یخچال

تمیز کردن و شستن یخچال

تمیز کردن یخچال فریزر به صورت منظم، به منظور جلوگیری از رشد باکتری و قارچ ها و بوی بد، اهمیت زیادی دارد. برای تمیز کردن و شستن یخچال، روش های زیادی وجود دارد اما برخی از این روش ها ممکن است باعث آسیب رساندن به یخچال شوند. به همین منظور تصمیم گرفتیم که در این مطلب روش صحیح تمیز کردن و شستن یخچال را با هم بررسی کنیم. پس در ادامه با شوکت کالا همراه باشید!

مراحل تمیز کردن و شستن یخچال به صورت اصولی

برای تمیز کردن یخچال فریزر در هر سایز و مدلی تنها کافی است مراحل ارائه شده در ادامه را دنبال کنید، گفتنی است این مراحل شامل شستشوی فضای داخلی و خارج از یخچال می شود، پس قبل از هر اقدامی ابتدا نکات گفته شده را با دقت مطالعه نمایید:

مراحل قبل از تمیز کردن یخچال

قبل از تمیز کردن و شستن یخچال باید برق آن را کاملا قطع کنید تا به موتور آسیبی وارد نشود. سپس تمام مواد غذایی، قفسه ها و بخش هایی که از یخچال جدا می شوند را از آن خارج کنید. اکنون می توانید مراحل شستشو را آغاز کنید!

نکات مهم در تمیز کردن و شستن یخچال

شستن قفسه های یخچال

قفسه ها و قسمت های جدا شونده از یخچال را می توانید در یک ظرف حاوی آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید. سپس با استفاده از یک اسفنج تمیز و نرم که خط و خطوطی ایجاد نمی کند، آن ها را شسته و آبکشی نمایید.

دقت داشته باشید که اگر این قسمت ها شیشه ای هستند، حتما باید قبل از شستشو کمی در بیرون از یخچال بمانند تا دمای آن ها پایین بیاید. در غیر اینصورت ممکن است با قرار گرفتن در آب گرم ترک بخورند.

تمیز کردن داخل یخچال

اکنون که یخچال خالی شده، به راحتی می توانید بخش های داخلی آن را بشویید. برای این کار می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. برای استفاده از جوش شیرین 2 قاشق غذاخوری از آن را با مقداری آب گرم (در حدود ¼ لیون) مخلوط کنید. جوش شیرین به دلیل نداشتن رایحه، بهترین ماده برای شستن یخچال به شمار می رود. همچنین به خوبی سطوح مختلف مانند یخچال را برق می اندازد.

با استفاده از محلولی که درست کرده اید، بخش های داخلی یخچال را به صورتی که آسیب و خشی نزنید، بشویید. قفسه ها و کشوهایی که از یخچال خارج نمی شوند را نیز می توانید به وسیله همین محلول به راحتی تمیز کنید. پس از شستن، آن ها را به وسیله یک پارچه نخی خشک کنید.

بخش هایی از یخچال که دسترسی به آن ها سخت است را می توانید با استفاده از یک مسواک نرم تمیز کنید. درزها و نوار درب یخچال را نیز فراموش نکنید، برای شستشوی این قسمت بهتر است از آب استفاده کنید و سپس با یک دستمال تمیز خشک نمایید، برای شستشوی این قسمت می توانید از توضیحات کامل تر در ادامه استفاده نمایید.

توصیه می کنیم که از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن جداره ها، طبقه و به طور کلی داخل یخچال استفاده نکنید! در صورتی که بوی بدی داخل یخچال احساس می کنید، حتما مقاله “از بین بردن بوی بد یخچال” را مطالعه کنید.

لازم به ذکر است برای پاک کردن مواد چسبیده به صفحات از مواد زبر استفاده نکنید و قبل از گذاشتن مواد غذایی داخل یخچال کاملا فضای داخلی را خشک نمایید.

تمیز کردن درب یخچال و لاستیک آن

همانطور که در ابتدای متن گفتیم، قصد ما شستشوی تمام قسمت های یخچال است، بنابراین نباید از درب و لاستیک های آن غافل بمانید! تمیز کردن لاستیک یخچال که احتمالا بعد از مدتی کثیف می شود، نیازمند یک پارچه میکروفایبر است. قسمت هایی از درب یخچال که در دسترس نیستند را نیز می توانید با استفاده از یک مسواک بسیار نرم، تمیز کنید.

دقت داشته باشید که بلافاصله بعد از شستشوی درب یخچال آن را با یک پارچه نخی خشک نمایید. این کار باعث می شود تا لکه ای روی درب باقی نماند.

شستن و تمیز کردن بدنه یخچال

بدنه یخچال نیز در هنگام شستشو نباید فراموش شود. بهتر است در آخرین مرحله این کار را انجام دهید، برای شستن بدنه باید از بالاترین قسمت شروع کنید. استفاده از آب گرم یا ترکیب مایع ظرفشویی با آب گرم می تواند انتخاب خوبی برای شستن بدنه یخچال باشد (از مایع ظرفشویی به شرطی که بدنه دارای لکه باشد، استفاده کنید). لازم به ذکر است برای شست و شوی این قسمت نیز اصلا از مواد شوینده قوی و دستمال زبر استفاده نکنید!

در هنگام تمیز کردن قسمت های پشتی یخچال را نیز فراموش نکنید! این قسمت ها را با استفاده از یک دستمال کاملا تمیز کنید. برای قسمت هایی که دسترسی به آن ها سخت است می توانید از مسواک یا جاروبرقی استفاده کنید تا گرد و غبارها کاملا پاک شوند. دقت داشته باشید که در هنگام تمیز کردن به این قسمت ها آسیبی به یخچال نرسد،همچنین از محلول های تمیز کننده برای پشت یخچال به هیچ وجه استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث آسیب رساندن به یخچال شوند.

لازم به ذکر است در صورتی که صدای زیادی از یخچال به گوش تان می رسد قبل از هر اقدامی حتما مقاله “دلایل صدا یخچال فریزر” را مطالعه کنید.

چند وقت یکبار یخچال را بشوییم؟

تمیز کردن و شستن یخچال باید در فواصل زمانی مناسب انجام شود. اغلب افرادی که در زمینه فروش لوازم خانگی فعالیت می کنند، توصیه می کنند که شستشوی یخچال به صورت کامل، حداقل دوبار در سال انجام شود. این شستشو با نظافت های معمول متفاوت است و شستن یخچال در این بازه های زمانی باید به صورت کامل و از بالا تا پایین یخچال باشد. نحوه انجام این شستشو بسیار مهم است؛ چرا که انجام هر گونه کار اشتباهی ممکن است باعث آسیب رساندن به بدنه و کارکرد یخچال شود.

چند وقت یکبار یخچال را تمیز کنیم؟

سخن پایانی

اگرچه تمیز کردن و شستن یخچال، یکی از روش های مراقبت و افزایش بازدهی آن است اما این کار نباید در فواصل زمانی کم انجام شود. همان طور که گفته شد حداقل فاصله زمانی برای تمیز کردن و شستن یخچال به صورت اساسی، 6 ماه است، پس هر روز لازم به این کار نیست! اگر می خواهید یخچال شما همیشه تمیز باشد، می توانید با استفاده از یک دستمال مرطوب همواره داخل و قسمت بیرونی آن را تمیز کنید. فراموش نکنید که اگر یخچال فریزر به صورت مداوم برفک می زند، قبل از تمیز کردن و شستن ابتدا لاستیک دور آن را بررسی کنید. در صورت سالم بودن با توجه به نوع یخچال که بدون برفک (No Frost) یا با برفک (Defrost) است، قسمت هایی مانند ترموستات و تایمر دیفراست را بررسی نمایید.

چنانچه نیاز به خرید یخچال فریزر جدید دارید، پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه مقاله راهنمای خرید یخچال فریزر” حتما از مدل های یخچال فریزر دوو و یخچال فریزر جی پلاس ما نیز دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *