ماشین ظرفشویی

راهنمای نصب ماشین ظرفشویی دوو

راهنمای نصب ماشین ظرفشویی دوو

ماشین ظرفشویی، یکی از تکنولوژی‌های کاربردی در خانه‌های امروزی است. از آنجا که بسیاری از افراد فرصت شست‌وشوی ظروف را به‌صورت دستی ندارند، پس از خرید ماشین ظرفشویی ترجیح می‌دهند که بلافاصله آن را نصب کنند.

در اکثر مواقع، برای نصب ماشین ظرفشویی دوو نیازی به ابزار یا مهارت خاصی نخواهید داشت؛ بااین‌وجود، برای اینکه نصب این دستگاه را به‌درستی انجام دهید، باید مراحل این‌کار را مطابق با راهنمای دستگاه پیش ببرید. اگر قصد نصب ماشین ظرفشویی دوو را دارید، در ادامۀ این مطلب همراه ما باشید تا شما را با نحوۀ نصب این دستگاه و برخی از امکانات آن آشنا کنیم.

 

مراحل گام‌به‌گام نصب ماشین ظرفشویی دوو

 

برای نصب این دستگاه، طبق مراحل زیر پیش بروید:

محل مناسب برای نصب ظرفشویی دوو

 

مرحلۀ اول: آمادهسازی و انتخاب مکان مناسب برای نصب ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی باید در مکانی نصب شود که فاصلۀ آن تا شیر آب و فاضلاب کم باشد. از طرفی، در اکثر مواقع ابتدا باید باقی‌ماندۀ غذاها را از داخل ظروف پاک کنید و سپس آن‌ها را داخل دستگاه قرار دهید؛ بنابراین بهتر است فاصلۀ سینک تا ماشین ظرفشویی هم کم باشد تا ظروف کثیف را در آشپزخانه خیلی جابه‌جا نکنید. با توجه به این نکات، بهترین مکان برای نصب ماشین ظرفشویی دوو در سمت چپ یا راست سینک است.

برای اینکه فضای قرارگرفتن ماشین ظرفشویی را آماده کنید، ابتدا ابعاد دستگاه خود را اندازه بگیرید. اکثر ماشین‌های ظرفشویی دوو در ابعاد 60*60*85 سانتی‌متر عرضه می‌شوند و به‌راحتی داخل کابینت قرار می‌گیرند. شما باید علاوه بر برداشتن طبقات کابینت، ریل‌های دو طرف را نیز خارج کنید تا ماشین ظرفشویی به‌راحتی در آن جای گیرد. توجه داشته باشید که بهتر است دستگاه از هر طرف، حداقل 5 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

 

مرحلۀ دوم: آمادهسازی قطعات و ماشین ظرفشویی دوو

پس از مشخص‌کردن مکان مناسب برای نصب ماشین ظرفشویی دوو، قفسه و سینی‌های مربوط به دستگاه را درون آن قرار دهید؛ علاوه بر این، شلنگ‌ها، ابزار و قطعات موردنیاز را نیز بررسی کنید و درصورتی‌که شلنگ تخلیه کوتاه است، یک شلنگ اضافی بخرید.

نصب شلنگ آب ماشین ظرفشویی دوو

 

مرحلۀ سوم: اتصال شلنگ آب

برای اتصال شلنگ آب به دستگاه، ابتدا سر آن را به شیر آب وصل کنید. چنانچه دمای آب شما کمتر از 65 درجه است و قابلیت تنظیم هم ندارد، بهتر است شلنگ را به آب سرد متصل کنید. پس از وصل‌کردن شلنگ، یک ظرف مناسب را زیر آن قرار دهید و شیر را باز کنید تا جرم‌های درون شیر خارج شوند؛ سپس سر دیگر شلنگ را به دستگاه خود متصل کنید و محکم ببندید.

دقت داشته باشید که شلنگ آب نباید پیچ‌وتاب یا تاخوردگی داشته باشد. برای اطمینان از نشت‌نکردن آب از شلنگ، بهتر است مقداری نوار تفلون دور آن بپیچید. در نهایت، آب را کمی باز کنید تا مطمئن شوید که شلنگ به‌خوبی وصل شده است.

نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی دوو

 

مرحلۀ چهارم: اتصال شلنگ تخلیه

برای اتصال شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • فاصله ماشین ظرفشویی با فاضلاب نباید بیشتر از 3 متر باشد.
  • شلنگ تخلیه باید در ارتفاع حداقل 77 سانتی‌متری قرار بگیرد تا تخلیۀ آب به‌خوبی انجام شود؛ بنابراین باید شلنگ را در انتهای کابینت و به قسمت بالای آن آویزان کنید.
  • شلنگ تخلیه را باید به شکل حرف S نصب کنید تا گرفتگی در آن ایجاد نشود.
  • درصورتی‌که شلنگ کوتاه است، می‌توانید با تهیۀ یک شلنگ دیگر، طول آن را افزایش دهید. توجه داشته باشید که پس از اتصال دو شلنگ به یکدیگر، به کمک یک بست، آن‌ها را محکم کنید.

شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی باید به زیر سینک وصل شود؛ بنابراین اگر سینک شما فضایی برای این‌کار ندارد، می‌توانید از یک رابط استفاده کنید. در پایان کار، مطمئن شوید که شلنگ تخلیه پس از اتصال دچار پیچ‌خوردگی نشده باشد.

اگر نیاز به اطلاعات تکمیلی داشتید به مقاله “راهنمای نصب شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی” مراجعه کنید.

 

مرحلۀ پنجم: ترازکردن ماشین ظرفشویی دوو

پس از آنکه اتصال شلنگ‌ها تمام شد، باید ماشین ظرفشویی خود را تراز کنید. برای این‌کار باید پیچ‌هایی را که در پایه‌های دستگاه قرار دارند، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا تمام پایه‌ها تراز شوند. برای اطمینان می‌توانید از یک تراز نیز کمک بگیرید.

این نکته را به خاطر بسپارید که در صورت شنیدن صدای غیرعادی از ماشین ظرفشویی یا متمایل‌بودن در ماشین به سمت راست یا چپ، باید ترازبودن دستگاه را بررسی کنید. پس از تراز‌کردن ماشین ظرفشویی، به آرامی دستگاه را به مکان اصلی آن منتقل کنید.

 

مرحلۀ ششم: بررسی نهایی

پس از اتصال شلنگ‌های آب و تخلیه، محل اتصال آن‌ها را به شیرهای آب و فاضلاب، به دقت بررسی کنید و از محکم بودن آن‌ها مطمئن شوید؛ سپس دوشاخه را به برق بزنید و دستگاه را روشن کنید. برای اطمینان از عملکرد درست ماشین ظرفشویی خود، دستگاه را یک‌بار بدون قراردادن ظروف کثیف و در حالت سریع یا Quick امتحان کنید.

 

 

تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی دوو

میزان سختی آب در هر منطقه‌ای متفاوت است. درصورت بالابودن این مقدار و تنظیم‌نبودن سختی آب در ماشین ظرفشویی، هنگام شستشو، مقداری از این رسوبات روی ظروف شسته‌شده باقی خواهد ماند.

برای اینکه سختی آب را در ماشین ظرفشویی تنظیم کنید، دکمه Start / Pause را بیشتر از 5 ثانیه فشار دهید تا تنظیمات مربوطه روی نمایشگر ظاهر شوند. این اطلاعات به‌صورت H1-> H2-> H3-> H4-> H5-> H6 نمایش داده می‌شوند. شما باید بر اساس میزان سختی آب منطقه خود، یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید (برای اطلاع از میزان سختی آب می‌توانید با ادارۀ آب منطقه خود تماس بگیرید).

ماشین ظرفشویی دوو، یک نرم‌کننده مخصوص دارد که برای حذف آهک و مواد معدنی موجود در آب طراحی شده است. برای استفاده از این نرم‌کننده باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • میزان نرم‌کننده باید با توجه به سختی آب و به‌صورت دستی تنظیم شود.
  • این نرم‌کننده می‌تواند اثرات زیان‌آوری روی ماشین ظرفشویی داشته باشد؛ بنابراین باید در استفاده از آن احتیاط کنید.

 

 

آشنایی با برخی از امکانات ماشین ظرفشویی دوو

نصب ماشین ظرفشویی دوو، اولین قدم برای استفاده از این دستگاه است؛ برای این‌که بتوانید به‌خوبی از این دستگاه استفاده کنید، باید نحوۀ راه‌اندازی آن را بدانید و امکانات موجود در ماشین ظرفشویی را نیز بشناسید.

ماشین ظرفشویی دوو، سه سبد برای شست‌وشوی ظروف و 6 یا 7 برنامۀ شست‌وشو نیز دارد. این دستگاه، دارای یک سیستم هوشمند کنترل نشتی آب است که به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی از مشکلات دستگاه آگاه شوید و آن‌ها را حل کنید.

برنامۀ Normal:

برای شست‌وشوی معمولی و روزانۀ ظروف مورداستفاده قرار می‌گیرد. برنامه نرمال، از چرخه‌های پیش شست‌وشو در دمای 40 درجه سانتی‌گراد، شست‌وشو در دمای55 درجه سانتی‌گراد و خشک‌کردن نیز برخوردار است.

برنامۀ Intensive:

تمامی ظروف را به‌صورت کامل و با شدت بالا می‌شوید و برای ازبین بردن لکه‌های مقاوم‌ مناسب است.

سیستم Eco:

یکی از امکانات بسیار خوب این ماشین ظرفشویی، سیستم اکو است. این سیستم، تنظیمات دستگاه را طوری تعیین می‌کند تا شست‌وشوی ظروف به‌صورت کاملاً اقتصادی و با کم‌ترین مصرف انرژی انجام شود.

برنامۀ Glass:

اگر ظروفی که قصد شست‌وشوی آن‌ها را دارید بسیار ظریف یا شیشه‌ای و شکننده هستند، این برنامه، مناسب‌ترین گزینه برای شست‌وشوی آن‌ها است. برنامه Glass، برای ظروفی که آلودگی کمتری دارند نیز گزینه بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود.

برنامۀ Rapid،Rinse،Soak و Heavy:

برنامۀ Rapid که برای شست‌وشوی سریع ظروف مناسب است، برنامۀ Rinse برای آبکشی ظروف است و مواد شوینده مصرف نمیکند، برنامۀ Soak برنامۀ آب‌کشی و خیس‌کردن ظروف است و برنامه Heavy برخی از ظروف مانند گلدان، تابه و… در روش معمولی به‌راحتی شسته نمی‌شوند؛ بنابراین برای شست‌وشوی آن‌ها ‌می‌توان از این برنامه استفاده کرد.

علاوه بر این موارد، اگر تعداد ظروف شما زیاد نباشد، می‌توانید تنها بخشی از ظرفیت دستگاه را مورداستفاده قرار دهید تا علاوه بر کاهش مصرف آب، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کنید.

 

قفل کودک:

اگر کودکی در منزل دارید، حتما به‌خوبی می‌دانید که آن‌ها تقریبا به همه چیز دست می‌زنند و قصد کنجکاوی دارند؛ بنابراین ممکن است که پس از روشن‌کردن ماشین ظرفشویی، فرزند شما دکمه‌های دستگاه را فشار دهد  و تنظیمات آن را برهم بزند؛ برای جلوگیری از بروز این مشکل، قفل کودک را فعال کنید.

برای فعال‌سازی قفل کودک ماشین ظرفشویی دوو، علامت قفل روی پنل دستگاه را فشار دهید. علاوه بر این، اگر دکمه‌های تاخیر زمان و خشک‌کردن زیاد را نیز به‌صورت همزمان و به مدت 5 ثانیه فشار دهید، این قفل فعال خواهد شد. پس از فعال‌شدن قفل کودک، پنل دستگاه قفل می‌شود و کودک شما نمی‌تواند دکمه‌های آن را فشار دهد.

 

نحوه شست و شوی قطعات ماشین ظرفشویی دوو

نحوۀ شستوشوی قطعات ماشین ظرفشویی دوو

ماشین ظرفشویی دوو، دارای یک سیستم فیلتر و پمپ تخلیه است که باید هر چند وقت یک‌بار تمیز شوند تا بتوانند به‌خوبی کار کنند. فیلتر اصلی دستگاه، ذرات غذایی و آلودگی‌های مختلف را در دام می‌اندازد. این فیلتر، به کمک یک فوارۀ خاص که روی بازوی آب‌پاش قرار دارد، شسته می‌شود و آلودگی‌های آن تخلیه خواهند شد؛ البته فیلتر درشت و کوچک ماشین ظرفشویی، باید جداگانه بشویید.

 

 

نکاتی برای استفاده از ماشین ظرفشویی دوو

برای اینکه بتوانید به مدت طولانی از دستگاه خود استفاده کنید، باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • قبل از شست‌وشوی ظروف با ماشین ظرفشویی، باقی‌ماندۀ غذاها را تمیز کنید.
  • چینش ظرف‌ها در داخل دستگاه را به‌گونه‌ای انجام دهید که مشکلی در گردش آب ایجاد نشود.
  • از مواد شوینده به اندازۀ کافی استفاده کنید.
  • اگر از قرص‌های شوینده استفاد می‌کنید، بهتر است برنامه‌های شست‌وشوی طولانی‌تر را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که قرص شوینده به‌صورت کامل تاثیر پاک‌کنندگی خود را نشان می‌دهد.
  • قبل از شروع هر چرخۀ شست‌وشو، محفظه مربوط به شوینده را طبق راهنمای دستگاه پر کنید.

 

کلام آخر

در این مطلب، نحوۀ نصب ماشین ظرفشویی دوو را برای شما شرح دادیم؛ علاوه بر این، برخی از امکانات این دستگاه را نیز معرفی کردیم تا بتوانید با توجه به نوع ظروف خود، از برنامۀ شست‌وشوی مناسب استفاده کنید. نصب ماشین ظرفشویی، کار چندان دشواری نیست؛ اما در صورت عدم رعایت نکات مطرح‌شده در این مطلب، ممکن است به دستگاه خود آسیب بزنید.

درصورتی‌که سوالی دربارۀ نصب ماشین ظرفشویی دوو دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها، پرسش‌ خود را مطرح کنید.

چنانچه قبل از تصمیم گیری نیاز به تحقیق بیشتر داشتید، پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله “راهنمای خرید ماشین ظرفشویی است

ولی اگر میخواهید برند جی پلاس را هم بررسی کنید و بعد تصمیم قطعی بگیرید، به صفحه زیر مراجعه کنید.

خرید ماشین ظرفشویی جی پلاس

سوالات متداول

 

  • چه شویندههایی برای ماشین ظرفشویی دوو مناسب هستند؟

شما می‌توانید از شوینده‌های مخصوصی که به شکل قرص هستند، استفاده کنید. علاوه بر قرص‌ها، می‌توانید از جلادهنده نیز در دستگاه خود استفاده کنید. این نوع شوینده، در انتهای سیکل شست‌وشو استفاده می‌شود تا هیچ لکۀ آبی روی ظروف باقی نماند. نمک ماشین ظرفشویی نیز گزینه دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این نمک‌ها، تنظیم‌کننده سختی آب هستند و استفاده زیاد از آن‌ها مناسب نیست.

 

  • برای شستوشوی چه اقلامی میتوان از ماشین ظرفشویی دوو استفاده کرد؟

طبق دفترچۀ راهنمای این دستگاه، شما می‌توانید برای شست‌و شوی وسایلی مانند لوازم پلاستیکی و سیلیکونی، اسباب بازی کودکان و حتی وسایل حیوانات خانگی، از آن استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات خود را نیز با این دستگاه بشویید.

 

  • چگونه بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین ببریم؟

برای این‌کار، ابتدا فیلتر تخلیه را از کف دستگاه خارج کنید. سپس آن را با کمک آب گرم و صابون بشویید و تمام سطوح داخلی آن را تمیز کنید. در مرحلۀ بعد، فیلتر را داخل دستگاه قرار دهید و مقداری جوش شیرین کف ماشین ظرفشویی بریزید؛ سپس برنامۀ شست‌وشو با دمای بالا را انتخاب کنید و یک‌بار داخل دستگاه را بشویید.

 

  • چرا ماشین ظرفشویی ظروف را به‌درستی تمیز نمیکند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل، نحوۀ چیدمان ظروف است. شما باید ظروف را به‌گونه‌ای بچینید که گردش آب در بین آن‌ها امکان‌پذیر باشد.

در صورتی که این نکته را رعایت می‌کنید و ماشین ظرفشویی شما همچنان عملکرد مناسبی ندارد، بهتر است آبگیری دستگاه را بررسی کنید. برای این‌کار، باید بازوهای آب‌پاش را بررسی کنید و مطئمن شوید که به‌درستی عمل می‌کنند. علاوه بر این موارد، بهتر است از هر مادۀ شوینده‌ای هم استفاده نکنید.

 

  • چرا ماشین ظرفشویی صدا میدهد؟

یکی از دلایلی که موجب ایجاد صدای نامتعارف در دستگاه می‌شود، وجود مشکل در پمپ ماشین ظرفشویی است. چنانچه پمپ دستگاه شما ایرادی نداشته باشد، باید اسپری آب‌پاش داخل آن را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *