ماشین لباسشویی

راهنمای نصب ماشین لباسشویی اتوماتیک

راهنمای نصب ماشین لباسشویی اتوماتیک

نصب ماشین لباسشویی اتوماتیک کار چندان دشواری نیست؛ اما در صورت رعایت‌نکردن برخی از نکات، ممکن است آسیب‌های زیادی به آن وارد شود. با توجه به این موضوع، قبل از اینکه دست‌به‌کار شوید، باید شرایط نصب این دستگاه را یاد بگیرید.

اگر یک ماشین لباسشویی اتوماتیک خریداری کرده‌اید‌‌ و قصد نصب آن را دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با مراحل نصب این دستگاه آشنا شوید.

مراحل نصب ماشین لباسشویی اتوماتیک

مراحل نصب ماشین لباسشویی اتوماتیک

پس از آنکه ماشین لباسشویی اتوماتیک خود را خریداری کردید، بهتر است از فرد دیگری نیز کمک بگیرید تا در حین جابه‌جایی، مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود. دقت داشته باشید که اگر فرآیند بازکردن و نصب دستگاه را خودتان انجام دهید، نمی‌توانید از گارانتی آن استفاده کنید؛ بنابراین اگر تمایل به استفاده از این امکان را دارید، برای نصب ماشین لباسشویی به سراغ متخصصین نمایندگی‌های مجاز بروید؛ به طور مثال بعد از خرید ماشین لباسشویی دوو، از شرکت انتخاب سرویس برای نصب دستگاه می‌آیند و گارانتی را تایید می‌کنند و یا اگر اقدام به خرید ماشین لباسشویی جی پلاس کردید، از شرکت گلدیران برای انجام فرآیند نصب و اعطای گارانتی می‌آیند.

با تمام این توضیحات، درصورتی‌که برای استفاده از دستگاه خود عجله دارید، جهت نصب آن باید مراحل زیر را انجام دهید:

 

قدم اول: آماده‌سازی ماشین لباسشویی اتوماتیک برای نصب

در قدم اول، ماشین لباسشویی را به‌آرامی از جعبه خارج و پلاستیک‌های اطراف آن را جدا کنید. معمولا تمامی قطعات موردنیاز برای نصب دستگاه، داخل آن قرار داده می‌شوند؛ بنابراین پس از بازکردن پلاستیک‌ها، درِ دستگاه را باز کنید و قطعات را بردارید.

درون هر ماشین لباسشویی، یک دفترچۀ راهنما نیز قرار دارد که تمامی نکات موردنیاز برای استفاده، نصب و راه‌اندازی دستگاه، در آن توضیح داده شده است. پیش از اینکه اقدامی انجام دهید، دفترچۀ راهنمای مربوط به دستگاه خود را به‌دقت مطالعه کنید.

 

قدم دوم: انتخاب محل مناسب

مکانی که برای نصب ماشین لباسشویی انتخاب می‌کنید، باید دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد. علاوه بر این، محیط موردنظر نباید مرطوب باشد؛  به همین دلیل نیز نصب ماشین لباسشویی در حمام، بالکن یا حیاط، به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست.

سطح زیر دستگاه باید کاملا صاف و محکم باشد تا باعث لرزش یا ایجاد سروصدا نشود. ماشین لباسشویی اتوماتیک نباید در مکانی نصب شود که دمای هوا بیش از حد پایین باشد. علاوه بر این موارد، این دستگاه باید در محلی نصب شود که فاصلۀ مناسبی تا شیر آب ورودی و فاضلاب داشته باشد. بهتر است فاصلۀ فاضلاب تا دستگاه، کمتر از 3 متر باشد.

در نهایت، دقت داشته باشید که ماشین لباسشویی اتوماتیک نباید با فاصلۀ کمی نسبت به منابع گرمازا مانند شوفاژ، اجاق گاز یا بخاری نصب شود.

باز کردن پیچ های جابجایی ماشین لباسشویی اتوماتیک

قدم سوم: بازکردن پیچ‌های جابه‌جایی

در برخی از ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک، تعدادی پیچ در پشت آن‌ها قرار دارند که برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به دستگاه در هنگام حمل، نصب شده‌اند. تعداد و موقعیت این پیچ‌ها، در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی مشخص شده است و شما باید همۀ آن‌ها را پیش از نصب دستگاه باز کنید. برای بازکردن این پیچ‌ها، به یک آچار نیاز خواهید داشت.

در صورت جابه‌جایی مجدد دستگاه، باید این پیچ‌ها را دوباره به دستگاه متصل کنید؛ بنابراین آن‌ها را دور نیندازید. پس از آنکه پیچ‌های مخصوص حمل‌ونقل را خارج کردید، خواهید دید که انتهای آن‌ها یک لولۀ پلاستیکی با چند سوراخ وجود دارد. برای بستن این‌ سوراخ‌ها، از درپوش‌های پلاستیکی مخصوصی  که داخل جعبۀ دستگاه قرار داده شده‌اند،ش استفاده کنید.

اتصال شلنگ آب ماشین لباسشویی اتوماتیک به شیر آب

قدم چهارم: اتصال شلنگ به شیر ورودی

برای اتصال شیر آب به ماشین لباسشویی، یک شلنگ مخصوص در بسته‌بندی دستگاه قرار داده شده است. ابتدا باید ورودی شیر آب را روی دستگاه پیدا کنید؛ در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک، این ورودی، در قسمت بالا و پشت دستگاه است و یک سر پلاستیکی نیز دارد. اگر درِ ماشین لباسشویی شما از بالا باز می‌شود، ورودی شیر آب نیز در این قسمت قرار دارد.

برخی از ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک، دارای دو ورودی آب هستند که باید یکی را به آب گرم و دیگری را نیز به آب سرد وصل کنید. برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز تنها یک ورودی آب دارند که معمولا به آب سرد متصل می‌شود.

سر شلنگ را روی دستگاه قرار دهید و بست آن را محکم کنید. این‌کار، به‌آسانی و از طریق چرخاندن پیچ دور شلنگ انجام می‌شود؛ سپس سر دیگر شلنگ را به ورودی شیر آب سرد وصل کنید. درصورتی‌که دستگاه شما دارای دو ورودی است، دقت کنید که شلنگ‌ها را به‌درستی به شیر آب سرد و گرم متصل کنید.

چنانچه شلنگ دستگاه شما به بست جلوگیری از نشتی مجهز است، این سر شلنگ را به شیر آب وصل کنید. برای این‌کار، ابتدا رابط موجود در بسته‌بندی دستگاه را به سر شیر ببندید؛ سپس دهانۀ ورودی شلنگ را عقب نگه‌ دارید و آن را داخل ورودی رابط بگذارید. پس از انجام این‌کار، دست خود را بردارید تا بخشی که عقب کشیده‌اید، به رابط محکم شود.

اگر شلنگ شما چنین رابطی ندارد، تنها کافی است شلنگ را به شیر متصل کنید و بست آن را محکم ببندید. پیش از آنکه ماشین لباسشویی را در محل اصلی خود قرار دهید، شیر آب را باز کنید و مطمئن شوید که نشتی ندارد.

اتصال شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی اتوماتیک

قدم پنجم: اتصال شلنگ تخلیه به ماشین لباسشویی اتوماتیک

برای اینکه تخلیۀ ماشین لباسشویی اتوماتیک به‌درستی انجام شود، پیشنهاد می‌کنیم که شلنگ تخلیه را با حداقل 60 تا 90 سانتی‌متر ارتفاع، به فاضلاب وصل کنید. این ارتفاع برای آن است که تخلیۀ دستگاه به‌خوبی انجام شود و آب آلوده به دستگاه برنگردد.

دقت داشته باشید که بهترین حالت برای شلنگ تخلیه، نصب آن به شکل S است. بسیاری از ماشین‌‌های لباسشویی اتوماتیک، یک پایۀ نگهدارنده پلاستیکی برای شلنگ تخلیه دارند. شما می‌توانید با قرار‌دادن این شلنگ داخل پایه، زاویه مناسب را برای تخلیه ایجاد کنید. اگر دستگاه شما این پایه را ندارد، می‌توانید به آسانی شلنگ تخلیه را به کمک نگهدارنده‌های دیگر آویزان کنید تا علاوه بر نصب این شلنگ در ارتفاع مناسب، زاویۀ آن نیز درست باشد.

برای اتصال شلنگ تخلیه به فاضلاب (چنانچه فاصلۀ دستگاه تا لولۀ فاضلاب کم است و شلنگ اصلی به آن می‌رسد) کافی‌ است که 15 سانتی‌متر از شلنگ را درون ورودی لوله قرار دهید؛ سپس برای جلوگیری از تکان‌خوردن لوله یا ایجاد بوی نامطبوع، می‌توانید مقداری پلاستیک یا پارچه را در فاصلۀ بین لولۀ فاضلاب و شلنگ تخلیه قرار دهید.

اگر شلنگ تخلیۀ اصلی ماشین لباسشویی کوتاه است، می‌توانید یک شلنگ جداگانه از ابزار فروشی‌ها تهیه و آن را به کمک بست، به شلنگ اصلی وصل کنید؛ سپس سر شلنگ اضافه را 15 سانتی‌متر درون ورودی فاضلاب قرار دهید.

اگر شلنگ تخلیه را به زیر سینک وصل می‌کنید، بهتر است زاویۀ رابط زیر سینک به سمت بالا باشد تا شلنگ تخلیه از بالا و با زاویه مناسب، به آن وصل شود.

تراز کردن ماشین لباسشویی اتوماتیک

مرحلۀ ششم: ترازکردن ماشین لباسشویی اتوماتیک

پس از اتصال شلنگ ورودی و تخلیه، نصب ماشین لباسشویی تقریبا تکمیل شده است و شما باید آن را به آرامی به محل اصلی خود هدایت کنید. برای حفظ تعادل ماشین لباسشویی و جلوگیری از لرزش، سر‌وصدا و آسیب به آن، دستگاه شما باید تراز شود.

اگر ماشین لباسشویی را داخل کابینت قرار می‌دهید، ارتفاع آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم، با چرخاندن پایه‌ها، ارتفاع دستگاه را تنظیم کنید؛ سپس به کمک یک آچار، بست موجود در پایه‌ها را محکم ببندید.

اتصال ماشین لباسشویی اتوماتیک به برق

مرحلۀ هفتم: اتصال به برق و راه‌اندازی دستگاه

در قدم آخر، باید دستگاه خود را به برق متصل کنید. برای اینکه ماشین لباسشویی اتوماتیک در اثر نوسانات برق دچار مشکل نشود، بهتر است از یک محافظ مناسب استفاده کنید. دقت کنید که پریز برق باید در مکانی قرار داشته باشد که بتوانید به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشید. پیش از اتصال دستگاه به برق، دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی اتوماتیک را مطالعه و ولتاژ موردنیاز آن را بررسی کنید.

بعد از اتصال ماشین لباسشویی به برق و برای اطمینان بیشتر از عملکرد صحیح آن، یک‌بار دستگاه را بدون انداختن لباس، روشن کنید. در برخی از دستگاه‌ها، شما می‌توانید این‌کار را به روش زیر انجام دهید:

ابتدا دکمه‌های Tempersture و Delay را به‌‌طور همزمان و به‌مدت چند ثانیه نگه دارید. سپس دکمه روش‌کردن دستگاه را نیز فشار دهید. پس از انجام این‌کار، عبارت CLb روی پنل ماشین لباسشویی نمایش داده می‌شود. دکمۀ شروع را فشار دهید و منتظر بمانید تا دستگاه، عملکرد خود را انجام دهد. بعد از حدود 3 دقیقه، عبارت END روی نمایشگر ظاهر می‌شود و کار دستگاه به پایان می‌رسد. اکنون دستگاه شما آمادۀ استفاده است.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی نحوۀ نصب ماشین لباسشویی اتوماتیک پرداختیم. به این نکته توجه کنید که بسیاری از آسیب‌هایی که به ماشین لباسشویی وارد می‌شوند، به‌خاطر بی‌دقتی در نصب آن به وجود می‌آیند؛ بنابراین اگر توانایی لازم را برای نصب این دستگاه ندارید، بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید. در این صورت شما می‌توانید علاوه بر اطمینان از نصب درست و اصولی، از گارانتی دستگاه خود نیز استفاده کنید.

چنانچه قصد خرید ماشین لباسشویی اتوماتیک را دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی، با ما تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در این زمینه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *