌وشوی مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها، برای جنس‌های خاصی مناسب هستند. از طرفی، میزان کثیف‌بودن لباس‌ها نیز در انتخاب درجه مناسب شست‌وشو تاثیر دارد. هنگام شست‌وشوی لباس‌ها، به این موضوع دقت کنید تا دستگاه شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

برای شناخت و استفاده بهینه از برنامه‌های لباسشویی، حتما مقاله ” آموزش برنامه‌های مختلف در انواع لباسشویی ” را مطالعه کنید.

6. توجه به هرگونه صدای نامتعارف ماشین لباسشویی

در هنگام کار ماشین لباسشویی خود، به هرگونه صدا یا لرزش اضافی حساس باشید. اگر دستگاه شما صدای زیادی دارد، یکی از دلایل آن تراز‌نبودن ماشین لباسشویی است. این موضوع می‌تواند آسیب بسیاری به قطعات مختلف دستگاه بزند؛ بنابراین دقت داشته باشید که علاوه بر صاف‌بودن سطح زیر دستگاه، پایه‌های آن نیز به‌درستی تراز شوند.

انتخاب شوینده مناسب برای لباس و ماشین لباسشویی

7. استفاده از مواد شوینده مناسب

بهتر است همیشه در انتخاب مواد شویندۀ مناسب، حساسیت کافی را به‌خرج دهید. برای اینکه از ماشین لباسشویی گران‌قیمت خود محافظت کنید، هر شوینده‌ای را داخل آن نریزید؛ زیرا برخی از این مواد ممکن است باعث خرابی قطعات فلزی و پلاستیکی دستگاه شوند. به‌خاطر داشته باشید که در استفاده از نرم‌کننده هم زیاده‌روی نکنید.

فراموش نکنید که بسیاری از ماشین‌های لباسشویی‌ امروزی، برای استفاده کمتر از آب، به مواد شویندۀ کمتری نیز احتیاج دارند.

8. خشک‌کردن داخل لباسشویی پس از استفاده

یکی از نکات مهمی که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند، خشک‌کردن داخل دستگاه است. دقت کنید که هرگز لباس‌های خود را پس از پایان شست‌وشو، به‌مدت طولانی داخل ماشین لباسشویی نگه ندارید‌؛ زیرا این‌کار علاوه بر آسیب به لباس‌ها، محیط ایدئالی را نیز برای رشد انواع کپک و باکتری‌ فراهم می‌کند. بهتر است پس از خارج‌کردن لباس‌ها، درِ دستگاه را برای مدتی باز بگذارید تا رطوبت دستگاه خارج و داخل آن کاملا خشک شود.

تفکیک لباس ها برای شستشوی بهتر

9. تفکیک لباس‌ها

بهتر است همواره پیش از شست‌وشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی، آن‌ها را بر اساس رنگ، جنس و نوع شست‌وشوی موردنیاز، تفکیک کنید. این کار، علاوه بر جلوگیری از ترکیب‌شدن رنگ لباس‌ها، به شما کمک می‌کند که برنامۀ شست‌وشوی مناسبی را نیز برای لباس‌های مختلف انتخاب کنید تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، بهتر است دفترچه راهنمای مربوط به دستگاه خود را مطالعه کنید.

10. استفادۀ درست از درِ دستگاه

درِ ماشین لباسشویی، یک میکروسوئیچ دارد که پس از بسته‌شدن در، به دستگاه اجازه می‌دهد که عملیات شست‌وشو را آغاز کند. اگر درِ ماشین لباسشویی خود را محکم بکوبید، باعث خرابی این میکروسوئیچ و اختلال در عملکرد دستگاه خواهید شد. علاوه بر این، لاستیک دور در که به جلوگیری از نشتی آب کمک می‌کند نیز در این‌صورت آسیب خواهد دید.

 

کلام آخر

در این مطلب، نکات مهم نگهداری از ماشین لباسشویی را برای شما شرح دادیم. خراب‌شدن این دستگاه کاربردی، یک دردسر بزرگ برای هر خانه‌ای به‌شمار می‌رود و همه را کلافه می‌کند. شما می‌توانید با رعایت نکات ساده‌ای که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، عمر دستگاه خود را تا حد زیادی افزایش دهید. علاوه بر این، تعمیر و سرویس منظم ماشین لباسشویی موجب می‌شود که این دستگاه در مصرف انرژی، کارآمدتر عمل کند و عملکرد بهتری نیز در شست‌وشوی لباس‌ها داشته باشد.

شما چه نکات دیگری را برای نگهداری از ماشین لباسشویی خود رعایت می‌کنید؟ تجربیات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *