ماشین ظرفشویی

راهنمای عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی

اغلب مشکلاتی که برای ماشین ظرفشویی به‌وجود می‌آید، به آسانی قابل‌حل است و شما می‌توانید آن را بدون کمک یک متخصص نیز برطرف کنید؛ بااین‌وجود، اگر اطلاعات کافی دربارۀ ماشین ظرفشویی و نحوه تعمیر آن نداشته‌باشید، ممکن است به دستگاه خود آسیب بزنید. در این مطلب همراه ما باشید تا لیستی از رایج‌ترین مشکلات ایجاد‌شده برای ماشین ظرفشویی و نحوۀ تعمیر آن‌ها را یاد بگیرید.

نکات ایمنی برای تعمیر ماشین ظرفشویی

تعمیر لوازم الکترونیکی، مخصوصا ماشین ظرفشویی، برای افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، خطرناک است؛ بنابراین اگر نمی‌توانید برای تعمیر این دستگاه از یک متخصص کمک بگیرید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود را نگهدارید تا در مواقع لازم، برای عیب‌یابی دستگاه، به آن مراجعه کنید.
  • همیشه پیش از انجام هرگونه تعمیری، دستگاه را از برق بکشید.

 

رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی، یکی از دستگاه‌هایی است که باید هر چند وقت یک‌بار سرویس شود؛ بنابراین اگر در این زمینه سهل‌انگاری کنید، مشکلاتی برای دستگاه شما ایجاد خواهد شد. در ادامه، تعدادی از این مشکلات و نحوۀ تعمیر آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:

تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

  • تمیزنشدن ظروف

یکی از رایج‌ترین اشکالاتی که ممکن است برای ماشین‌ ظرفشویی شما ایجاد شود این است که ظروف را به‌خوبی تمیز نکند. برای رفع این مشکل باید چند اقدام مختلف را انجام دهید.

در قدم اول بهتر است ماشین ظرفشویی خود را بدون قرار‌دادن هیچ ظرفی روشن کنید؛ زیرا ممکن است که چربی‌های موجود در دستگاه، مانع عملکرد درست آن شده باشند. علاوه بر این، باید صفحه زیر دستگاه، بازوهای آب‌پاش و واشر در را هم تمیز کنید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه چربی یا ضایعات مواد غذایی داخل دستگاه شما باقی نمانده است. اگر با وجود این‌کارها، همچنان عملکرد ماشین ظرفشویی شما مشکل دارد، احتمالا باید بازوهای آب‌پاش را تعمیر یا تعویض کنید.

رفع صدای زیاد ماشین ظرفشویی

  • رفع صدای زیاد دستگاه

در حالت کلی، ماشین ظرفشویی هنگام شست‌وشوی ظروف، صدای اندکی ایجاد می‌کند، اما گاهی اوقات این صدا بیش از اندازه زیاد می‌شود؛ البته دقت داشته باشید که اگر برای بار اول یا پس از یک مدت‌ طولانی، از ماشین ظرفشویی خود استفاده می‌کنید، صدای دستگاه شما کمی بیشتر از حد طبیعی خواهد بود. این صدا، پس از مدتی، به حالت عادی باز خواهد گشت.

یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد صدای زیاد، ترازنبودن دستگاه است. درصورتی‌که دستگاه شما تراز است، ممکن است این مشکل، دلایل دیگری داشته باشد:

 بازوهای آب‌پاش:

اگر ماشین ظرفشویی شما تنها برخی از اوقات صدای غیرعادی تولید می‌کند، ممکن است مشکل از نحوه چیدمان ظروف در دستگاه، بی‌توجهی به ظرفیت ماشین ظرفشویی یا آسیب‌دیدن بازوی آب‌پاش باشد؛ همچنین ممکن است این بازووها لق باشند یا توپی آن‌ها خراب شده باشد.

پمپ تخلیه:

پمپ تخلیه، کف ماشین ظرفشویی قرار دارد و از دو قسمت گردش و تخلیه تشکیل می‌شود که بخش مخصوص گردش، شامل فیلتر و پروانۀ شست‌وشو است. پروانه‌ها، به کمک موتور الکتریکی کار می‌کنند و به پایین یا اطراف دستگاه چسبیده‌اند. چنانچه این تیغه‌ها، به‌خوبی عمل نکنند یا باقی‌ماندۀ مواد غذایی در آن‌ها گیر کند، موجب ایجاد صدا خواهد شد. علاوه بر این، اگر برای مدتی طولانی از دستگاه خود استفاده می‌کنید، فرسودگی این پروانه‌ها نیز باعث ایجاد صدای اضافی خواهد شد.

حلقه‌های بلبرینگ و کاسه نمد بازوهای آب‌پاش:

اگر ماشین ظرفشویی شما صدای بسیار زیادی دارد، یکی از دلایل آن ممکن است وجود مشکل در کاسه نمد یا حلقه بلبرینگ باشد. از آنجا که این قطعات پلاستیکی هستند، در صورت هرزشدن هرکدام از آن‌ها، بازوها به‌درستی کار نخواهند کرد و باید آن‌ها را تعویض کنید.

حلقۀ یاتاقان یا آب‌بندی بازوهای آب‌پاش:

حلقۀ یاتاقان، بازوهای آب‌پاش را نگه می‌دارد. این حلقه، از جنس پلاستیک است و در طولانی‌مدت ممکن است دچار مشکل شود. برای عیب‌یابی حلقه یاتاقان، بازوهای آب‌پاش را به‌کمک دست بچرخانید؛ اگر این‌کار به‌دشواری انجام می‌شود، باید حلقه را عوض کنید.

نشت آب از ماشین ظرفشویی

  • نشتی آب از ماشین ظرفشویی

علت اصلی نشتی آب از ماشین ظرفشویی، خراب‌بودن پمپ است. محفظۀ پمپ دستگاه، یک واشر لاستیکی دارد که آن را آب‌بندی می‌کند. اگر به‌مرور زمان، این واشر فرسوده شود، آب به بیرون نشت خواهد کرد. دقت کنید که مقدار نشتی آب از این قسمت معمولا بسیار کم است و تا زمانی که ماشین ظرفشویی را جابه‌‌جا نکنید، متوجه آن نخواهید شد؛ بنابراین اگر آب زیادی از ماشین ظرفشویی نشت می‌کند، باید شیر آب را بررسی کنید و مطمئن شوید که به‌خوبی بسته شده است.

  لاستیک در:

اگر آب از جلوی ماشین ظرفشویی چکه می‌کند، در این حالت ممکن است لاستیکِ در مشکل داشته باشد. وقتی لاستیک وینیل دور درِ ماشین فرسوده شود، انعطاف آن کاهش می‌یابد و با چندبار بازوبسته کردن در، می‌شکند. اگر لاستیک در مشکلی ندارد، چفت آن را چک کنید و مطمئن شوید که از این جهت نیز آسیبی به آن نرسیده است.

دیسپنسرها و گرومت‌ها:

یکی دیگر از اجزایی که ممکن است باعث نشت آب از ماشین ظرفشویی شود، دیسپنسرها و گرومت‌های دستگاه است. این قطعه، مایع آبکشی را در پنل داخلی ماشین ظرفشویی توزیع می‌کند. در برخی از دستگاه‌ها، دیسپنسر، با کمک پیچ، به واشر متصل می‌شود و در برخی دیگر، دیسپنسرها به پنل قالب شده‌اند و یک چفت هم دارند. اگر نشت آب از این قسمت باشد، مشکل از واشر دیسپنسر یا گرومت چفت خواهد بود.

 

بازوهای آب‌پاش:

همان‌طور که می‌دانید، بازوهای آب‌پاش، آب را با فشار زیادی به اطراف ماشین ظرفشویی اسپری می‌کنند. بیشتر این بازوها از پلاستیک ساخته شده‌اند و اگر هر یک از آن‌ها بشکند، آب به طرفی که واشر ندارد اسپری می‌شود و از دستگاه چکه می‌کند.

شناور و کلید آن:

شناور، یکی از ابزار ایمنی ماشین ظرفشویی است و داخل دیگ قرار دارد. کلید شناور هم دقیقا در پایین آن است. زمانی‌که سطح آب در دستگاه بالا می‌رود، شناور نیز بالا می‌آید و زمانی‌که آب به سطح مناسب رسید، شیر ورودی را می‌بندد. درصورتی‌که شناور نتواند به‌درستی عمل کند، سطح آب بالاتر از حد مجاز قرار می‌گیرد و نشت می‌کند.

 

  • روشن‌نشدن ماشین ظرفشویی

روش‌نشدن ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل، چفت‌نشدن در یا کلید آن است. چفت در، برای بسته‌نگه‌داشتن درِ دستگاه هنگام شست‌وشو به‌کار می‌رود تا علاوه بر جلوگیری از نشت آب، کنترل‌های ماشین ظرفشویی نیز به‌درستی برق‌رسانی شوند.

اگر چفت در به‌درستی عمل نکند، برق به کنترل نمی‌رسد و ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود. برای عیب‌یابی این مشکل، دستی زبانه را در مجموعۀ چفت قرار دهید و مطمئن شوید که کلید فعال می‌شود. اگر هر دو کلید بالای در و پشت پنل داخلی فعال شدند، باید آن‌ها را با مولتی‌متر بررسی کنید.

تایمر یا کنترل الکترونیکی:

اگر چفت در به‌درستی کار می‌کند، در مرحلۀ بعد باید تایمر دستگاه را بررسی کنید. اولین مرحلۀ شست‌وشو در ماشین ظرفشویی، روشن‌شدن پمپ تخلیه برای خارج‌کردن آب باقی‌مانده از قبل است؛ بنابراین اگر صدای موتور پمپ را نمی‌شنوید، باید تایمر را کنترل کنید. ممکن است برای بررسی تایمر دستگاه احتیاج به کمک یک متخصص داشته باشید؛ زیرا باید اتصالات تایمر را از نظر پیوستگی و به کمک مولتی‌متر بررسی کنید.

اگر دستگاه شما دارای کنترل الکترونیکی است، برد اصلی مدار، کارکرد تایمر را انجام می‌دهد؛ بنابراین باید خروجی‌ رله‌ها را با کمک مولتی‌متر چک کنید.

کلید انتخاب‌گر:

درصورتی‌که کلید انتخاب‌گر خراب است یا به‌درستی فشرده نمی‌شود، مانع روشن‌شدن ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای دسترسی به این کلید، باید پنل داخلی در را بردارید تا بتوانید کلید را بررسی کنید.

رله استارت موتور:

موتور بعضی از ماشین‌های ظرفشویی، با کمک رله استارت کار می‌کند. این رله، برای تأمین برق سیم‌پیچ استارت موتور در هنگام فعالیت آن به‌کار می‌رود. درصورتی‌که رله استارت خراب شده باشد، برق‌رسانی به موتور دچار مشکل خواهد شد و دستگاه روشن نمی‌شود. برای بررسی این مشکل، باید با کمک مولتی‌متر و دیاگرام سیم‌کشی دستگاه خود، پیوستگی رله را چک کنید.

فیوز حرارتی:

فیوز حرارتی، در بالای مجموعۀ برد مدار قرار دارد و دو سیم به آن متصل شده است. در صورت معیوب‌بودن این قطعه، برد دستگاه، برق را دریافت نمی‌کند و ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود. برای دسترسی به فیوز حرارتی، باید پنل کنترل را بردارید و پس از جداکردن دو سیم موجود در آن، پیوستگی آن‌ها را بررسی کنید.

موتور محرک:

در نهایت، اگر تمامی موارد ذکرشده سالم بودند، مشکل از موتور محرک دستگاه است. انرژی الکتریکی لازم برای کارکردن موتور، از طریق تایمر یا کنترل الکترونیکی هم‌زمان با رله استارت تأمین می‌شود. اگر ماشین ظرفشویی پس از فرستادن برق به موتور روشن نشد، باید سیم‌پیچ‌های موتور را با استفاده از مولتی‌متر بررسی کنید.

 

  • خراب‌شدن چفت در

چنانچه چفت در ماشین ظرفشویی به‌درستی کار نمی‌کند، ابتدا باید زبانه در را بررسی کنید. این زبانه، در بالای دیگ قرار دارد و قابل‌تنظیم است. اگر این قطعه تنظیم نشود، چفت‌نشدن در ماشین ظرفشویی باعث می‌شود که  در حین شست‌وشو، مقداری آب از دستگاه نشت ‌کند.

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

  • تخلیه‌نشدن ماشین ظرفشویی

یکی از علل تخلیه‌نشدن آب کثیف پس از شست‌وشو، اشکال در پمپ تخلیه است. برای حل این مشکل، باید پروانۀ پمپ را بررسی کنید تا دچار مشکل یا گرفتگی نشده باشد. علاوه بر این‌کار، بهتر است شلنگ تخلیه را نیز از ابتدا تا انتها بررسی کنید و به‌دنبال یافتن انسداد یا پیچ‌خوردگی در آن باشید. اگر شلنگ شما گرفتگی داشته باشد، بهتر است آن را عوض کنید.

چنانچه اقدام به خربد ماشین ظرفشویی جی پلاس کرده، یا خرید ماشین ظرفشویی دوو را ترجیح داده و یا هر برند دیگری را برای خرید انتخاب کرده‌اید، برای جلوگیری از بروز هر مشکل مربوط به شلنگ تخلیه، حتما مقاله ” راهنمای نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی ” را مطالعه کنید.

آب کشی نکردن ظروف در ماشین ظرفشویی

  • آب‌گیری‌نکردن ماشین ظرفشویی

اولین دلیلی که موجب آب‌گیری‌نشدن ماشین ظرفشویی می‌شود، مشکلات موجود در شیر آب ورودی است. این شیر، معمولا در پشت پنل پایینی دستگاه قرار دارد. ابتدا بهتر است مطمئن شوید که منبع ورودی، دارای آب و فشار کافی است. در‌صورتی‌که مشکلی در این موارد وجود نداشت، باید قطعات دیگر مانند کلید شناور، تایمر، کنترل الکترونیکی یا کلید در را بررسی کنید.

شناور:

برای بررسی شناور که در پایین دیگ قرار دارد، ابتدا باید مطمئن شوید که باقی‌ماندۀ مواد غذایی خللی در کار آن ایجاد نکرده باشند. در صورت نبود چنین مشکلی، سیم شناور را جدا کنید و به کمک مولتی‌متر، به بررسی آن بپردازید.

کلید در:

کلید درِ ماشین ظرفشویی، این فرمان را به دستگاه می‌دهد که می‌تواند عملیات شست‌وشو را آغاز کند. زمانی‌که این کلید مشکل داشته باشد، ماشین ظرفشویی آب‌گیری نخواهد شد. برای اطمینان از عملکرد این کلید، باید‌ سیم‌های آن را از نظر پیوستگی بررسی کنید.

پخش نشدن مواد شوینده در ماشین ظرفشویی

  • پخش‌نشدن مواد شوینده

گاهی‌ اوقات متوجه می‌شوید که دستگاه شما مواد شوینده را به‌درستی پخش نمی‌کند و مقداری از آن در دستگاه باقی می‌ماند. در این شرایط، ابتدا باید توزیع‌کنندۀ مواد را تمیز کنید تا جرم یا مواد خشک‌شده روی آن، باعث ایجاد مشکل نشوند؛ علاوه بر این، توزیع‌کننده نباید شکسته یا فرسوده شده باشد.

یکی دیگر از قطعاتی که برای حل این مشکل باید آن را بررسی کنید، درپوش مربوط به قسمت آبکشی است. این درپوش، در پنل داخلی دستگاه قرار دارد و در صورت شل‌شدن، آسیب‌دیدن یا ذوب‌شدن، حتما باید آن را تعویض کنید. در نهایت، بهتر است فنر در و پین لولای آن را نیز بررسی کنید و از سالم‌بودن آن مطمئن شوید.

 

  • خشک‌نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی

مشکلات ایجاد‌شده برای المنت گرم‌کننده یا ترموستات ماشین ظرفشویی، باعث اختلال در خشک‌شدن ظروف می‌شوند. برای عیب‌یابی این مشکل، پس از قطع برق دستگاه، المنت را با کمک مولتی‌متر بررسی کنید. اگر تغییری در وضعیت سیم یا پایانه‌ها ایجاد شده است، باید آن را تعویض کنید؛ در غیر این صورت احتمالاً مشکل از ترموستات دستگاه است.

برای چک‌کردن ترموستات نیز باید مشابه المنت، پیوستگی آن را چک کنید. دقت داشته باشید که اگر مشکلی در قطعۀ توزیع‌کننده وجود داشته باشد نیز عملکرد آبکشی دستگاه نیز مختل خواهد شد.

مشکلات جزئی در ظرفشویی به‌همراه راه‌حل

برخی از مواقع، تنها دلیل عملکرد ضعیف ماشین ظرفشویی شما، بروز  اختلالات جزئی در آن است. در ادامه، به‌صورت خلاصه، تعدادی از این مشکلات و راه‌حل آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

 

  • ظروف شیشه‌ای و لیوان‌ها، کدر می‌شوند.

  • راه‌حل: علت وجود لک‌های کدر روی لیوان یا ظروف دیگر، سختی بیش‌ازحد آب است. برای حل این مشکل، می‌توانید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید یا شویندۀ خود را تغییر دهید؛ علاوه بر این می‌توانید از سیستم نرم‌کننده آب کل خانه، برای ماشین ظرفشویی نیز استفاده کنید.

 

  • درِ ماشین ظرفشویی قفل نمی‌شود.

  • راه‌حل: گیره در، یکی از پرکاربردترین قسمت‌های بیرونی ماشین ظرفشویی است؛ بنابراین اگر به‌درستی کار نمی‌کند، ممکن است به‌دلیل شکستگی یا فرسودگی آن باشد. در این شرایط، باید گیره یا چفت در را تعویض کنید.

 

  • ماشین ظرفشویی بوی بدی می‌دهد.

  • راه‌حل: اگر بعد از اتمام کار ماشین ظرفشویی، بوی بدی از آن خارج می‌شود، باید فیلترهای دستگاه را تمیز کنید. فیلتر دستگاه، باقی‌ماندۀ مواد غذایی را در خود به دام می‌اندازد؛ بنابراین اگر به‌طور مرتب تمیز نشود، باعث ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد. پس از تمیزکردن فیلتر، دستگاه را یک‌بار بدون قراردادن ظرف، روشن کنید.

 

  • چرخه شست‌وشو خیلی طول می‌کشد یا کامل نمی‌شود.

  • راه‌حل: احتمالاً این مشکل از موتور تایمر، ترموستات یا المنت گرم‌کننده است و باید همۀ این قطعات را از نظر پیوستگی (با مولتی‌متر) بررسی کنید.

 

  • قفسه‌های دستگاه باز نمی‌شوند.

  • راه‌حل:برای حل این مشکل باید غلتک‌های دو طرف قفسه را بررسی کرده و قطعات آسیب دیده یا فرسوده را تعویض کنید.

 

 

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی برخی از رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی و نحوۀ عیب‌یابی آن‌ها پرداختیم.  تعمیر اساسی ماشین ظرفشویی، فقط کار یک متخصص است؛ اما شما می‌توانید با رعایت نکات ایمنی، بسیاری از ایرادات جزئی این دستگاه را به‌راحتی حل کنید.

اگر نیاز به خرید یک ماشین ظرفشویی جدید دارید، حتما مقاله ” راهنمای خرید ماشین ظرفشویی ” را مطالعه کنید. شما می‌توانید برای دریافت مشاورۀ خرید محصولات نیز با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *