تلویزیون

مزایا و معایب نصب تلویزیون روی دیوار

مزایا و معایب نصب تلویزیون روی دیوار

آیا تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید؟ پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر، این امکان را به افراد داده است که دیوارهای خالی خانه را با وسایلی به‌جز قاب عکس و تابلو نیز پر کنند. بسیاری از وسایلی که در گذشته، به‌دلیل داشتن حجم بزرگ و وزن سنگین، روی زمین قرار می‌گرفتند، امروزه امکان نصب روی دیوار را نیز دارند.

اگر برای نصب تلویزیون روی دیوار نیاز به اطلاعات کامل و جامعی دارید، حتما مقاله “راهنمای نصب تلویزیون روی دیوار” را مطالعه کنید.

تلویزیون‌های امروزی، صفحه نمایش بسیار سبکی دارند و به همین دلیل نیز به‌راحتی می‌توان آن‌ها را روی دیوار نصب کرد؛ اما این کار چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا نصب تلویزیون روی دیوار، برای همه، انتخاب مناسبی خواهد بود؟ در این مطلب همراه ما باشید تا جواب این سوالات را بگیرید.

 

انواع پایه برای نصب تلویزیون روی دیوار

آشنایی با انواع پایه برای نصب تلویزیون روی دیوار

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای استفاده از تلویزیون، نصب پایه رومیزی و قراردادن دستگاه روی یک سطح صاف است. این پایه، در بسته‌بندی تلویزیون‌ها وجود دارد و نیازی به تهیه جداگانۀ آن نیست؛ اما هنگامی که قصد دارید تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید، باید یک پایۀ دیواری مناسب تهیه کنید. این پایه‌ها، انواع متنوعی دارند و هر کدام از آن‌ها نیز امکانات خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند. انواع پایه‌های دیواری عبارت هستند از:

  • پایه نگهدارنده ثابت: این پایه، یکی از ساده‌ترین انواع پایه‌های دیواری است. پایه‌های ثابت، امکان چرخش به اطراف یا حرکت به بالا و پایین را ندارند و تلویزیون را به‌صورت ثابت به دیوار متصل می‌کنند. این پایه مقرون‌به‌صرفه، به‌سادگی نصب می‌شود و جزء امن‌ترین راه‌ها برای نصب تلویزیون روی دیوار نیز به‌شمار می‌رود.
  • پایه نگهدارنده متحرک: این پایه‌، برخلاف نوع ثابت، توانایی چرخش در هر جهت را با زاویۀ محدود به ما می‌دهد.
  • پایه‌های سقفی: این پایه‌ها، برای اتصال تلویزیون به سقف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دقت داشته باشید که هریک از انواع پایه‌های تلویزیون، ظرفیت محدودی برای تحمل وزن دارند؛ بنابراین پیش از انتخاب پایه، باید ابعاد و وزن حدودی تلویزیون خود را بدانید تا پایه‌ای انتخاب کنید که توانایی تحمل وزن آن را داشته باشد.

نکته: اگر قصد دارید تلویزیون را روی میز نصب کنید، میتوانید با مراجعه به مقاله “راهنمای نصب تلویزیون” این کار را به راحتی انجام دهید.

مزایای نصب تلویزیون روی دیوار

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم که تلویزیون را روی یک میز قرار دهیم و حتی با چیدن وسایل تزیینی در اطراف میز، آن را زیباتر کنیم. با توجه به اینکه تلویزیون‌های امروزی به‌طور مداوم باریک‌تر و سبک‌تر از قبل می‌شوند، روش‌های نصب آن‌ها نیز در حال تغییر است. امروزه، بسیاری از افراد به نصب تلویزیون روی دیوار علاقه‌مند شده‌اند. مهم‌ترین دلایل این استقبال را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

دسترسی بیشتر به فضای خانه با نصب تلویزیون روی دیوار

1-دسترسی به فضای بیشتر در خانه

یکی از واقعیت‌های زندگی در آپارتمان‌ها، داشتن فضای محدود است؛ بنابراین، اگر بخواهید فضای محدود خود را با وسایل مختلف پر کنید، این‌کار موجب شلوغ‌تر و کوچک‌تر دیده‌شدن فضا خواهد شد. نصب تلویزیون روی دیوار، به رفع این مشکل کمک می‌کند و شما می‌توانید فضای زیادی از خانه را برای وسایل دیگر خالی نگه دارید.

در کنار ایجاد فضای بیشتر، شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن محدودیت فضا، تلویزیونی با صفحه نمایش بزرگتر نیز بخرید و به‌راحتی آن را روی دیوار نصب کنید؛ مثلا با توجه به قیمت تلویزیون دوو، می توانید سایز موردنظرتان را بدون در نظر گرفتن فضا، انتخاب کنید و روی دیوار نصبش کنید.

2- قیمت مناسب‌تر

اگر تابه‌حال قیمت میز‌های تلویزیون را بررسی نکرده‌اید، بهتر است نگاهی به آن‌ها بیاندازید! پرداختن هزینۀ زیاد، آن هم برای خرید یک وسیله کاملا غیرضروری، برای بسیاری از افراد منطقی نیست. این در حالی است که شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر و تهیۀ یک پایه دیواری، تلویزیون خود را به دیوار نصب کنید.

البته بد نیست سری به صفحه “قیمت میز تلویزیون متین” بزنید و کیفیت عالی را در کنار قیمت مناسب آن مشاهده کنید.

3- انتخاب مناسب‌تر برای سلامتی چشم

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در ساعاتی از روز، نور خورشید مستقیماً روی تلویزیون بتابد. این موضوع، علاوه بر آسیب به تلویزیون، برای چشم نیز دردسرساز است. متاسفانه پایه‌های رومیزی تلویزیون، برای حل این مشکل راه‌حل خاصی ارائه نداده‌اند. استفاده از پایه‌های متحرک دیواری، این امکان را به شما می‌دهد که زاویۀ تلویزیون را تغییر دهید و مانع از انعکاس ناخواسته نور روی صفحۀ آن شوید.

نصب تلویزیون روی دیوار ایمن برای کودکان و حیوانات خانگی

4- ایمنی بیشتر برای کودکان یا حیوانات خانگی

کودکان دوست دارند تا برای رفع کنجکاوی خود و آشنایی با اطراف، همه چیز را بررسی کنند. در برخی از خانه‌ها، حیوانات خانگی نیز همین کار را انجام می‌دهند و این موضوع موجب می‌شود تا افراد، تمام خانه را برای امنیت کودکان یا حیوانات خود ایمن‌سازی کنند. نصب تلویزیون روی دیوار، یک انتخاب مناسب برای این‌دسته از خریداران است؛ زیرا تلویزیون‌های امروزی بسیار سبک هستند و تکان‌دادن آن‌ها هم نیاز به انرژی چندانی ندارد و این موضوع ممکن است علاوه بر افزایش احتمال آسیب به تلویزیون، خطرات زیادی هم برای کودکان یا حیوانات به‌دنبال داشته باشد.

اگر سری به صفحه “قیمت تلویزیون جی پلاس” بزنید، میتوانید مدلهای مختلف در سایزهای متفاوت را ببینید و خودتان متوجه سبک بودن آنها بشوید.

5- انتخابی مناسب برای ستون فقرات

بسیاری از ما هنگام تماشای تلویزیون یا نشستن جلوی کامپیوتر، به طرز نشستن‌مان توجه کافی نداریم. به همین دلیل نیز پس از مدتی، متوجه درد در کمر یا قسمت پشت بدن خود می‌شویم. اگر تلویزیون در ارتفاع مناسبی نصب شود، شما می‌توانید به‌راحتی به تماشای آن بپردازید و نگران به‌خطرافتادن سلامت خود هم نباشید. علاوه بر این، پایۀ متحرک تلویزیون این امکان را به شما می‌دهد که صفحۀ نمایش را با توجه به زاویۀ خود حرکت دهید تا تماشای تلویزیون راحت‌تر شود.

6- مرتب‌شدن فضا

کابل‌های آویزان به تلویزیون، برای بسیاری از افراد آزادهنده هستند و به همین دلیل نیز تلاش می‌کنند تا آن‌ها را زیر میز تلویزیون یا پشت آن مخفی کنند؛ اما این‌کار نتیجه دلخواه را به‌دنبال  ندارد و همیشه بخشی از این کابل‌ها قابل‌مشاهده خواهند بود. در بسیاری از مواقع نیز کشیده‌شدن کابل‌ها، باعث بروز قطعی و مشکل در عملکرد تلویزیون می‌شود. با نصب تلویزیون روی دیوار، تمامی کابل‌ها و سیم‌ها پشت آن قرار می‌گیرند و این دغدغه برای همیشه از بین می‌رود.

7- مدرن و مینیمال

اگر به سبک مینیمالیست علاقه دارید، نصب تلویزیون روی دیوار، یک انتخاب بسیار خوب برای شما خواهد بود. از این پایه‌ها می‌توانید در اتاق خواب یا فضاهایی که امکان قرار‌دادن مبلمان اضافی در آن‌ها وجود ندارد نیز استفاده کنید.

 

 

معایب نصب تلویزیون روی دیوار

اگرچه نصب تلویزیون روی دیوار، یک راه‌حل مناسب برای دسترسی به فضای بیشتر، مرتب‌شدن خانه و ایمن‌تر‌بودن آن است، اما این کار معایبی را نیز به‌همراه دارد. در ادامه ،تعدادی از این معایب را بررسی می‌کنیم.

  • نیاز به نیروی متخصص برای نصب

درست است که این موضوع را نمی‌توان یک نقطه ضعف بزرگ در نظرگرفت، اما بااین‌وجود نصب تلویزیون روی دیوار، نیازمند کمک‌گرفتن از یک متخصص است؛ البته شما می‌توانید با مطالعه توضیحات موجود در دفترچه راهنمای پایۀ دیواری و تلویزیون، خودتان نیز این‌کار را انجام دهید.

نداشتن امکان جابجایی تلویزیون با نصب آن روی دیوار

  • نداشتن امکان جابه‌جایی

زمانی‌که تلویزیون خود را روی دیوار وصل می‌کنید، دیگر هیچ فرصتی برای اشتباه‌کردن در انتخاب محل و جابه‌جایی آن نخواهید داشت.

در کنار این موضوع، اگر تلویزیون را به‌صورت صحیح روی دیوار نصب نکنید، امکان افتادن و آسیب‌رسیدن به آن نیز وجود خواهد داشت؛ البته این مشکل می‌تواند قابل‌حل باشد. درصورتی‌که شما برای نصب تلویزیون خود از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید و نکات ایمنی را نیز رعایت کنید، تلویزیون شما با استحکام مناسب روی دیوار نصب خواهد شد.

فراموش نکنید که در هنگام انتخاب محل نصب تلویزیون، دقت و وسواس کافی را به‌خرج دهید تا زاویه، ارتفاع و مکان آن مناسب باشد و نیازی به جابه‌جایی دستگاه خود نداشته باشید.

  • دسترسینداشتن به درگاه‌های تلویزیون

از آنجا که فضای بین تلویزیون و دیوار در این شرایط کم است، دسترسی به درگاه‌هایی که  پشت تلویزیون قرار دارند، کمی دشوار خواهد بود.

نداشتن فضای مناسب برای سایر دستگاه ها با نصب تلویزیون روی دیوار

  • نداشتن فضای مناسب برای دستگاه‌های دیگر

هنگامی‌که تلویزیون را روی میز قرار می‌دهید، فضای بسیاری برای قرار‌دادن دستگاه‌هایی مانند گیرندۀ دیجیتال، کنسول یا دی‌وی‌دی پلیر دارید؛ اما وقتی تلویزیون خود را به دیوار وصل کنید، فضایی برای قراردادن این دستگاه‌ها نخواهید داشت.

اگر دوست دارید که تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید و فضای کافی نیز برای این دستگاه‌ها داشته باشید، می‌توانید از میزهای دیواری استفاده کنید. این میزها، در ارتفاعی پایین‌تر از تلویزیون، به دیوار متصل می‌شوند و شما می‌توانید گیرنده دیجیتال یا کنسول خود را روی آن‌ها قرار دهید. علاوه بر میزهای دیواری، می‌توانید از کمدهای دکوری دیواری مخصوص نیز استفاده کنید.

 

کلام آخر

تلویزیون‌های امروزی، سبک‌تر و کم حجم‌تر از گذشته هستند و این موضوع، امکان نصب آن‌ها را روی دیوار فراهم می‌آورد. دلایل زیادی برای انتخاب پایه‌های دیواری وجود دارند که در این مطلب، به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم.

این کار، معایبی نیز دارد که موجب می‌شود تا نصب تلویزیون روی دیوار یک انتخاب ایدئال برای همه نباشد. اگر مدتی است که به انجام این‌کار فکر می‌کنید، بهتر است تمامی معایب و مزایای آن را در نظر بگیرید تا انتخابی متناسب با شرایط خود داشته باشید. فراموش نکنید که پس از نصب تلویزیون روی دیوار، جابه‌جایی آن بسیار دشوار خواهد بود.

 

سوالات متداول

  • آیا نصب تلویزیون روی دیوار ایمن است؟

بله، در‌صورتی‌که نصب تلویزیون به‌درستی انجام شود و پایۀ دیواری نیز متناسب با وزن و ابعاد تلویزیون باشد، این کار ایمن خواهد بود.

 

  • چگونه می‌توان سیم‌ها را در هنگام نصب تلویزیون روی دیوار مخفی کرد؟

شما می‌توانید این سیم‌ها را از داخل دیوار رد کنید؛ درصورتی‌که امکان انجام این‌کار وجود ندارد، می‌توانید از پنل‌های دیواری آماده نیز برای پشت تلویزیون استفاده کنید و سیم‌ها را از داخل آن عبور دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *