تلویزیون

راهنمای عیب‌ یابی و تعمیر تلویزیون

راهنمای عیب یابی و تعمیر تلویزیون

تابه‌حال برای شما پیش آمده که دقیقا پیش از شروع برنامه‌ای که منتظرش بودید، تلویزیون‌تان خراب شود؟ این موضوع ممکن است ناشی از یک اشکال فنی یا آسیبی دیگر باشد و شما را تا مدت‌ها درگیر کند؛ البته بسیاری از مواقع، این مشکلات به‌راحتی قابل‌حل هستند و با داشتن اطلاعاتی اندک، می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید.

در این مطلب، همراه ما باشید تا برخی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به تلویزیون را بررسی کنیم و نحوه تعمیر آن‌ها را نیز شرح دهیم.

 

چرا تلویزیون خراب می‌شود؟

تلویزیون‌ نیز مانند هر وسیله برقی دیگری نیاز به مراقبت دارد و چنانچه به‌درستی از آن استفاده نشود، دچار مشکل خواهد شد. تلویزیون‌های جدید، نسبت به محصولات قدیمی، با کیفیت بسیار بالاتری تولید می‌شوند؛ اما هنوز هم برخی از مشکلات رایج قدیمی در آن‌ها وجود دارد. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اشکال در رنگ تلویزیون؛
  • قطع‌شدن صدا؛
  • ایجاد نقطه‌های سیاه یا خطوط رنگی در صفحه نمایش؛
  • روشن و خاموش‌شدن صفحه؛
  • کارنکردن کنترل تلویزیون؛
  • خارج‌شدن بوی سوختگی از دستگاه؛

 

 

عیب‌یابی تلویزیون

برای اینکه بتوانید مشکلات به‌وجودآمده برای تلویزیون را برطرف کنید، در قدم اول باید علت آن‌ها را بدانید:

مشکلات صوتی تلویزیون

  • مشکلات مربوط به صدای تلویزیون

هنگام بروز این مشکل، در قدم اول باید کابل‌های صدا را بررسی کنید؛ چراکه ممکن است در اثر کشیده‌شدن این کابل‌ها، صدا قطع شده باشد. علاوه بر این، باید از سالم‌بودن سیستم صوتی خود نیز مطمئن شوید.

درصورتی‌که صدا با اکو شنیده می‌شود، به احتمال زیاد یک سیستم صوتی جداگانه، همزمان با بلندگوهای تلویزیون، در حال پخش صدا است. برای جلوگیری از اکو، صدای بلندگوهای تلویزیون را غیرفعال یا قطع کنید و فقط سیستم صوتی خارجی خود را مورداستفاده قرار دهید؛ زیرا کیفیت سیستم‌های صوتی خارجی نسبت به بلندگوهای داخلی تلویزیون، بسیار بالاتر است.

اگر صدای تلویزیون، نسبت به تصویر آن، با تاخیر پخش می‌شود، بهتر است تنظیمات صوتی مربوط به تلویزیون را بررسی کنید. برای این‌‌کار می‌توانید در تنظیمات مربوط به صدا، قسمت تاخیر صدا را تنظیم یا آن را Reset کنید تا مطابقت لازم ایجاد شود.

داشتن صدا بدون تصویر

  • داشتن صدا بدون تصویر

گاهی اوقات تلویزیون شما به‌خوبی صدا را پخش می‌کند، اما تصویر آن دیده نمی‌شود. در بسیاری از مواقع، علت این مشکل وجود اشکال در بک لایت است. برای عیب‌یابی این مشکل، تلویزیون را روشن کنید و نور یک چراغ‌قوه را روی نمایشگر آن بیندازید. اگر تصویر کمرنگی مشاهده کردید، بک لایت دستگاه مشکل دارد؛ در غیر این صورت، پنل تلویزیون شما آسیب دیده است و باید تعویض شود.

درصورتی‌که هیچ تصویری نمایش داده نمی‌شود، کابل HDMI را عوض کنید یا محل آن را در درگاه‌های ورودی تلویزیون تغییر دهید.

 

  • نمایش تصاویر به‌صورت نیمه

اگر تصویر به‌صورت نصفه نمایش داده می‌شود، احتمالا مشکل از تنظیمات دستگاه است. برای رفع این مشکل، وارد بخش تنظیمات تلویزیون خود شوید و تنظیمات Output را روی اندازۀ ۱۶:۹ قرار دهید. بعضی از تلویزیون‌ها، یک دکمۀ مخصوص نیز برای تنظیم ابعاد صفحه دارند که با فشردن آن، ابعاد تصویر تغییر خواهد کرد. اگر پس از انجام این‌کار مشکل حل نشد، این تنظیمات را روی رسیور خود نیز بررسی کنید.

نقاط تیره روی نمایشگر

  • وجود نقاط سیاه روی نمایشگر

بسیاری از مواقع، این مشکل به دلیل تأمین‌نشدن انرژی کافی از رزیستور تلویزیون ایجاد می‌شود که در نتیجه آن، بعضی از پیکسل‌ها خاموش می‌مانند. متاسفانه سوختن پیکسل‌ها دائمی است و هرگز به حالت عادی باز نمی‌گردد؛ البته اگر به‌تازگی تلویزیون خود را خریداری کرده‌ باشید، این مشکل می‌تواند به دلیل اشکالات جزئی در هنگام مونتاژ تلویزیون نیز ایجاد شود.

چنانچه پیکسل‌های تلویزیون گیر کرده باشند، نمایشگر در برخی از نقاط به رنگ قرمز، آبی، سفید یا زرد دیده می‌شود.

 

  • نمایش تصاویر به رنگ آبی، سبز یا سیاه

یکی از دلایلی که صفحه تلویزیون به رنگ آبی، سبز یا سیاه دیده می‌شود، کمبود سیگنال است. برای مشخص‌شدن این مشکل، از طریق کنترل دستگاه، گزینۀ Input را انتخاب کنید و سپس به بخش Source بروید. مطمئن شوید که ماهواره یا ستاپ باکس روشن است و تنظیمات تلویزیون نیز روی خروجی صحیح قرار دارد.

بهتر است پشت تلویزیون را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمام اتصالات کابل‌ها، به‌صورت صحیح نصب شده‌اند. اگر تلویزیون شما هنوز سیگنالی دریافت نمی‌کند، کابل آن را جدا و مجدداً وصل کنید.

به هم ریختگی رنگ روی نمایشگر تلویزیون

  • به‌هم‌ریختگی رنگ‌ها در نمایش

این مشکل ممکن است به‌دلیل خراب‌شدن بک لایت نور در تلویزیون اتفاق بیفتد؛ البته در صورت گیر‌کردن پیکسل‌ها یا خرابی پنل نیز این مشکل ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع، با تعویض پنل این مشکل حل خواهد شد.

 

  • کم‌رنگ‌بودن تصاویر

اگر احساس می‌کنید که تصاویر کم‌رنگ یا تاریک هستند، به بخش تنظیمات تلویزیون خود بروید؛ سپس در قسمت Backlight یا Brightness تنظیمات نور را افزایش دهید تا تصویر به‌حدکافی روشن شود.

خطوط عمودی و افقی روی نمایشگر تلویزیون

  • وجود خطوط افقی یا عمودی روی صفحه

در بسیاری از مواقع این مشکل به علت حمل نامناسب تلویزیون یا ضربه‌خوردن پنل نمایشگر ایجاد می‌شود؛ البته ممکن است وجود اشکالات فنی در کابل گیرنده یا رسیور نیز این مشکل را ایجاد کند. برای رفع این ایراد، ابتدا کابل‌های مربوط به گیرنده را مورد بررسی قرار دهید یا یک‌بار آن را جدا و مجدداً وصل کنید. درصورتی‌که بعد از انجام این‌کار مشکل برطرف نشد، پنل تلویزیون شما آسیب دیده است.

 

  • نمایش تصویر به‌صورت شکسته یا پیکسلی

این مشکل نیز از ضعیف‌بودن پیکسل‌ها ناشی می‌شود و برای بررسی آن باید از محکم‌بودن اتصالات مطمئن شوید؛ البته وجود پارازیت نیز یکی از علل بروز این مشکل به‌شمار می‌رود.

 

  • بوی سوختگی در تلویزیون

اگر تلویزیون خود را به‌تازگی خریداری کرده‌اید، وجود اندکی بوی سوختگی در آن طبیعی است؛ اما اگر این بو پس از مدتی از بین نرفت، ممکن است خازن سوخته باشد یا یکی از اجزای تلویزیون اتصالی داشته باشد. برای رفع این مشکل، بهتر است از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

 

  • وجود هاله سفید در صفحه نمایش

این مشکل، علل متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها روشن‌ماندن طولانی‌مدت تلویزیون است. این‌کار، باعث داغ‌شدن چسب‌ منشورهای پخش‌کنندۀ نور و جابه‌جایی آن‌ها خواهد شد و باعث می‌شود که نور، در نقاط خاصی متمرکز شود. برای رفع این مشکل، باید از یک متخصص بخواهید تا منشورها را سرجای خود برگرداند.

کار نکردن کنترل تلویزیون

  • کارنکردن کنترل تلویزیون

اگر کنترل تلویزیون کار نمی‌کند یا ضعیف است، در مرحلۀ اول بهتر است باتری‌های آن را عوض کنید. درصورتی‌که با وجود تعویض باتری، کنترل همچنان کار نکرد، ممکن است این مشکل در اثر جمع‌شدن آلودگی در آن ایجاد شده باشد. برای تمیز‌کردن کنترل، باید آن را باز و روی کلیدها را به‌آرامی تمیز کنید.

دقت داشته باشید که ریموت‌های بلوتوثی، تنها تا فاصلۀ 9 متری کار می‌کنند؛ بنابراین اگر فضای بزرگی دارید، بهتر است کنترل را از فاصلۀ کمتری امتحان کنید.

 

 

نکاتی برای افزایش طول عمر تلویزیون

برای اینکه تلویزیون شما مدت طولانی‌تری کار کند و آسیبی به آن وارد نشود، نکات زیر را رعایت کنید:

  • پیش از آنکه برای اولین بار از تلویزیون استفاده کنید، تمامی برچسب‌ها و پلاستیک‌های اطراف آن را بردارید.
  • همیشه برای اتصال تلویزیون به برق، از محافظ استفاده کنید.
  • درصورتی‌که قصد قطع و وصل‌کردن برق تلویزیون را دارید، آن را از محافظ جدا کنید.
  • بهتر است کنتراست و روشنایی تلویزیون را در بالاترین حد خود قرار ندهید تا علاوه بر کاهش خستگی چشم، عمر تلویزیون نیز افزایش پیدا کند.
  • تلویزیون، هر چند وقت یک‌بار، باید به‌خوبی گردگیری شود. برای تمیزکردن صفحه نمایش، از اسپری‌های نانو و مخصوص استفاده کنید.
  • تلویزیون خود را در معرض نور خورشید یا مجاورت منابع گرمازا قرار ندهید.
  • بهتر است تلویزیون را به‌مدت طولانی و به‌صورت مداوم روشن نگه‌ ندارید.

 

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی برخی از رایج‌ترین مشکلات ایجادشده برای تلویزیون و راه‌های عیب‌یابی آن پرداختیم. تلویزیون‌های امروزی، به‌راحتی دچار آسیب نمی‌راهنمای عیب یابی و تعمیر تلویزیونشوند؛ بنابراین اگر بتوانید نکات مطرح‌شده در این مطلب را به‌خوبی رعایت کنید، تا حد زیادی از آسیب‌دیدن به دستگاه خود جلوگیری خواهید کرد.

اگر تلویزیون شما آسیب جدی دیده و قصد تعویض آن را دارید، می‌توانید اقدام به خرید تلویزیون دوو کنید و یا اگر شرکت گلدیران را ترجیح می‌دهید، خرید تلویون جی پلاس به شما پیشنهاد می‌شود. اگر این دو برند را در نظر ندارید، حتما مشخصات و قیمت تلویزیون سام و یا قیمت تلویزیون نکسار را بررسی کنید و اگر نیاز به مشاوره داشتید از طریق صفحه چت سایت و یا شماره تماس فروشگاه از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *