ماشین ظرفشویی

راهنمای نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی، یکی از وسایل پرمصرف در بسیاری از خانه‌ها است و وجود اختلال در عملکرد آن، موجب بی‌نظمی و مشکلات متعددی در کارهای خانه می‌شود.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای کمک‌گرفتن از افراد حرفه‌ای، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های جدید (مانند ماشین ظرفشویی) را شخصا انجام دهند؛ البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که عدم‌نصب صحیح ماشین ظرفشویی، خصوصا جزئیاتی مانند شلنگ تخلیه، باعث واردآمدن آسیب جدی به عملکرد دستگاه خواهد شد.

در این مطلب همراه ما باشید تا نحوه نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را به درستی یاد بگیرید و با رایج‌ترین اشتباهات صورت‌گرفته در هنگام نصب این قطعه آشنا شوید.

 

کارکرد شلنگ تخلیه در ماشین ظرفشویی

شلنگ تخلیه، یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین ظرفشویی به‌شمار می‌رود. تمام آب کثیف موجود در دستگاه، از طریق همین شلنگ به فاضلاب ریخته می‌شود و در صورت اختلال در آن، مشکلات مختلفی برای دستگاه به‌وجود می‌آید.

این شلنگ، از جنس پلاستیک نرم و قابل‌انعطاف است که از یک طرف به ماشین ظرفشویی و از سمت دیگر به فاضلاب آشپزخانه متصل می‌شود.

در صورت نصب صحیح شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی و رعایت نکات ایمنی، می‌توانید با خیال راحت از دستگاه خود استفاده کنید.

 

نحوۀ نصب شلنگ تخلیه

حال که با کارکرد و اهمیت شلنگ تخلیه آشنا شدید، نوبت آن است که این قطعه را به ماشین ظرفشویی خود وصل کنید. مراحل نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی عبارت هستند از:

ابزار و وسایل مورد نیاز برای نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

  • مرحلۀ اول: تهیه ابزار و وسایل موردنیاز

برای نصب شلنگ تخلیه، ابتدا باید ابزار موردنیاز را برای انجام این‌کار تهیه کنید:

  • پیچ گوشتی؛
  • شلنگ تخلیه؛
  • سطل و حوله؛
  • بست‌های مناسب؛
  • شکاف هوا (Air gap)؛
  • کاتر؛

توجه داشته باشید که اگر قصد تعویض لولۀ تخلیه را دارید، در قدم اول ماشین ظرفشویی را از برق بکشید و شیر آب را هم ببندید.

 

  • مرحلۀ دوم: مشخصکردن نوع اتصال شلنگ

در حالت کلی، 4 روش مختلف برای نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی به سینک وجود دارد. برخی از سینک‌ها، در زیر خود یک محفظۀ دفع زباله دارند که به آن زباله‌محوکن یا زباله‌خردکن نیز گفته می‌شود؛ در این سینک‌ها، شلنگ تخلیه باید به قسمت زباله‌محوکن وصل شود.

در انواع دیگر، شلنگ تخلیه به‌صورت مستقیم به زیر سینک وصل می‌شود. در برخی از موارد، یک شکاف هوا نیز در مسیر شلنگ تخلیه قرار می‌گیرد که خود می‌تواند به‌صورت مستقیم به لوله زیر سینک یا به محفظۀ دفع زباله،  متصل شود.

شکاف هوا، یک وسیله با مقداری هوا درون خود است که مانع بازگشت گازهای فاضلاب و آلودگی‌ها به داخل دستگاه می‌شود.

نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

  • مرحلۀ سوم: اتصال شلنگ تخلیه

در این مرحله باید شلنگ تخلیۀ ماشین ظرفشویی را به زیر سینک خود وصل کنید. چنانچه سینک شما به زباله‌‌خردکن مجهز است، محلی برای نصب شلنگ روی آن وجود دارد. اگر می‌خواهید شلنگ را مستقیماً به زیر سینک وصل کنید، می‌توانید از یک رابط کمک بگیرید. سر شلنگ را در قسمت موردنظر قرار دهید و به کمک یک بست مناسب، محکم کنید.

سر دیگر شلنگ را به دستگاه وصل کنید و پیچ بست آن را محکم ببندید. درصورتی‌که از یک شلنگ جداگانه هم استفاده می‌کنید، بهتر است حدود 5 سانتی‌متر از شلنگ دستگاه را داخل شلنگی که به زیر سینک متصل کرده‌اید، وارد کنید و سپس بست آن را محکم ببندید.

توجه باشید که شلنگ تخلیه باید در ارتفاع قرار داشته باشد تا عملیات تخلیۀ آب کثیف از دستگاه، به‌خوبی انجام شود. برخی از برندها توصیه می‌کنند که شلنگ تخلیه در ارتفاع 70 سانتی‌متری آویزان و به‌‌شکل حرف S نصب شود.

نصب شکاف هوا به شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

نحوۀ اتصال شلنگ تخلیه به شکاف هوا

در این روش، شلنگ تخلیه به‌طور غیرمستقیم و از طریق شکاف هوا، به فاضلاب سینک بسته می‌شود. ابتدا شلنگ تخلیۀ ماشین ظرفشویی را به قسمت کوچکی از شکاف هوا که روی سینک نصب شده است، وصل کنید.

در مرحله بعد، با استفاده از یک شلنگ لاستیکی مناسب، طرف بزرگ‌تر شکاف هوا را به قسمت انتهایی شاخۀ Y شکل  فاضلاب سینک متصل کنید. اگر سینک شما این رابط را ندارد، باید آن را بخرید؛ البته توجه داشته باشید که این قطعه در دو اندازه وجود دارد و شما باید اندازۀ‌ متناسب با شلنگ خود را انتخاب کنید.

قبل از اینکه شلنگ را در جای خود ببندید، از نبود پیخ‌خوردگی در آن مطمئن شوید.

 

بررسی اشتباهات رایج هنگام نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

برخی از اشتباهات وجود دارند که هنگام نصب شلنگ تخلیه بسیار رایج هستند و معمولا افراد را دچار مشکل می‌کنند. در ادامه، دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

اشتباه در مکان نصب شلنگ: قراردادن شلنگ تخلیه در سمت اشتباه لوله زانویی، از رایج‌ترین اشتباهاتی است که امکان دارد هنگام نصب این قطعه مرتکب شوید. فراموش نکنید که شلنگ تخلیه، باید قبل از زانویی زیر سینک، به آن متصل شود.

توجه داشته باشید که آب موجود در پایین‌ترین قسمت لوله زانویی، مانع از ورود گازهای فاضلاب به شلنگ می‌شود؛ بنابراین درصورتی‌که شلنگ را اشتباه نصب کنید، این گازهای آلوده به داخل دستگاه برمی‌گردند.

نداشتن انحنا: شلنگ تخلیه، حتما باید با انحنای مناسب به ماشین ظرفشویی وصل شود. اگر این انحنا وجود نداشته باشد، آب کثیف به‌خوبی تخلیه نمی‌شود و به دستگاه برمی‌گردد.

 

تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

در برخی از مواقع، به‌علت ایجاد رسوب در داخل شلنگ تخلیه یا پارگی و ترک خوردگی آن، لازم است که شلنگ را تعویض کنید. برای این‌کار ابتدا ماشین ظرفشویی را به جلو بکشید تا از زیر کابینت خارج شود. سپس دستگاه را به پهلو بخوابانید تا به قسمت انتهایی آن دسترسی داشته باشید.

در مرحله بعد، با استفاده از یک پیچ گوشتی، ابتدا پنل زیر دستگاه و سپس بست دور شلنگ تخلیه را باز کنید. بعد از بازکردن بست شلنگ، با کمک انبر دست، آن را از دستگاه بیرون بکشید.

برای نصب شلنگ جدید، یک بست مناسب را روی آن قرار دهید و شلنگ را به دستگاه وصل کنید. سر دیگر شلنگ را هم به پمپ ببندید و بست را محکم کنید. در انتها، پنل را در جای خود قرار دهید و پیچ‌های آن را محکم ببندید.

 

کلام آخر

در این مطلب، نحوۀ نصب و تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را به شما آموزش دادیم. نصب شلنگ تخلیه کار چندان دشواری نیست و برای اینکار نیازی به کمک یک متخصص ندارید. شما می‌‌توانید به‌سادگی و طبق آنچه در این مطلب گفتیم، خودتان این‌کار را انجام دهید.

چنانچه پرسشی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها سوال خود را مطرح کنید تا دراسرع‌وقت به آن پاسخ داده شود.

 

 

سوالات متداول

  • چرا شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی باید در بالا نصب شود؟

این‌کار برای جلوگیری از بازگشت آب کثیف و آلودگی‌ها به داخل دستگاه انجام می‌شود. حداقل ارتفاع شلنگ تخلیه از زمین، باید حدود70 سانتی‌متری باشد.

  • فاصله استاندارد ماشین ظرفشویی تا سینک چقدر است؟

شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی نباید بیشتر از 3 متر طول داشته باشد؛ بنابراین فاصلۀ آن با سینک نیز باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که به شلنگی با طول بیشتر از این احتیاج نداشته باشید.

 نکته پایانی: توجه داشته باشید آنچه در مطلب بالا گفته شد، برای برندهای مختلف ماشین ظرفشویی صدق می‌کند؛ اینکه شما اقدام به خرید ماشین ظرفشویی دوو کنید یا خرید ماشین ظرفشویی جی پلاس را ترجیح دهید، در نصب شنگ تخلیه آن تاثیر و فرقی ایجاد نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *