یخچال

راهنمای نصب یخچال فریزر توکار

راهنمای نصب یخچال فریزر توکار

این روزها، محصولات توکار در آشپزخانه‌ها، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و هماهنگی آن‌ها با اجزای دیگر موجب شده تا استفاده از این محصولات افزایش یابد. یخچال‌های توکار، یکی از این نمونه‌ها هستند که به‌دلیل قرارگرفتن داخل یک فضای از قبل طراحی‌شده، نصب آن‌ها با یخچال‌های معمولی تفاوت‌ دارد.

برخی از افراد ترجیح‌ می‌دهند که نصب این دستگاه را به یک متخصص بسپارند و خیال خود را راحت کنند؛ اما برخی دیگر نیز تمایل دارند که خودشان این مسئولیت را برعهده بگیرند. اگر شما هم جزو دستۀ دوم هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا مراحل نصب یخچال فریزر توکار را یاد بگیرید.

 

 

معرفی یخچال فریزر توکار

در گذشته، یخچال به‌صورت یک عنصر تقریبا جداافتاده، در گوشه‌ای از آشپزخانه قرار می‌گرفت و بیشتر اوقات هم تناسب چندانی با فضا نداشت. امروزه، یخچال‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و به افراد اجازه می‌دهند تا دستگاه خود را علاوه بر امکانات، با توجه به طرح و ظاهر آن نیز انتخاب کنند.

در حالت کلی یخچال فریزرها در دو نوع توکار و روکار ساخته می‌شوند. یخچال‌های روکار شامل نمونه‌های متعددی هستند و بسیاری از افراد در خانه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر برای خرید این دستگاه ضروری نیاز به راهنمایی دارید، مقاله “راهنمای خرید یخچال فریزر” را مطالعه کنید.

یخچال فریزر توکار، دستگاهی است که به‌صورت کامل داخل کابینت قرار می‌گیرد. اگرچه این یخچال‌ها از نظر فنی، تفاوت چندانی با یخچال‌های معمولی ندارند، اما ظاهر آن‌ها متفاوت است. یخچال فریزر توکار قابلیت این را دارد که درِ کابینت، روی بدنۀ آن نصب شود؛ علاوه بر این، سیستم خنک‌کننده این یخچال‌ها توانایی بالایی دارد و سیستم تهویه آن‌ها نیز متفاوت است.

یخچال فریزرهای توکار، در دو نوع دوقلو و هتلی عرضه می‌شوند. معمولا از یخچال‌های دوقلو برای استفاده در منازل استفاده می‌شود. (اگر نیاز به راهنمایی برای نصب یخچال فریزر دوقلو دارید حتما “راهنمای نصب یخچال فریزر دوقلو” را مطالعه کنید). از آنجا که پنل‌های کابینت، روی درِ این‌ یخچال‌ها نصب می‌شوند، میزان فضای اشغال‌شده توسط یخچال فریزرهای توکار، اندکی بیشتر از یخچال‌های معمولی است.

یکی از معایب این نوع یخچال‌ها، نداشتن یخ‌ساز و آب‌سردکن روی درِ دستگاه است؛ البته برخی از آن‌ها دارای یک یخ‌ساز داخلی هستند. عمق یخچال‌ فریزرهای توکار نسبت به انواع دیگر، کمتر است و جداکردن یا جابه‌جایی آن‌ها نیز دشوارتر خواهد بود.

مراحل نصب یخچال فریزر توکار

حال که با عملکرد یخچال‌ فریزر توکار آشنا شدید، وقت آن است که نحوۀ نصب آن را نیز یاد بگیرید:

آماده سازی محل مناسب برای نصب یخچال فریزر توکار

  • قدم اول: آمادهسازی محل مناسب

در قدم اول، باید یخچال فریزر توکار خود را در ابعادی تهیه کنید که برای کابینت شما مناسب باشد. صاف و تمیزبودن سطح زیر یخچال را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که این سطح، توانایی تحمل وزن یخچال شما را دارد. تمام قطعات کابینت اطراف یخچال، باید تراز و صاف باشند تا یخچال به‌خوبی درون کابینت قرار گیرد.

حداقل عمق موردنیاز برای کابینت، بین 60 تا 70 سانتی‌متر است. ارتفاع کابینت، معمولا حدود 210 تا 215 سانتی‌متر خواهد بود و عرض آن نیز با توجه به ابعاد یخچال مشخص می‌شود.

برند جی پلاس و دوو، یخچال فریزرهایی با ابعاد مختلف دارند؛ حتما سری به صفحات “قیمت یخچال فریزر جی پلاس” و “خرید یخچال فریزر دوو” بزنید و همه مدل ها را بررسی کنید.

مکان قرارگیری کابینت باید به‌گونه‌ای باشد که در‌های آن فضای مناسب برای بازشدن داشته باشند. این فضا، با توجه به ابعاد یخچال‌شما متفاوت خواهد بود. سقف تعیین‌شده برای بالای یخچال توکار نیز باید حداقل 15 سانتی‌متر بالاتر از ارتفاع دستگاه باشد تا فضای موردنیاز برای تهویه تأمین شود.

یخچال فریزر توکار دارای یخ ساز

  • قدم دوم: نصب شلنگ آب برای یخچال فریزرهای دارای یخساز

برخی از انواع یخچال فریزرهای توکار، یک یخ‌ساز داخلی دارند که می‌توان آن را به‌صورت مستقیم به شیر آب متصل کرد یا درون آن آب ریخت. اگر قصد دارید که یخچال را به شیر آب آشپزخانه متصل کنید، باید یک شیر ورودی، داخل فضای کابینت قرار دهید. این شیر، از پایین و انتهای کابینت به یخچال متصل می‌شود. فشار آب مناسب برای این منبع، بین 30 تا 120 پاسکال است.

پس از اتصال شلنگ مخصوص به شیر آب، یک سطل زیر آن قرار دهید و شیر را باز کنید تا آلودگی‌های موجود در شلنگ خارج شود. در مرحله بعد مطمئن شوید که شلنگ به‌خوبی نصب شده است و نشتی ندارد. بهتر است حداقل 60 سانتی‌متر از طول شلنگ اضافی بماند تا بتوانید به‌راحتی آن را به فریزر متصل کنید. برای جلوگیری از جابه‌جاشدن و پیچ‌خوردن شلنگ، می‌توانید آن را به کمک چسب، به کف زمین بچسبانید.

 

قدم سوم: آمادهسازی یخچال فریزر توکار برای نصب

یخچال‌های توکار وزن سنگینی دارند و نسبت به یخچال‌های معمولی آسیب‌پذیرتر هستند؛ بنابراین برای جابه‌جایی آن‌ها از دو نفر دیگر هم کمک بگیرید تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. پس از خارج‌کردن یخچال از جعبه، نوارهای فوم روی آن را جدا کنید.

یخچال‌ فریزر توکار، دارای یک پنل است که در بالای دستگاه قرار دارد و تهویه از طریق آن صورت می‌گیرد. برای باز‌کردن این پنل، دو طرف آن را به‌آرامی به سمت بالا فشار دهید تا گیره‌ها باز شوند و پنل برداشته شود. پنل را روی یک سطح نرم قرار دهید؛ سپس دکمۀ On/Off  زیر پنل را در حالت خاموش قرار دهید.

در اطراف یخچال، یک فریم فلزی وجود دارد که با 6 پیچ، به دستگاه متصل شده است و شما باید آن‌ها را باز کنید. بهتر است نوارهای محافظ روی فریم‌ها را تا زمان قرارگرفتن یخچال در مکان نهایی آن باز نکنید.

اتصال یخچال فریزر توکار به برق

  • قدم چهارم: اتصال یخچال فریزر توکار به برق

درصورتی‌که یخچال را در حالت افقی نگه داشته‌اید، آن را بلند کنید و حداقل 24 ساعت پیش از اتصال به برق، به دستگاه استراحت دهید. بهتر است برای اتصال یخچال به برق، یک محافظ داشته باشید و جزئیات مربوط به دستگاه را نیز در دفترچه راهنمای آن بررسی کنید.

انتقال یخچال فریزر توکار برای نصب داخل کابینت

  • قدم پنجم: انتقال یخچال فریزر توکار به داخل کابینت

پس از گذشت 24 ساعت، دوشاخۀ یخچال را به برق متصل کنید و آن را به آرامی داخل کابینت قرار دهید. بهتر است هر دو طرف یخچال را به‌طور هم‌زمان به داخل کابینت هدایت کنید تا آسیبی به گوشه‌های دستگاه وارد نشود.

 

  • قدم ششم: ترازکردن یخچال فریزر توکار

پس از آنکه یخچال را داخل فضای خود قرار دادید، باید آن را تراز کنید. در هر دو طرفِ قسمت پایینی یخچال، دو پیچ وجود دارد که با چرخاندن یکی از آن‌ها، پایه‌های یخچال روی زمین قرار خواهند گرفت؛ پیچ کناری هم برای ثابت‌کردن موقعیت پایه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای افزایش ارتفاع این پایه‌ها، باید پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید؛ سپس پیچ دوم را محکم کنید تا پایه‌ها ثابت شوند. این‌کار را تا زمانی ادامه دهید که سقف یخچال با کابینت تراز شود. به‌خاطر داشته باشید که پایه‌ها حداکثر 2.50 تا 3 سانتی‌متر ارتفاع دارند.

  • قدم هفتم: اتصال شلنگ آب به یخچال

شلنگ آبی را که پیش از این از زیر یخچال عبور داده بودید، به دستگاه وصل و محکم کنید؛ سپس با بازکردن شیر آب، مطمئن شوید که شلنگ شما نشتی ندارد.

داشتن آبریز دستی یا اتوماتیک در برندهای مختلف دیده میشود؛ مثلا اگر سری به صفحه “قیمت یخچال فریزر ال جی” میتوانید مدل های مختلفی ببینید.

 

  • قدم هشتم: اتصالات نهایی

پنل پایینی یخچال فریزر، معمولا به‌صورت جداگانه داخل بسته‌بندی قرار می‌گیرد. این پنل را به کمک پیچ‌های داخل بسته‌بندی، به یخچال متصل کنید.

در مرحله بعد، دکمۀ روشن و خاموش یخچال را که در پنل بالایی آن قرار دارد روشن کنید. پس از روشن‌کردن این دکمه، پنلی را که در مراحل قبل باز کرده بودید، از بالا، روی دو طرف یخچال بگذارید و به سمت پایین فشار دهید تا گیره‌ها به هم وصل شوند.

تمامی پلاستیک‌ها یا فریم‌های ایمنی را که روی یخچال متصل شده‌اند، جدا کنید. سپس طبقات و کشوهای داخل یخچال را در جای خود قرار دهید. تنظیمات یخچال را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز به‌درستی کار می‌کند. در آخر، درهای کابینت را روی یخچال نصب کنید.

نکات مهم هنگام نصب و استفاده از یخچال فریزر توکار

برای جلوگیری از هرگونه آسیب، در حین نصب یا استفاده از یخچال، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پیش از نصب دستگاه، حتما دفترچه راهنمای یخچال فریزر خود را مطالعه و نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • یخچال فریزر توکار، پیش از نصب کامل، به‌آسانی تکان می‌خورد؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌زدن به آن، پیش از نصب کامل، در یخچال را باز نکنید.
  • برخی از یخچال‌ها نباید در هنگام اتصال به برق، به اداپتور متصل شوند؛ بنابراین این نکته را هم در دفترچه دستگاه بررسی کنید.
  • اتصال سیم ارت در بسیاری از یخچال فریزرهای توکار الزامی است.
  • معمولا یخ‌ساز در اولین استفاده، به 24 ساعت زمان برای تولید یخ احتیاج خواهد داشت. پس از آن نیز بهتر است 3 یا 4 بار اول، یخ‌ها را دور بریزید و از آن‌ها استفاده نکنید.

 

کلام آخر

در این مطلب، مراحل نصب یخچال فریزر توکار را برای شما شرح دادیم. دقت داشته باشید که نصب این نوع یخچال، دشواری‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین بهتر است برای نصب آن از یک فرد متخصص کمک بگیرید. (البته نصب انواع یخچال فریزر سختی های خاص خود را دارد و استفاده از توانایی یک متخصص در درجه اول توصیه میشود. اگر نیاز به راهنمایی داشتید، حتما مقاله “راهنمای نصب یخچال فریزر” را مطالعه کنید.)

درصورتی‌که توانایی نصب یخچال فریز توکار خود را دارید، تمامی نکات مطرح‌شده در این مقاله را مدنظر قرار دهید و نکات ایمنی را نیز رعایت کنید.

شما می‌توانید پرسش‌های خود را در زمینۀ خرید یخچال فریزر توکار یا نصب آن، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ داده شود.

 

 

سوالات متداول

  • آیا یخچال توکار نیاز به تهویه هوا دارد؟

به‌صورت کلی، یخچال فریزرها برای به‌گردش‌درآوردن هوا، به یک تهویه هوای مناسب احتیاج دارند؛  به همین دلیل نیز سقف کابینت یخچال فریزرهای توکار، حداقل 15 سانتی‌متر بالاتر از سقف یخچال تعبیه می‌شود تا فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد.

 

  • آیا میتوان هر یخچالی را در داخل کابینت نصب کرد؟

خیر، یخچال‌های توکار دارای سیستم تهویه قوی‌تری هستند و در جزئیات خود تفاوت‌هایی با یخچال‌های معمولی دارند؛ بنابراین نمی‌توان هر یخچالی را داخل کابینت نصب کرد.

 

  • آیا یخچال فریزرهای توکار عمر بیشتری دارند؟

بله، این یخچال‌ها معمولا قدرت بیشتری دارند  و عمر آن‌ها نیز نسبت به یخچال‌های معمولی طولانی‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *